English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

60 درصد زندانیان غیرعمدی بوشهر محکومان مالی هستند

مدیرعامل ستادیه بوشهر با اشاره به اینکه همچنان در این استان بیشترین زندانیان‌غیرعمدمحکومان‌مالی‌هستند،گفت:60درصد ‌‌جرایم ‌غیرکلاهبردای‌ بوشهر را صادرکنندگان‌چک‌های‌بلامحل شامل می‌شوند.
   

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، سید اسماعیل موسوی مدیرعامل ستاد دیه استان و معاون اداره کل زندانهای استان بوشهر  در گفتگو با بامداد جنوب به تشریح آخرین اقدامات این نهاد مردمی و ارائه برنامه های آتی  خود پرداخت که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانیم .

لطفا بفرمایید ستاد دیه به چه دسته از زندانیان کمک می نماید؟

 کمک‌های ستاد دیه تنها شامل زندانیان جرائم غیر عمد می گردد که این جرایم نیز شامل جرائم مالی غیر کلاه برداری، مهریه، دیه و نفقه می باشد.

چه تعداد از زندانیان غیر عمد در زندانهای استان بسر می برند؟

طبق آخرین آمار تعداد زندانیانی که بدلیل جرائم غیرعمد در زندانهای استان تحمل حبس می نمایند 134 نفر و به ترتیب شامل 60% جرایم مالی، 24% مهریه و 17% دیه می باشند که از این تعداد 48 نفر طی 8 ماهه نخست سال جاری آزاد گردیده‌اند و الباقی پرونده‌ها نیز در حال رسیدگی می‌باشند و این آمار دردناک که دو سوم زندانیان جرایم غیرعمد ما را در استان محکومان مالی ناشی از صدور چک بلامحل شامل می‌شوند، جدای از وظایف مسئولین در آگاهی‌بخشی و تدارک برنامه‌های پیشگیرانه به یک توجه عمومی از سوی ما شهروندان و صاحبان این اوراق تجاری دارد.

 ستاد دیه در راستای کمک به زندانیان جرائم غیرعمد چه هدفی را دنبال می‌کند؟

ما در رابطه با جرائم غیرعمد در واقع با زندانیانی روبرو هستیم که ذاتاً حتی تفکر گرفتار شدن و ارتکاب مفهومی به نام جرم را نداشته‌اند اما به دلیل یک سهل انگاری غیرعامدانه، یک بی توجهی و یا یک ساده پنداری که ممکن است همه ما نیز بارها در طول زندگی آن ها را انجام دهیم، اکنون در پشت میله های زندان بسر می برند، بنابراین کمک به این افراد کمک به نیازمندانی است که در اثر غفلت و همچنین عدم استطاعت مالی گرفتار زندان شده‌اند. 

 زندانی شدن این دسته از افراد چه تبعات و آسیب‌هایی را برای خود و جامعه به دنبال دارد؟

 وقتی فردی ناخواسته و غیرعمد به زندان ورود پیدا می کند، فشار روانی بسیار شدیدی به وی وارد می شود. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چرا که پس از به زندان افتادن سرپرست خانواده مشکلات و بحران‌های بزرگی برای همسر و فرزندان آنها بوجود می‌آید و هنگامی که خانواده دچار آسیب شود این موارد خود به خود جامعه را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد و باعث بوجود آمدن مشکلات اجتماعی مانند افزایش فرزندان طلاق در جامعه و از این قبیل آسیبها می‌گردد.

شدت این آسیبها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در بیشتر موارد چون افراد از درون احساس بی‌گناهی می‌کنند و می‌بینند که بر اثر یک حادثه و اتفاقی که غیر عمد بوده است به زندان افتاده‌اند، اثرات روحی و روانی شدیدی را تجربه می‌کنند.

نمونه‌ای واقعی از این تجربه را برای ما بیان می‌کنید؟

اجازه بدهید از مددجویی برای شما بگویم که خود اقرار به تحمل این چنین آسیبها و رنجش هایی می نمود. در یکی از جلسات دوره ای که برای گفتگو با مددجویان در راستای معرفی کمکهای ستاد دیه حضور داشتم پس از گفتگو و پرسش و پاسخ با مددجویان، یکی از آنها پس از مطلع شدن از روند چگونگی کمک ستاد دیه گفت: «وقتی به شما می‌گویند به خاطر مطالبه مهریه زوجه و با وجود عشق و علاقه ای که به همسر خود داشته‌اید اکنون باید وارد زندان شوید چنان فشاری به قلب انسان وارد می کند که غم از دست دادن عزیزانی همچون پدر و مادر نیز این چنین سخت و دردناک نمی‌باشد...» این جملات گوشه‌ای از درد و دل این مددجویانی است که بدلیل بی گناه دانستن خود از عمق وجودشان دچار فشارها و آسیب‌های جدی به دلیل حبس در زندان می‌شوند.

در رابطه با نحوه کمکها و همچنین خیرین، عملکرد ستاد دیه را توضیح دهید.

ستاددیه استان همواره مدیون کمک‌های سخاوتمندانه مردمی است که بدون هیچ چشم داشتی و تنها برای رضای خدا اقدام به کمک‌های مادی و معنوی در راستای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد نموده‌اند. 

ما در سال گذشته به لطف الهی توانستیم با بسترسازی مناسب در این راستا، علاوه بر جمع آوری کمک‌های مردمی در بحث فرهنگ سازی و تبلیغات نیز اقدامات مفید و مؤثری انجام دهیم بطوری که تنها در جشن‌های گلریزان سال 93 ستاد دیه استان شاهد رشد 100 در صدی در جمع آوری وجوهات و کمکهای مردمی و خیرین نسبت به سال 92 بودیم و با یاری خداوند در سال آینده نیز با توجه به برنامه ریزی هایی که هم اکنون در دست بررسی و اقدام است شاهد رشد بیشتر نسبت به گذشته در راستای خدمات رسانی بهتر و سریع تر به زندانیان جرائم غیرعمد باشیم.

به عنوان سوال پایانی لطفا بفرمایید چه برنامه‌هایی برای آینده ستاد دیه استان در نظر دارید؟

ما در ابتدای کار با بکارگیری نیروهای جوان و متخصص سعی بر تسریع در روند تشکیل و نهایی شدن پرونده های مددجویان جرائم غیرعمد داریم چرا که معتقدیم حتی یک روز بیشتر ماندن این افراد در زندان می تواند تبعات روحی-روانی و مالی برای خود شخص و نهایتا دولت و جامعه در پی داشته باشد و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته انشالله روند خدمت رسانی به این افراد نیازمند را بهبود خواهیم بخشید.

۱۷ آذر ۱۳۹۳ ۱۳:۵۷
تعداد کلیک: ۲,۸۵۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.