English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

۲۵۰۰ زندانی مهریه در کشور وجود دارد

قائم مقام ستاد دیه کشور گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ مرد به علت ناتوانی در پرداخت مهریه در سطح زندان‌ها کشور تحمل حبس می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، علی مهربان با اعلام این خبر اظهار کرد: متاسفانه بر خلاف سبقه مذهبی و سابقه تاریخی مردم ایران زمین هنوز برخی از خانواده‌ها در زمان ازدواج مهریه‌های بالا تعیین می‌کنند و با پیروی از یک ضرب‌المثل غیرواقعی که «مهریه را کی داده کی گرفته» هم خودشان و هم دختران و پسران‌شان را گرفتار مشکلات متعددی می‌کنند. آن‌ها جوانان خود را بدون توجه به موضوع عندالمطالبه بودن مهریه در زمان تقاضای زوجه یا طلاق بدهکار سکه‌هایی می‌کنند که با وضعیت معیشتی حاکم بر کشور آقایان داماد از پرداخت ولو پنج سکه بهار آزادی عاجز هستند و سکه‌هایی که نام آزادی بر روی آن‌ها سوار است موجبات سلب آزادی آن‌ها می‌شود.

وی افزود: برطرف کردن مشکل زندانیان چند هزار نفری مهریه اگرچه تا حدود زیادی به اهرم قانونی و اصلاح معیار درست‌تر د رفع جنبه کیفری از این دست‌ پرونده‌ها نیاز دارد اما بیش از این موضوه نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر در بین خانواده‌هایی ایت که برای تعیین مهریه‌های علی‌رغم دعوت از ریش‌سفیدان به پای سفره عقد نامعقول و نسنجیده عمل می‌کنند.

معاون مالی اداری ستاد دیه کشور یادآور شد: البته با رویکرد رئیس قوه قضائیه قرار است پرونده زندانیان ناتوان از پرداخت مهریه مورد بررسی دوباره قرار گیرد که این اتفاق مبارک می‌تواند به کاهش شمار زندانیان منجر شود.

مهربان گفت: بخش دیگری از زندانیان جرایم غیرعمد مربوط به بدهکاران دیات ناش از حوادث رانندگی است که با اجباری شدن بیمه شخص ثالت، شمار این زندانیان نیز در سال‌های اخیر کمتر شده است، اما همچنان سالانه در کشور ۱۱۷ هزار نفر از هموطنان به دلیل بی‌اتیاطی و سبک زنگی نامتعارف با منطقه زیستی و فرهنگ چند هزار ساله آن‌ها در امور ناهنجاری چون تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده و جالب این که ۲ برابر همین آمار هم با جراحت‌های بعضا جبران ناپذیر روانه بیمارستان و گرفتار در بستر بیماری و اقدامات مربوط به جراحی می‌شوند.

قائم مقام ستاد دیه کشور، ترویج تعیین مهریه معقول، رعایت ایمنی کارگاهی و مقررات راهنمایی و رانندگی را از راهکارهای کاهش شمار زندانیان جرایم غیرعمد مطرح کرد و گفت: امسال تاکنون بیش از 300 جشن گلریزان در سطح کشور برگزار شده است که امید است از محل این محافل معنوی ضمن کنترل ورودی به زندان‌ها بتوانیم آن دسته از بدهکاران دیات یا محکومان مالی نیازمندی که به دلیل بدهی‌های غیرکلاهبرداری روانه زندان شده‌اند را از بند رهایی بخشیم.

مهربان با اشاره به مبلغ بدهی زندانیان جرایم غیرعمد گفت: بدهی این افراد رقمی بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد ریال است که با کمک اعضاء ستاد دیه استانی و مددکاران زندان‌ها امید است نیمی از این مبلغ در قالب برگزاری جلسات صلح و سازش از مجموع محکوم‌ٌبه کسر شود که این اقدام تسریع در وصولی حقوق حقه اولیاءدم و شکات خصوصی را هم به دنبال دارد.

کمک 5 میلیارد ریالی همدانی ها برای آزادی زندانیان

در ادامه این مراسم مدیرعامل ستاد دیه استان همدان نیز در سخنانی گفت: مردم خیر و نیکوکار این استان در جشن گلریزان پنج میلیارد ریال برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کمک کردند.

یدالله روحانی‌منش افزود: ۵۰۰ میلیون ریال در این آئین از سوی ستاد دیه کشور، ۳۰۰ میلیون ریال توسط مسئولین اداره کل زندان‌ها، ۲۵۰ میلیون ریال از سوی شورای اسلامی شهر همدان و ۱۰۰ میلیون ریال نیز از طرف استانداری کمک شده است.

وی اظهار کرد: تعداد ۳۰۲ زندانی با بدهی بالغ بر ۲۴۷ میلیارد ریال سال گذشته از بند آزاد شدند که ۱۲۰ میلیارد ریال از این میزان بدهی توسط شاکیان پرونده‌ها گذشت شده است.

انتهای پیام/

۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۰۴
تعداد کلیک: ۱,۱۸۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.