English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

تلاش ستاددیه در تحقق عدالت اجتماعی فراموش ناشدنی است

مراد فتحی مدیر کل زندانهای اردبیل ضمن ارزیابی عملکرد ستاددیه این استان گفت: تلاش ستاددیه در تحقق عدالت اجتماعی و جبران خسارتهای مالی وارده به زیان دیده‌گان فراموش ناشدنی است.

آقای فتحی، در یک نگاه کلی عملکرد ستاددیه استان اردبیل را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ستاددیه به عنوان یک نهاد مردمی باهدف آزادسازی زندانیان جرائم مالی غیر عمدی تأسیس گردید که بدلیل نیازمندی توان پرداخت دیون خود را نداشتند. از همین رو به دلیل اینکه همواره ستادی برخاسته از مردم بوده و  با نظارت خود مردم فعالیت می‌نمایند و تجربه هم نشان داده که در هر حرکت اجتماعی کمیته‌های مردمی و البته تخصصی در آن ورود پیدا کرده‌اند، لذا خروجی کار تا به امروز به صورت مطلوب و پسندیده انجام گرفته است.

فعالیتهای این ستاد آثار مثبتی را در جامعه برجای گذاشته و در بسیاری امور منشاء برکات فروان و خدمات ارزشمندی شده است. برای مثال در استان ما این ستاد با مجموعه اعضاء و با همراهی همیشگی یاوران خود که همان خیران خداجوی استانی هستند، فعالیتهای چشمگیری را در زمینه استخلاص زندانیان نیازمند انجام داده و با جذب منابع مالی که بیشتر از طریق کمک‌های مردمی و خیرین نوع‌دوست استانی بوده است تا حد قابل قبولی جمعیت کیفری استان را کاهش داده است .

به عنوان کسی که سالها تجربه هم کلامی با زندانیان و خانواده آنها را دارید، بفرمایید هنگامی که یک شهروند به طور نا خواسته و به دلیل ارتکاب جرم غیرعمدی راهی زندان می‌شود، در وهله نخست چه آسیب‌هایی خانواده او را تهدید ‌می‌کند؟

وقتی یک شهروند٬ بصورت ناخواسته و بدلیل جرم غیر عامدانه‌ای همچون یک تصادف رانندگی یا ناتوانی در پرداخت مهریه و دیه و ... گرفتار زندان می‌شود٬ در اولین مرحله وجاهت و شخصیت اجتماعی خود را از دست داده و طبعاً به جهت بازماندن از فعالیت‌های روزمره زندگی دچار آسیبهای روحی و اجتماعی شدیدی می‌شود. در این میان خانواده زندانی گاه بیش از شخص محبوس دچار مشکل گردیده و به سبب اینکه سرپرست و نان‌آور خود را از دست می‌دهد ضمن اینکه دچار مشکلات معشیتی وعاطفی شده، بیش از پیش در معرض تهدیدات اجتماعی قرار گرفته و درگیر بحرانی می‌شود که خارج شدن از آن گاه غیرممکن می‌شود.

ماجرای فردی که در جریانی ناخواسته، به عنوان بدهکار دیه یا بدهی دچار ضرر و زیان سنگینی شده و بویژه در موضوع مبتلی به‌ای چون بحث تصادف رانندگی به جرم صدمه جانی یا نقص عضو یکی از هموطنان‌مان راهی زندان می‌شود٬ رفته رفته کار و زندگی خود را نیز از دست داده و مشاهده شده حتی قادر به تامین هزینه‌های ساده درمانی خود نیز نمی‌باشد.

همه اینهایی که به اختصار گفته شده تنها مشکلاتی است که بر دوش یک زندانی غیرعمد تحمیل می‌شود، حال اینکه در یک نگاه کلی نگهداری و رسیدگی قضایی و زندانبانی مستلزم صرف هزینه‌های هنگفتی در زندانها شده و بسیاری از بودجه‌ها و امکانات عمومی کشور صرف رسیدگی به موضوع نگهداری یک زندانی می‌شود که البته در این زمینه اقدامات کمک‌های ستاددیه در آزادسازی زندانیان نه تنها کمک شایسته‌ای به احیای حیثیت اجتماعی این افراد شده و از فروپاشی کانون زندگی بسیاری از آنها جلوگیری می‌کند اما توجه جدی مسئولین به این مهم بیش از هر موعدی لازم به نظر می‌رسد.

