English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

اقدامات ستاد دیه در راستای کاهش جمعیت کیفری

ستاد مردمی دیه با هدف حمایت از زندانیان غیربزهکار و همچنین پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها، با همت خیرین تاکنون 132 هزار محکوم غیرعمد را از بند حبس رهایی بخشده است.

روزنامه حمایت - فرزانه دیانتی: کاهش جمعیت کیفری یکی از سیاست‌های دستگاه‌قضا است که تاکنون اقدامات مثبت زیادی در این راستا صورت گرفته است به‌طوری‌که با ابلاغ دستورالعمل اعلام بر خط ظرفیت پذیرش زندانیان، از سوی رییس قوه‌قضاییه شاهد روند رو به کاهش جمعیت کیفری کشور بودیم. باید گفت در راستای حبس زدایی ستاد دیه یکی از بازوان پرتوان دستگاه‌قضا است که در کنار عملکرد مؤثر قوه‌قضاییه توانسته تا حد زیادی در روند کاهش جمعیت کیفری مؤثر باشد. با توجه به اهمیت این موضوع روزنامه «حمایت» با اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور به گفت‌وگو نشست.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در خصوص اقدامات این ستاد در راستای حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری به «حمایت» گفت: ستاد دیه از سال 69 و بدو تأسیس خود از سال 69 تا به امروز موجبات آزادی بیش از 132 هزار زندانی جرایم غیر عمد را فراهم کرده است. این ستاد افتخار داشته است مبالغ موردنیاز جهت آزادسازی زندانیان را از طریق جشن‌های گلریزان، کمک‌های مردمی و خیرین تأمین کند.

اسدالله جولایی افزود: کمیته‌های صلح و سازش ستاد دیه نیز با بهره‌گیری از آیات قرآنی و روایات اسلامی توانسته‌اند بیش از نیمی از اصل بدهی زندانیان را از طریق عفو و گذشت طلبکاران و شکات خصوصی مرتفع کنند. مابقی بدهی این زندانیان نیز از طریق نهادهای مربوطه ازجمله بیمه تأمین‌شده است.

وی گفت: علاوه بر این در سال‌های اخیر تلفن‌های همراه و تمام خودپردازها به سامانه‌هایی مجهز شده‌اند که از این طریق وجوهات لازم جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد از طریق پویش‌هایی که ستاد دیه برگزار کرده است مثل زندان جای مادران نیست و پویش ابرار مبالغ زیادی برای آزادی این زندانیان جمع‌آوری‌شده است.

 تلاش برای کاهش ورودی زندان‌ها

جولایی در خصوص طرح‌ها و برنامه‌هایی این ستاد در جهت افزایش آزادسازی زندانیان گفت: تلاش ستاد دیه در راستای آزادسازی زندانیان نیست بلکه تمام همت ما این است که با همکاری بیش از 27 نهاد متولی در این زمینه که غالباً نهادهای فرهنگی هستند از ورود افراد به زندان پیشگیری کنیم.

وی افزود: در این زمینه در ماه‌های اخیر رییس دستگاه‌قضا با دغدغه این موضوع را پیگیری کردند که به‌عنوان نمونه می‌توان به زندانیان مهریه اشاره کرد و در مدت پنج ماه تعداد زندانیان مهریه با کاهش دو هزارتایی به کمتر از هزار نفر رسید. بدین معنی که در پنج ماه گذشته تعداد زندانیان مهریه بالای سه هزار نفر بودند و بحران زندانیان به‌گونه‌ای بود که موضوع زندانیان مهریه در مجلس مطرح شد.

مدیر عامل ستاد دیه بابیان اینکه این ستاد پیگیر موضوع زندانیان مهریه در مجلس بود، عنوان کرد: ستاد دیه درصدد بود تا از طریق قانون معیار جنبه کیفری بدهکاران مهریه که 110 سکه در قانون تصریح‌شده را با توجه به وضعیت روز جامعه متعادل کند و به حمد الهی با همکاری نمایندگان مجلس و تدبیر دستگاه‌قضا این موضوع مرتفع شد.

