English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

هیئات حسینی در حبس‌زدایی همیار ستاد دیه هستند

مدیرعامل ستاد دیه کشور با تاکید به نقش هیات‎های مذهبی در حل معضلات اجتماعی گفت: افزون بر برپایی آیین گلریزان در حاشیه عزاداری‌های ایام محرم همیاری وعاظ و مادحین در تبیین برخی تکالیف شرعی و قانونی مانع ورود بسیاری از افراد به داخل زندان‌‎ها شده است.

سید اسدالله جولایی روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش‌تر تلاش ستاد دیه در بین عموم مردم و بالاخص عزاردان و عاشقان اهل بیت معطوف به توزیع برگه‌های آموزشی و کتاب‌های هشداردهنده بود اما با عنایت به ضرورت بحث پیشگیری در سال‌های اخیر تلاش داشته‌ایم با همکاری مداحان استان‌ها ضمن در اختیار قرار دادن مطالب فرهنگی به توضیح و تبیین عواقب برخی از کم توجهی‌های به ظاهر ساده بپردازیم.

وی ادامه داد: امروز با وجود افزایش رسانه‌های دیداری و شنیداری و همچنین کثرت شبکه‌های اجتماعی که در سهل‌ترین و جذاب‌ترین اشکال منظور خود را در سطحی وسیع ترویج و تبلیغ می‌کنند اما هنوز رسانه‌های اثرگذاری چون «منابر وعظ» در ایران نه تنها حیات دارند بلکه در تعیین و تغییر سبک زندگی بسیاری از هموطنان نقشی تعیین‌کننده ایفا می‌کنند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور اضافه کرد: در چند سال اخیر، در ایام محرم عزاداران حسینی به ویژه در استان‌های آذری زبان احسان‌های و نذورات خود را به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اختصاص می‌دهند. افزون بر این در برخی استان‌ها طبق مشاهدات سال‌های اخیر می‌اتوان گفت هزینه برگزاری مراسم ترحیم درگذشتگان خود را در یک سنت حسنه صرف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد می‌کنند.

جولایی با اشاره به تاکیدهای رهبر انقلاب مبنی بر بهره‌مندی از ظرفیت‌ مناسبت‌های دینی گفت: مکرر معظم‌له در جمع مداحان کشور به صراحت بیان داشته‌اند که امروز در جمع جوانان فرصت بسیار بزرگی در اختیار شماست؛ این امکانات را مغتنم بشمرید و از این فرصت‌ها به بهترین نحو استفاده کنید. فرصتی که شاید بشود گفت ضمن توصیه به خودسازی به آباد کردن محیط اجتماعی هم نظر دارد.

وی اظهار داشت: همواره در سایه تعامل صمیمی با تکایای مذهبی و برگزاری جلسات با متولیان هیات‌ها به لطف صاحبان این خیام حسینی از ظرفیت موجود در بحث پیشگیری بهره‌مند شده‌ایم و امیدواریم که به برکت ماه‌های محرم و صفر با همیاری بیشتر مداحان و خطیبان، موضوع توجه به قوانین و آشنا کردن اقشار مختلف مردم با مقررات از بروز بسیاری از مشکلات فردی و معضلات اجتماعی پیشگیری نماییم.

مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: در مکتب اسلام، پسندیده نیست که مثلا فردی به دلیل ناتوانی مالی یا نداشتن استطاعت کافی برگه‌ای بانکی را صادر کند که از توان ایفای آن عاجز باشد یا مهریه‌ای را تقبل کند که از پرداخت آن مستاصل است.

جولایی اضافه کرد: یک خطیب در زیر بیرق اهل‌بیت علیهم‌السلام همان‌طور که خود را موظف به بیان تاریخ و اخلاق می‌داند، طبق تاکید الهی باید خود در برابر مصائب معیشتی مردم نیز خود را مسئول قلمداد کند؛ برای همین در روزهایی که افراد از هر طیف با هر پوشش و گرایش اعتقادی و سیاسی زیر پرچم یگانه‌ای به نام «هیات امام‌حسین علیه‌اسلام» جمع شده‌اند، خوب است با تغییر احوال این افراد و پرداختن به مشکلات آن‌ها و اطرافیان‌ در تحول جامعه اسلامی نیز نقش‌آفرین باشیم.

مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: در این راستا به عنوان نمونه محرم سال گذشته برخی از تکیه‌ها و هیات‌های مذهبی در تهران، در کنار بازاریان و خیران با اختصاص هزینه نذورات‌شان مقدمات آزادی ده‌ها زندانی غیرعمد را فراهم کردند و ستاد دیه نیز با نصب تابلوی تقدیر و تشکر در محل پخش نذورات نسبت به این اقدام شایسته اطلاع رسانی داشت.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت تخصیص هزینه برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از کیفیت عزاداری‌ها نکاسته است بلکه هیات‌های مذهبی برحسب تکلیف شرعی و تعهد اجتماعی بخشی از اعتبارات مالی خود را به این امر اختصاص داده‌اند تا علاوه بر پاسداشت فرهنگ عاشورایی در حوزه حل و فصل مشکلات محبان اهل‌بیت نیز اقدام نمایند. باید در نظر داشت توجه به رقّت قلبی مخاطبان معزز مجالس مذهبی هر اندازه که مهم است، به همان اندازه رشد شخصیت فردی و اجتماعی آنها هم باید ملاک و اولویت‌ قلمداد شود.

ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند به عنوان یک موسسه مردم نهاد با هدف کمک به آزادی زندانیانی که به دلیل عدم توانایی در پرداخت دین (حق الناس) در جرایم غیرعمد مانند بدهی دیه ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کارگاهی، محکومیت های مالی نظیر صدور چک های غیرکلاهبرداری، مهریه معقول و نفقه در زندان ها محبوس هستند؛ در سال ۱۳۶۹ بنا نهاده شد و در سی سال فعالیت خدمتی خود تاکنون توانسته است با کمک خیران، بیش از 132 هزار زندانی را آزاد و به آغوش خانواده بازگرداند.

نیکوکاران و خیران می توانند از طریق سایت www.ipro.ir  یا مراجعه به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند به نشانی تهران- خیابان آیت اله طالقانی- خیابان استاد نجات الهی- کوچه دوم پلاک هشت و تماس با شماره تلفن ۸۸۹۱۶۰۱۲ اقدام کنند.

انتهای پیام /

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۳۷
تعداد کلیک: ۱,۱۷۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.