English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

«رسم ابرار» یک سبک زندگی است

رسم ابرار پویشی است که به‌ یاد کرامت اهل‌بیت به راه افتاد تا خیرین با هدف سلامتی خانواده‌های خود روزه بگیرند و پول افطار خود را به فقرا، ایتام و زندانیان جرایم غیرعمد انفاق ‌کنند.

روزنامه صبح نو - «رسم ابرار» پویشی است که به‌یاد کرامت اهل‌بیت علیهم‌السلام به راه افتاد و تا به امروز هم ادامه دارد تا مردم کشور سه روز منتهی به 25‌ذی‌الحجه را در همراهی با اهل‌بیت و با هدف سلامتی خانواده خود روزه بگیرند و پول افطار خود را به فقرا، ایتام و زندانیان جرایم غیرعمد انفاق ‌کنند. این پویش از روز گذشته آغاز شده است.

 سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور در این باره می‌گوید: «این طرح را معاونت فرهنگی قوه ‌قضاییه مطرح کرد و در کارگروه آن از کمیته امداد، ستاد دیه و سازمان اوقاف دعوت شده است. نیت طراحان و مجریان طرح احیای این سنت بود؛ چرا که جامعه در‌حال‌ حاضر بیش از هر زمانی نیازمند چنین اتفاقی است».

شاید با خود بگویید کمک‌کردن بهانه نمی‌خواهد؛ اما واقعیت این است که دست‌کم همت کافی می‌خواهد، به‌ویژه وقتی گروه هدفتان مشخص باشد. چند سالی است شبکه‌های اجتماعی به کمک پویش‌های خیریه آمده‌اند. حالا برای ایجاد کمپین فقط کافی است که اساس‌نامه‌ای  برای آن تعریف کنید و دیگران را فرابخوانید. این موضوع در جامعه ایران به‌خوبی جا افتاده و رواج زیادی پیدا کرده است؛ از دیوار مهربانی گرفته تا جمع‌آوری کمک برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه و از پویش خرید لوازم‌التحریر گرفته تا پویش مهر مهدوی و دوشنبه‌های امام‌حسنی. اخیرا هم در روزهای منتهی به عید غدیر خم، پویش‌های فراوانی با رویکردها و بازخوردهای مختلفی برگزار شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به «شادباش»، «به عشق علی» و «غدیری‌ام» اشاره کرد.

همه ما این روایت از زندگی امیرالمؤمنین علیه‌السلام را شنیده یا در کتاب‌های دینی خوانده‌ایم که حضرت امیر علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به‌سفارش پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه برای شفا یافتن بیماری حسنین علیهم‌السلام سه روز متوالی روزه گرفتند. آن‌ها در هر سه روز در لحظه اذان مغرب، افطاری خود را به‌ترتیب به مسکین، یتیم و اسیر دادند و خودشان با اندک نان و آبی افطار کردند.

پس از این بخشش و بزرگواری که در روز 25‌ ذی‌الحجه اتفاق افتاد، سوره انسان که به نام‌های دیگری مانند «دهر» مشهور است، در شأن نزول آنان نازل شد. حالا برای احیای این رسم زیبا در سال جاری، طرحی با عنوان «رسم ابرار» مبنی‌بر افطاری دادن به مساکین، ایتام و زندانیان در دست اجراست. «رسم ابرار» با هشتگ خانواده من (#خانواده_من) در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی پیدا کرده است. حامیان این پویش قرار است با پیوستن به آن، سه روز روزه بگیرند و هزینه غذای روزانه خود را به نیازمندان هدیه کنند.

پویشی به مثابه یک سبک زندگی

سید‌اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور درباره راه‌اندازی این پویش گفت: «این طرحی است که قبلا معاونت فرهنگی قوه ‌قضاییه بررسی کرده است. ماجرای مطرح‌شدن این پویش به ماجرای سه ‌روز روزه‌گرفتن امیرالمؤمنین علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای شفای حسنین علیهم‌السلام برمی‌گردد که در آن سه روز، افطار خود را به فقرا، ایتام و اسیر دادند. البته، اکنون مصداق عینی این آیه و نزدیک‌ترین مفهوم به اسیر، همان زندانیان جرایم غیرعمد و افرادی است که براساس ناتوانی مالی زندانی شدند؛ افرادی که از هفته‌ها تا ماه‌ها و بعضی از آن‌ها سال‌ها زندانی هستند».

