English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

حمایت عزاداران حسینی از مددجویان ستاد دیه

مدیرعامل ستاد دیه کشور با تقدیر از عملکرد عزاداران حسینی در حمایت از زندانیان غیرعمد گفت: با همت خیرین و به برکت حمایت‌های همیشگی شیفتگان خاندان نبوی از ابتدای تاسیس این مجموعه تاکنون زمینه آزادی 130 هزار زندانی غیرعمد فراهم شده است.

 

 

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، سید اسدالله جولایی اظهار کرد: از رمضان سال 1369 تاکنون به همت مسئولین ادوار نظام و همیاری خالصانه نیکوکاران، در قالب مراجعات حضوری به دفاتر نمایندگی ستاد دیه، واریز مبالغ از طریق شماره‌ حساب‌های بانکی یا حضور در جشن‌های گلریزان زمینه آزادی یکصد و سی هزار بدهکار مالی و دیه فراهم شده است که قریب به 5 هزار نفر از این زندانیان به صرف ارایه معاضدت‌های قضایی یا اخذ گذشت صد درصدی از شکات بدون پرداخت حتی یک ریال از بند آزاد شده‌اند.

وی با اشاره به چشم‌پوشی 45 درصدی اولیاءدم یا طلبکاران خصوصی از اصل بدهی افزود: با عنایت به احراز ناتوانی مالی مددجویان تحت حمایت این ستاد و با توجه به سفارش‌های متعدد دینی برخی از شکات با گذشت بخشی از محکومٌ‌به بیشترین همیاری را در راستای استخلاص این زندانیان داشته‌اند.

اعطای نذورات حسینی برای آزادی زندانیان غیرعمد

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به این که آزادی و همچنین جمع‌آوری کمک برای رهایی بدهکاران غیرعمد معطوف به ایام خاصی از سال نیست، اظهار کرد: اگر چه در ایام ماه مبارک رمضان یا روزهای منتهی به سال نو جلب مشارکت‌های مردمی بیشتری را شاهد هستیم اما در سال‌های اخیر به برکت دیگر اعیاد و مناسبت‌های ملی یا مذهبی همیاری عمومی با این مجموعه افزایش یافته و به عنوان نمونه در همین ایام سوگواری سالار شهیدان می‌توان گفت جذب کمک‌های مالی جمع کثیری از بدهکاران عائله‌مند و عاشق دستگاه حسینی را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: طبق سنت حسنه‌ای که ابتدا از استان‌های آذری زبان آغاز و امروز در سطح کشور پیگیری می‌شود، شاهدیم خیرین نوعدوست با اعطای مبالغ مربوط به خیرات حسینی ویژه ماه محرم و صفر بیش از گذشته همیار ستاد دیه بود‌ه و در این راستا تنها در شش استان آذربایجان‌شرقی، هرمزگان، همدان، اردبیل، مرکزی و تهران صرفا از طریق کمک‌های اعطایی هیئات و تکایای حسینی مبلغی معادل 18 میلیارد ریال به حساب ستاد دیه واریز شده است که با این اعتبار مالی زمینه آزادی 64 زندانی غیرعمد فراهم گردیده است.

طرح آزادی 72 زندانی غیرعمد در ایام محرم و صفر

جولایی به اقدام خاص برخی از استان‌ها در این ایام پرداخت و گفت: خیرین و هیئات‌داران استان‌هایی مانند اردبیل به دلیل تداوم جلسات  عزاداری‌شان در طول ماه‌های محرم و صفر طرح «آزادی 72 زندانی جرایم غیرعمد» را در شهرهای مختلف پیگیری می‌کنیم که به عنوان نمونه می‌توان گفت مردم ولایی و خونگر اردبیل در 3 هفته ابتدایی این طرح زمینه آزادی 25 بدهکار نیازمند را فراهم نموده‌اند.

آموزش همگانی به برکت سفره اهلبیت

مدیرعامل ستاد دیه کشور بیان کرد: نمایندگی‌های این نهاد مردمی امسال علاوه بر استقرار صندوق‌های جمع‌آوری کمک برای بدهکاران مالی واجد شرایط، با برگزاری جلسات متعددی با مادحین و خطبای جلیل‌القدر تلاش دارد تا با بیان ساده برخی از احکام مسلم اسلامی منجمله تقید افراد به رعایت نظم عمومی و در ساده‌ترین نمونه مقررات راهنمایی و رانندگی و سوق دادن محبین آل‌الله به قوانین شرع ضمن بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی لااقل در بحث پرداخت دیات سنگین حوادث رانندگی یا حبس‌های متعدد و بعضا طولانی ناشی از صدور چک از ورود ناخواسته بسیار ای افراد به داخل زندان پیشگیری نمایند که بدون شک درصد قابل توجهی از مددجویان تحت حمایت ستاد دیه را افرادی شامل می‌شوند که بر حسب جهل به قانون یا بی‌اعتنایی به آن روانه زندان شده‌اند.

