English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

برگزاری 42 جشن گلریزان در سیستان و بلوچستان

خیرین سیستان و بلوچستان با وجود مشکلات مالی در برخی از نقاط استانی در سال جاری میزبان 42 جشن گلریزان ویژه آزادی محکومان غیرعمد بوده‌اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، علی مهربان، قائم ‌مقام این نهاد حمایتی در سفر به زاهدان با حضور در دفتر حجت‌الاسلام علی مصطفوی نیا رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: به همت نیکوکاران سخاوتمند امروز هیچ محکوم زنی بابت بدهی‌ مالی ناشی از چک یا دیه در زندان‌های این استان حضور ندارد.

وی با اشاره به جمعیت 64 نفری زندانیان غیرعمد این استان افزود: از ابتدای سال جاری با وجود آیین‌های گلریزانی که عواید مالی چندانی نداشتند نزدیک به 50 محبوس نیازمند از بند رهایی یافته‌اند. جشن‌های گلریزان برگزار شده در سیستان و بلوچستان که به همت مسولین عالی قضایی استان و راس آن‌ها رییس کل دادگستری بیشتر برپا شده است بیشتر با هدف آموزش عمومی اقشار اجتماعی و پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان مدیریت و اجرا شده‌اند که امیدواریم این رویه کمافی‌السابق وجود داشته باشد.

قائم مقام ستاد دیه کشور اظهار کرد: متاسفانه با عنایت به بافت بومی و اعتقادات عمیق دینی مردمان این دیار هم‌اکنون زندانیان مهریه با جمعیتی 31 نفره بیشترین طیف مددجویان تحت حمایت ستاد دیه را شامل شده‌اند. از آنجا هم که مساعدت به زندانیان صداق در اولویت آزادی‌های ما قرار نداشته و با عنایت به تاکید رییس محترم قوه قضاییه و تاکیدات مکرر مراجع عظام تقلید در مماشات با بدهکاران مهریه و تسهیل در راستای قبولی دادخواست اعسار و دادخواست‌های مربوط به تعدیل انتظار داریم نمایندگان این مجموعه مردمی در استان با شناسایی افراد مشمول توجه و تمرکز خود را در زمینه استخلاص هرچه زودتر و بیشتر بدهکاران دیات ناشی از حوادث کارگاهی یا سوانح رانندگی نمایند.

وی با تقدیر از حمایت‌های خیرین خداجوی استانی در راستای حبس‌زدایی گفت: محرومیت و مشکلات ناشی از مخاطرات طبیعی در این استان بر کسی پوشیده نیست. مردمان نجیب این خطّه تا دیروز درگیر خشکسالی بودند و امروز گرفتار سیلاب. فقر و تهدیدات احتمالی گروهک‌های الحادی در مرزهای غرب کشور اما هرگز در همت سبز خیرین آن کوچکترین خللی را وارد نکرده است. فراموش نمی‌کنیم در حوادث تروریستی سال 96 که با وجود انجام عملیات در منطقه قصرقند نیکوکاران نیک‌اندیش تنها ساعاتی بعد از وقوع آن فاجعه خونبار با هدف دستگیری از مستمندان در بند استان در آیین گلریزانی مشارکت جستند که به برکت آن زمینه آزادی 2 بدهکار عائله‌مند فراهم شد.

مهربان ادامه داد: کمک 3 میلیارد تومانی خیرین در سال گذشته و همچنین مبلغ اهدایی 5 میلیارد تومانی مردم شریف استان در 42 جشن گلریزان برگزار شده در سال جاری حکایت‌گر و موید همین اراده والاست که از طریق آن ده‌ها زندانی غیربزهکاری که صرفا بر حسب ناتوانی مالی درگیر بند شده‌ بود آزاد و به آغوش جامعه بازگشت.

در ادامه این جلسه مصطفوی‌نیا رئیس کل دادگستری و نائب رئیس هیات امناء ستاد دیه استان نیز در سخنانی گفت: هم اکنون در 5 زندان در سطح استان 6 نفر به علت عدم توانایی در پرداخت دیه، 24 نفر محکوم بابت ناتوانی در پرداخت تعهدات مالی غیرکلاهبرداری و 34 نفر نیز به دلیل عدم استطاعت مالی در پرداخت مهریه و نفقه در بند بسرمی‌برند که بدهی این افراد در مجموع رقمی بالغ بر 5 میلیارد تومان است.

وی با تفکیک محل نگهداری زندانیان غیرعمد در پهناورترین استان کشور گفت: زندان مرکزی و بازداشتگاه زاهدان با میزبانی از 35 درصد محبوسان بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده و در ادامه زندان زابل با نگهداری از 28 درصد مددجویان و همچنین زندان ایرانشهر با در برداشتن 18 درصد محکومان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. مابقی افراد در زندان‌های خاش، چابهار و سراوان تحمل حبس می‌کنند.

عباس کشانی معاون اجرایی ستاد دیه کشور، رجبعلی خازنی بازرس ویژه مدیرعامل ستاد مرکز، ناصر سلیمانی مدیر کل زندان‌ها، مولوی نظیر احمد سلامی نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو هیات امناء ستاد دیه و عبدالحسین سجادی مدیر نمایندگی این نهاد در سیستان و بلوچستان از دیگر اعضای حاضر در جلسه بودند.


8

 

 انتهای پیام /

۲۸ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۱۷
تعداد کلیک: ۱,۱۱۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.