وی ادامه داد: «وقتی این طرح را معاونت فرهنگی قوه ‌قضاییه مطرح کرد، کارگروه خود را تشکیل داد و چون بخشش به فقرا و ایتام نیز در میان بود، کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این طرح همکاری کردند. ازآنجاکه زندانیان جرایم غیرنقد به ستاد دیه مربوط می‌شدند، ما هم به جمع متولیان این پویش پیوستیم و به‌عنوان تنها متولی آزادی، در‌این‌زمینه برای تبلیغ از سازمان صدا‌و‌سیما استفاده کردیم. سازمان بسیج مستضعفین و نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها نیز برای تبلیغات وارد عمل شدند و از سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز رسیدگی به مساجد نیز دعوت شد. نمایندگان این سازمان‌ها در کارگروه حضور داشتند و نظراتشان را جلب کردیم تا اجرای این طرح به بهترین شکل انجام شود».

جولایی افزود: «نیت افرادی که طراح و مجری طرح هستند، احیای این سنت بود. جامعه در‌حال‌حاضر بیش از هر زمانی نیازمند چنین اتفاقی است تا به سه طیف گسترده از جامعه کمک شود که نیازمند مساعدت هستند».

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: «ابتدا نام این طرح، «طرح ملی ابرار» بود. در روزهای پایانی و شروع کار، اسم سازمانی این طرح را حذف کردیم که نام متولی دولتی نداشته باشد؛ زیرا می‌خواستیم از فضای سازمانی جدا باشد؛ چراکه صرفا نیت خیر بوده که می‌خواستیم عملی شود و به‌نوعی یک سبک زندگی است که با نیت سه روز روزه‌داری، اسیر یا فقیری را مساعدت کنند».

#خانواده_من

یکی از خوبی‌های اجرای چنین طرح‌هایی ایجاد همبستگی و همراهی اعضای یک خانواده با یکدیگر است. مدیرعامل ستاد دیه دراین‌باره نیز گفت: «این طرح هم در پوسترها با هشتگ خانواده من (#خانواده_من) مشخص است؛ زیرا قصد داشتیم این کار انفرادی نباشد و کار گروهی انجام شود. اگر فرزندان از این طرح مطلع شدند، والدین را مطلع کنند یا برعکس و هر مبلغی که بخواهند، می‌توانند برای این موضوع کنار بگذارند و کمک کنند».

جولایی درباره حساب‌هایی که برای این کار در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: «دو حساب برای این کمک‌ها منظور شده: یکی حساب کمیته امداد است که برای مساکین و ایتام مبالغی را جمع می‌کند و به اسم کمیته امداد است و دیگری شماره‌حساب و کد دستوری برای ستاد دیه مشخص شده که برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی آزادی جرایم غیرنقدی است».

امروزه، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بحث محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات مردم است و همواره به نهادهای مردمی و جهادی توصیه کرده‌اند در رفع محرومیت‌زدایی از جامعه تلاش کنند. بدیهی است که در حوزه فرهنگ‌سازی برای اجرای موفقیت‌آمیزتر طرح رسم ابرار و طرح‌هایی مشابه طرح مذکور، این رسانه‌ها هستند که می‌توانند با جریان‌سازی مثبت و با رویکرد اجرای بهتر این پویش خودجوش فعالانه وارد عرصه شوند. درواقع، رسانه‌ها در فضاسازی برای گفتمان‌های انقلاب می‌توانند نقش پررنگی را ایفا کنند و یکی از گفتمان‌های انقلاب نیز همین توجه به رفع مشکلات محرومان و نیازمندان در هر سطحی است.

انتهای پیام/

۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۳۲
تعداد کلیک: ۱,۲۰۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.