English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

آزادی زندانیان غیرعمد تنها نباید به یک لقلقه لسانی محدود شود

آیت الله ‌شبستری گفت: ما در ماه مبارک رمضان دعا می‌کنیم که «اللهم فک کل اسیر» این خوب است اما، این برنامه نباید تنها به یک لقلقه لسانی محدود گردد، بلکه ما بایستی در همه حال به فکر زندانیان نیازمند باشیم.
   
به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، در دیدار مدیرعامل ستاد دیه استان آذربایجان شرقی با امام جمعه تبریز و نماینده مقام معظم رهبری در استان آذربایجان شرقی، آیت الله محسن مجتهد شبستری با بیان حدیث شریفی از حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام  گفت: این امام معصوم می فرمایند سه طایفه هستند که خداوند در سایه عرش خود آنها را قرار می دهد که یکی از این گروه کسانی هستند که یعنی مقدمات ازدواج کسی را فراهم کرده و گروه دیگر آنهایی هستند که سری افراد را نزد خود کتمان کرده و در رازداری آن  تلاش می‌کنند، اما در مورد گروه سوم دو عبارت داریم  که یکی می‌گوید مَن اَحدَمه و یکی دیگری اینکه  مَن اَغاث ملهوفاً من اغاث ملهوفاً و یا مَن اَخدمه که به لطف الهی هر دو  تعبیر شامل ستاد دیه  می شود.
وی در تشریح این مطلب افزود: مصداق فرمایش حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام همان خدمت به مردم  است که اجر فراوانی دارد . فراهم نمودن این امر یعنی آزادکردن مددجویان جرایم غیرعمد و رفع نیاز و کاستن آلام زیاندیده ها و خسارت دیدگان . چه اینکه بصورت کمک بلاعوض و یا وام و تسهیلات در اختیار آنان قرار می گیرد یکی از مصداق خدمت به مردم و دادرسی به فریاد و استغاثه نیازمندان می باشد .
نماینده محترم ولی فقیه  در استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت:  طبق این فرمایش نورانی آنهایی که فریاد گرفتاری را اجابت کنند و دادرسی که از محتاج و بیچاره دستگیری نماید، اجر او نزد خداست.. مشخصاً کسی که در سانحه تصادفات رانندگی و یا دیگر انواع جرایم غیرعمد دچار آسیب شده و به دلیل عدم پشتوانه مالی درمانده می‌گردد، در این وقت اگر خسارت و غرامت زیاندیدگان و صاحبان حق را می‌پردازید و در حقیقت رضایت و حل مشکل طرفین هستید، این یک خدمت بزرگ و فریاد رسی بسیار ارزشمندی است . 
آیت الله شبستری با اشاره به اینکه  بیمه در اسلام یکی از ابواب مهم فقه اسلامی است، گفت: در صدر اسلام نبود ولی شرع مقدس اجازه داده و کلی مطلب را فرموده که «یا ایها الذین امنوا اوفوا بالقعود ای بالعهود» ای مومنین و مسلمانان به قراردادهایتان عمل کنید این یعنی موید ایین نکته که بیمه یک قرارداد است چه بیمه هایی که مربوط به خسارتهای که شما می‌پردازید، بسیار راهگشاست . چون افرادی که خسارت می بینند شاید همان زمان حادثه نتوانند خسارتی را جبران کنند و از عهده اش بر نمی آید که بودجه لازم را فراهم بکند ولی در مقابل بیمه نمودن و مبلغ کمی را برای خرید بیمه نامه هزینه کردن ممکن است خسارتهای ده ها میلیونی را کفایت بکند . لذا بیمه بسیار کار ارزشمندی است . 
ایشان  ادامه دادند: در کشور ما بایستی فرهنگ بیمه بطور اعم نهادینه شده و همه مسئله بیمه را جدی بگیرند . الان در کشورهای مترقی درمان ، بهداشت ، تجارت و ... و تمام کارها با محوریت صنعت بیمه است ، اما متأسفانه در کشور ما هنوز این فرهنگ همه گیر و عمومی نشده است .
وی با اشاره به کسانی که در سوانح رانندگی دچار حادثه می شوند و از طرفی خودشان مریض و مصدوم می گردند، گفت: بیمه در این موراد بسیار بسیار ضروری و مشکل گشاست .
امام جمعه تبریز با بیان این مطلب که هر حال کاری که در ستاد دیه برای رفاه حال امور مسلمین صورت می پذیرد کار با میمنت ، مبارک و با برکتی است، گفت: ما در ماه مبارک رمضان که دعا می کنیم «اللهم فک کل اسیر واقض دین کل مدین»  و  این یک لقلقه لسانی نیست بلکه به معنای این است که ما در همه حال بایستی به فکر زندانیان بی گناه باشیم زندانیانی که در سانحه رانندگی معمولاً عمدی نیست دچار قتل و یا صدمه بدنی خطایی شده و به علت عجز از پرداخت دین روانه زندان می شوند و در غیر مواردی که توسط ستاد دیه رسیدگی می‌شود را با کمک صندوق تامین خسارتهای بدنی که مشمول قانون بیمه شخص ثالث هستند مشکل زندانیان و افراد مقصر سانحه تصادف و زیان‌دیدگان حل شود .
آیت‌الله مجتهد شبستری با اشاره به پرونده های مطالبه مهریه و طلاق افزودند : متاسفانه بعضی از خانواده ها در موضوع مقدس و الهی تشکیل خانواده که اولین بنیان اساسی در جامعه است غیر دینی و غیر ارزشی عمل می‌کنند و فقط بعد مادّیات و اقتصادی صرف را مبنا قرار می دهند که نتیجه اش این می شود که عده ای گرفتار شده اند .
ایشان در ادامه به نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی پرداخت و گفت: البته درمان این بیماری و عارضه اجتماعی رجوع به فرهنگ دینی و ارزش های الهی است . وقتی فرهنگ دینی و اعتقادات مذهبی در جامعه تضعیف و به مبانی دینی کمتر توجه و به مسائل اقتصادی و مادی اهتمام می شود نتیجه اش جز این نخواهد داشت لذا تقویت فرهنگ و اعتقادات مردم فقر فرهنگی را بدنبال دارد که  فقر فرهنگی ضررش از فقر اقتصادی هم بیشتر است . این اقدامات بسیار ارزشمند است و ما به سهم خود تشکر می کنیم.
 در ادامه حجت الاسلام محرمی مدیرعامل ستاد دیه استان ضمن تشکر از حمایت ها و مساعدت حضرت آیت الله شبستری از برنامه های ستاد ، تشویق و دعوت از خیرین برای کمک به ستاد دیه و مشارکت در جشن گلریزان از آزادی 154 نفر از اول سال جاری تا پایان آبان‌ماه خبرداد .
مدیرعامل ستاد دیه با بیان اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ سازی ستاد دیه جهت جلوگیری از وقوع جرایم غیرعمد از معظم له درخواست نمود دستگاههای فرهنگی و اجتماعی را توصیه نمایند تا با ستاد دیه در این خصوص همکاری و همیاری نمایند .

 

 
۱۴ آذر ۱۳۹۳ ۱۵:۱۶
تعداد کلیک: ۲,۵۸۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.