وی بابیان اینکه رییس دستگاه‌قضا در موضوع کاهش جمعیت کیفری زندانیان مهریه سنگ تمام گذاشتند، گفت: آیت‌الله رئیسی شخصاً پیگیر این موضوع بودند و مکرراً از روسای کل دادگستری استان‌ها خواستند تا در این زمینه اقدام کنند و متعاقباً روسای کل دادگستری‌ها نیز هم از محاکم خود این امر را مطالبه کردند به‌طوری‌که امروز زندانیان مهریه به کمتر از هزار نفر رسیده است.

جولایی با ابراز خرسندی از کاهش جمعت زندانیان مهریه، اظهار کرد: امیدواریم ورودی به زندان و نه‌فقط زندانیان مهریه به حداقل ممکن برسد و افرادی که بدهکارند و بزهکار نیستند از طریق صدور مجازات جایگزین در زندان نباشند. به‌گونه‌ای که این افراد با مجازاتی هم‌راستا با رشته کاری خود بتوانند اصل بدهیشان را در خارج از زندان بپردازند. این امر موجب می‌شود تا طلبکاران نیز زودتر به حقوق خود برسند کما اینکه قبلاً بدهکار سال‌ها در زندان می‌ماند و زندانی و خانواده آن دچار مشکلات و آسیب‌های زیادی می‌شد و شاکی مدت زیادی را برای استیفا حقوق خود صرف می‌کرد که این رویه باتدبیر دستگاه‌قضا اصلاح شد.

مدیرعامل ستاد دیه همچنین در خصوص تعامل این ستاد با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه، عنوان کرد: جلسات متعددی به‌عنوان میزبان و مهمان با محمدباقر الفت، معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه داشتیم که یکی از موضوعات مورد تاکید ما در این جلسات الزام به آموزش بود. کما اینکه در خصوص مشاوره حقوقی و خانواده مشاهده می کنیم معاضدت قضایی و مشاوره‌هایی که قبل از رفتن زوج به محضر و جاری شدن عقد انجام می‌شود در کاهش زندانیان مهریه و نفقه بسیار موثر بوده است.

 طرح سه‌روزه ابرار در راستای حبس زدایی

جولایی همچنین در خصوص طرح‌های این ستاد در جهت کاهش جمعیت کیفری کشور، گفت: ستاد دیه نهاد مردمی است که هم درزمینه درمان که آزادی زندانیان است و هم درزمینه پیشگیری یعنی آموزش، رسالتی را برای خود تنظیم کرده و همگام با آن پیش می‌رود و رسالت اصلی این ستاد حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است.

وی افزود: در این راستا ستاد دیه از دو ماه پیش جلساتی را با معاونت فرهنگی قوه‌قضاییه برگزار کرد که در این جلسات نمایندگان برخی سازمان‌ها ازجمله صداوسیما، سازمان بسیج مستضعفین، نماینده فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها، سازمان اوقاف و معاونت فرهنگی و اجتماعی رسیدگی به مساجد و... حضور داشتند.

در همین زمینه نهادهای فرهنگی و مذهبی دغدغه‌مند که از قبل برنامه‌هایی داشتند به یاری معاونت فرهنگی قوه‌قضاییه آمدند و جلسات با محوریت موضوع کمک به مساکین، ایتام و زندانیان پیگیری شد.

جولایی گفت: در این راستا جلسات و کارگروه تحت عنوان طرح ملی ابرار تشکیل شد و برای اجتناب از استفاده ابزاری و تبلیغاتی سازمان‌های دخیل و دولتی کردن این طرح، عنوان این پویش را به «من و خانواده‌ام» تغییر دادیم.

وی افزود: باید گفت این طرح که به‌واسطه موضوعیت روایی که در سال دهم هجری دارد در روزهای جاری برگزار می‌شود پس‌ازاین طرح هم ادامه دارد و خیرینی که تمایل دارند به هر سه گروه کمک کنند پس از اتمام این طرح نیز می‌توانند مبالغ خود را واریز کنند.

انتهای پیام /

۹ شهریور ۱۳۹۸ ۰۸:۱۵
تعداد کلیک: ۱,۲۳۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.