English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

تاکید رئیس کل دادگستری مازندران بر صدور آراء جایگزین حبس

رئیس کل دادگستری استان مازندران کاهش جمعیت زندان‌ها منوط به صدور آراء جایگزین حبس برای محکومان تحت حمایت ستاد دیه مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری در جلسه اخیر هیات امناء ستاد دیه این نهاد حمایتی در استان مازندران گفت: ترویج فرهنگ کمک به زندانیان جرایم غیرعمد افزون بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، تضمین‌ کننده سلامت اجتماعی خانواده‌های چشم انتظاری است که بابت ناتوانی مالی گرفتار زندان شده‌اند.

 وی با شاره به آمار زندانیان جرایم غیرعمد استان افزود: هزینه سنگین رسیدگی به پرونده‌های بدهکاران غیربزهکار و همچنین مبالغ بالای نگهداری از این افراد ایجاب می‌کند قضات محاکم با درایت بیشتری نسبت به قبل و با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه ضمن استیفای حقوق شکات خصوصی پرونده مطالبات را به نحوی مدیریت نمایند تا اولیاءدم یا طلبکاران نیز به حقوق‌شان زودتر دست یابند. زیرا حبس بدهکار نه فقط برای متقاضی طلب پول نمی‌شود، بلکه وصول حقوق را هم به تاخیر می‌اندازد.

اکبری با تاکید بر لزوم حفظ کرامت زندانیان نیازمند اظهار کرد: بسیاری از زندانیان انسان‌های شریف و محترمی هستد که قادر به پرداخت بدهی خود نبوده و طبق قانون گرفتار بند شده‌اند، حال ممکن است فرد معلم یک مدرسه یا دستفروشی باشد که خانواده‌ای چند نفره تحت حمایت و سرپرستی او قرار دارند. برای حمایت از این افراد اگرچه تامین بدهی شرط است اما باید توجه داشت که شانیت آن‌ها نیز لحاظ شود.

رئیس هیات امناء ستاد دیه استان مازندران گفت: افرادی باید در زندان باشند که راهی جز زندانی شدن آن‌ها وجود ندارد و حضورشان در جامعه برای مردم یک تهدید است. زندان جای اشرار و مفسد و قاتل و سارقین مسلح یا محکومین حوزه مواد مخدر است نه نان‌آور خانه‌ای که برای تامین معیشت خانه یا تامینهزینه درمانی فرزندش وامی گرفته یا مبلغی قرض کرده اما ناتوان از بازگرداندن این تعهد شده است.

حجت الاسلام اکبری افزود: باید تلاش شود برای افرادی که به دلایلی مانند مسائل مالی و جرائم غیرعمد در زندان حضور دارند در حد امکان از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شود یا تحت شرایطی ضمن تقسیط متناسب با شرایط اقتصادی زمینه را برای رهایی این دربندانِ دردمند فراهم نمود.

وی با بیان اینکه اگر کسی بدهی مالی دارد و توان پرداخت آن بدهی را ندارد، نباید در زندان محبوس بماند، گفت: آزادی افرادی که به دلیل مسائلی مانند مهریه، نفقه و دیه در زندان حضور دارند باید در دستور کار قرار گرفته و استخلاص آن‌ها در تمامی شهرستان‌ها اولویت باشد.

حضور 846 زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های استان

در ادامه این جلسه، محمدعلی غمگسار مدیر نمایندگی ستاد دیه مازندران نیز در سخنانی گفت: از بدو تاسیس ستاد دیه در استان با بیان اینکه از بدو تاسیس ستاد دیه استان تا پایان سال ۹۷ تعداد 4750 مددجوی واجد شرایط از سطح زندان‌های استان آزاد شده‌اند که برای رهایی این افراد رقمی معادل ۷۰۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: در حال حاضر 846 زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های استان تحمل حبس می‌کنند که 90 درصد این افراد بدهکاران مالی ناشی از تعهدات چک، مهریه و نفقه هستند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان گفت: در جشن گلریزان برگزار شده در ماه رمضان مبلغ سه میلیارد و ۶۳۹میلیون ریال برای کمک به زندانیان جرائم غیرعمد جمع آوری شد که با این رقم تعداد 18 نفر از مددجویان آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

انتهای پیام /

۷ مرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۱۶
تعداد کلیک: ۱,۱۷۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.