 تلاش ارزشمند ستاددیه در تحقق عدالت اجتماعی و جبران خسارتهای مالی وارده به زیان دیده‌گان نیز فراموش ناشدنی بوده و عملکرد این نهاد مردمی در کاهش آمار جمعیت زندانیان که از سیاست‌ها وراهبردهای مهم قوه قضاییه می‌باشد نیز  بسیار موثر و قابل اعتنا است، چرا که در بسیاری موارد از زمینگیر شدن نیروهای فعال جامعه و به انزوا رفتن بسیاری از جوانان و نیروهای انسانی آماده به کار در کنج زندانها جلوگیری به عمل می‌آورد .

نقش خیرین استان در جهت کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد را چطور ارزیابی می‌کنید ؟

یکی از مسایلی که دین اسلام به آن اهمیت فراوان داده است خدمت به انسانها است. از سیره اولیاء الهی نیز استفاده می‌شود که این ذوات مقدسه بعد از انجام واجبات، برترین وسیله برای تقرب به خداوند متعال را همین خصلت نیکوی دستگیری از مستمندان و نیازمندان مطرح می‌فرمایند.

سید و سرور شهیدان که این روزها متعلق به ایشان است در همین زمینه فرمایش گرانسگی دارند که می‌فرمایند «نیازهای مردم به شما از نعمت های الهی است که به شما روی آورده است» بنابراین اقدام برای آزادی بی بضاعت را در واقع بایستی نایل شدن به توفیقات الهی بدانیم که اینجانب بارها و بارها در مراسم جشن‌های گلریزان شکوه و عظمت احساس عمیق  وارزشمند خیرین را بارها و بارها در همین موضوع از نزدیک درک کرده و واقعاً تحت تاثیر بزرگی روح این عزیزان قرار گرفتم.

بنده حتی گاهی مشاهده کرده‌ام که بعضی از شهروندان محترم علیرغم نداشتن تمکن مالی، اندوخته‌های هر چند اندک خود  را با اخلاص آورده و به منظور آزادی یک زندانی آبرومند و نیازمند و برای بازگرداندن سرپرست خانواده‌ای چشم انتظار کمک مالی ولو انک خود را بدون ریا و در نهایت فروتنی در اختیار ستاد قرار داده اند که در همین جا بار دیگر از صمیم قلب از خیرین و مردم نیکوکار و نیک‌اندیش استان اردبیل که همواره پشتیبان ستاددیه استان خودشان بوده و با حرکت در این مسیر نورانی شادی دلهای کودکان بی پناه و خانواده های غمگین و سر گردان را فراهم نموده‌اند، نهایت تشکر و قدردانی را می‌نمایم .

در آخر اقداماتی که جهت گسترش بیشتر فعالیتهای این نهاد مردمی لازم به اعمال می‌دانید را مطرح فرمایید؟

پتانسیل‌ و تواتنمندی ستاددیه در گسترش فعالیت‌ها و وظایف محوله خود بسیار بیشتر از وضعیت موجود می‌تواند باشد. با توجه به آمار بالای زندانیان دیه در استان و ضرورت توجه اساسی به رفع مشکلات این قشر در خور توجه، می‌طلبد تا ستاددیه فعالیتهای خود را به ویژه در زمینه پیشگیری، اطلاع‌رسانی وآگاه‌سازی عمومی به صورت مشخص‌تر و با یک برنامه ریزی مدون و بلند مدت انجام داده و از هیمن طریق با هدف جذب کمک‌های مردمی ضمن آزادی حداکثری مددجویان تحت پوشش خود، زمینه رهایی خانواده‌های بسیاری را فراهم نماید که سرپرست یا یکی از اعضای خانواده‌شان را صرفا به دلیل جهل به قانون و کم آگاهی از وضعیت مقررات در کنارشان نداشته و جهت تأمین نیازهای اساسی خودشان و نیز آزادی زندانی‌شان از بند انجام هر اقدام و عملی را قبول می‌نمایند.

اهمیت این موضوع بیشتر از آن جهت است که مردم ولایتمدار و حسینی استان اردبیل در کارهای خیر همواره پیشقدم بوده که در این مورد با مدیریت و هدایت صحیح می‌توان کمک‌های هر چند ناچیز مردم را تبدیل به سیل خروشانی نمود که امکان آزادی شمار زیادی از همین نیازمندان گرفتار را فراهم کرد.

۱۱ آذر ۱۳۹۳ ۱۱:۴۹
تعداد کلیک: ۲,۶۳۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.