وی افزود: امروز شایسته و بایسته است بالاخص مذهبی‌های ما باید بدانند که قبول تعهدات مالی خارج از توان‌ نه فقط مذموم شریعت و طریقت دینی است بلکه به نوعی با منطق و انسانیت افراد در تضاد است. در برخی از موارد فرد مجبور می‌شود یا پیش‌بینی‌های او بر حسب نواسانات قیمت در بازار به سمتی می‌رود که وی در معامله‌ یا کاری متضرر می‌شود اما این که فردی در صحت کامل عقل و اراده مهریه‌ای را قبول می‌کند که در شرایط که قدرت پرداخت نه یک سکه بلکه نیسم سکه را هم به دلیل نبود کار ثابت یا مخارج و مشکلات شخصی قادر نیست بپردازد اما نسنجیده صداقی چند صد سکه‌ای را قبول می‌کند که هم خود او هم ذینفع می‌داند که آقا اهل ایفای این تعهد نیست اما چنین می‌کنند و این چنین قبح حماقت را می‌شکنند و بر حسب کثرت مرتکبین به این حماقت دیگرانی هم می‌آیند و دنباله‌روی می‌کنند.

جولایی عمل به قوانین بانکی و مقرررات راهنمایی و رانندگی را طبق استفتاء مراجع از وظایف شرعی هر مسلمان برشمرد و گفت: بسیاری بی‌توجهی به چراغ قرمز را شاید تنها یک ناهنجاری بدانند حال اینکه طبق فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی در صفحه 306 جلد سوم صحیفه امام تاکید شده «فرهنگ مبداء همه خوشبختی‌ها و بدختی‌های ملت است.  اگر فرهنگ ناصالح شد، این جوانهایی که تربیت می‌شوند اینها در آتیه فساد ایجاد می‌کنند.» هیأتی‌ها و به طور کلی دوستداران سرور آزادگان جهان  باید بدانند طبق فتوای مرجعی چون امام خمینی (ره) «عبور از چراغ سرخ شرعا حرام است». با این حال در موضوع تخلفات رانندگی علی‌رغم سفارش و نهی صریح بسیاری از مراجع و آیات عظام حرمت این اقدام سوء اما در جمع برخی از معتقدین و متاسفانه متدیّنان جامعه مورد غفلت و کم توجهی‌ است و بسیاری از ما هنوز حرام بودن عبور از سرعت مطمئنه یا علائم هشدار دهنده درون جاده‌ای و برون جاده‌ای را باور و قبول نداریم!

اختصاص هزینه ترحیم درگذشتگان به زندانیان غیرعمد

مدیرعامل ستاد دیه با تقدیر از همیاری عامه مردم در زمینه حبس‌زدایی از زندان‌ها گفت: طبق یک سنت حسنه در سال‌های اخیر بازماندگان اشخاص متوفی ضمن تعظیم شعائر و اختصاص هزینه‌های خالصانه خود به تکایا و مساجد، بخشی از پول مربوط به مراسم ترحیم و یادبود از دست رفتگان خود را به زندانیان نیازمندی اختصاص می‌دهند که به واسطه این خیر، مرحوم درگذشته از ثواب آزادی یک نیازمند و اجر خرسندی خانواده‌های ان‌ها مادام که محبوس در نعمت آزادی بسرمی‌برد متنعم و ماجور باشند. اتفاق مبارکی که به عنوان مثال تنها در استان آذربایجان‌شرقی شاهدیم مردم خونگرم این خطّه با استناد به این سنت حسنه و اهدای مبالغ مربوط به شب هفت، چهلم یا سالگرد عزیزان‌‌شان زمینه آزادی بیش از 130 زندانی جرایم غیرعمد را فراهم نموده‌اند.

جولایی با اعلام عملکرد سه ماهه ستاد دیه در امر آزادی محکومان غیرعمد اظهار کرد: تنها در فصل بهار (سه ماهه اول 1398) تعداد 1458 زندانی غیرعمد با مبلغ بدهی بالغ بر 4 هزار و سیصد میلیارد ریال از بند زندان آزاد شده‌اند که برای رهایی این افراد تا میزان 49 درصد از اصل بدهی را شکات خصوصی گذشت کرده‌اند.

آمار 8399 نفری زندانیان جرایم غیرعمد

وی افزود: هم اکنون 8399 زندانی غیرعمد در سطح ندامتگاه‌های کشور در بند حضور دارند که محکومان مالی با جمعیتی بالغ بر 8141 نفر، بیشترین طیف زندانی را به خود اختصاص داد‌ه است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در خصوص این فهرست عددی گفت: در رتبه‌بندی استان اصفهان با 1415 زندانی، تهران با 1289 محکوم و فارس با 1189 محبوس میزبان بیشترین زندانی غیرعمد هستند و در مقابل هرمزگان تنها با 81 محبوس کمترین جمعیت زندانی غیرعمد را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام /

۳۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۲:۱۰
تعداد کلیک: ۱,۰۷۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.