English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

قفل زندان شکند پدرم باز آید

«قفل زندان شکند پدرم باز آید گر به همت قدمی برداری» این مطلب در واقع سوز دل دخترکان و پسرکانی است که برای رهایی پدر یا مادرشان که به جرمی ناخواسته در بند زندان افتاده، آرزو می‌کنند.

به گزارش ایرنـا، دخترک تولدش بود؛ همه اعضای فامیل به جشن تولد دعوت شدند لحظه فوُت کردن شمع، دخترک در دل آرزو کرد و هیچ نگفت، آخر شب در تاریکی شبانه به مادرش گفت با خدا گفتم بابایم را می خواهم او را از بند آزاد کن ...

«دخترک خردسال دیگری چشم هایش آب مروارید دارد، مادرش می گوید باید عمل جراحی شود اما پولش را نداریم؛ شوهرم در زندان است». «مرد زندانی عکس دخترک کوچکی را از صفحه روزنامه جدا کرده، به دیوار کنار تختش زده است تا زندان را با آن عکس که شبیه دخترش هست سپری کند». «مادری سرطان دارد و دخترش می گوید برادرم تنها نان آور خانه است که به علت مهریه در زندان افتاده است»، دل خوشی همه این افراد آزادی از بند و به آغوش خانه و جامعه برگشتن است.

خدمت به مردم و نیازمندان جامعه از مهم ترین آموزه های قرآن کریم و اهل بیت است و از دیدگاه ائمه اطهار خدمت‌گذاری به افراد جامعه، حد و مرزی ندارد و پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز در این باره می فرمایند: هر کس یک نیاز مومنی را روا سازد، خداوند حاجت های فراوان او را روا سازد که کمترین آن بهشت است.

از کمالات اختصاصی انسان، احسان و نیکی به همنوع است و این موهبت عظیم آیت کبریایی دارد و مختص خداوند سبحان و انسان است و بهای هر انسان به اندازه احسان اوست.

تشکیل ستاد دیه برای آزادی زندانیان غیرعمد

ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند نیز از سال 69 در کشور و از سال 81 در هرمزگان شکل گرفت تا یاری‌رسان آزادی زندانیان دربندی باشد که به علت نداشتن تمکن مالی و ناخواسته در حبس هستند.

با کمک ستاد دیه و هیات امنای در مدت 17 سال گذشته تعداد 2 هزار و 886 زندانی با بدهی 217 میلیارد ریال از زندان‌های هرمزگان آزاد و به آغوش خانواده و جامعه بازگشته‌اند.

ستاد دیه پس از شناسایی مددجویان جرائم غیرعمد (قتل و صدمه بدنی غیرعمدی، بدهکاری نفقه و مهری و محکومیت های مالی) و تحقیق و بررسی از وضعیت اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و اخلاقی آنان، نشست‌های مصالحه با شاکیان پرونده برگزار کرده و بخشی از بدهی را از طلبکاران تخفیف گرفته و بخشی نیز با کمک ستاد، تسهیلات بانکی و خیران برای آزادی این گونه افراد فراهم می‌کنند.

گل امید برای ناامیدان

هجدهمین همایش جشن گلریزان ویژه آزاد سازی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد در استان هرمزگان نیز شامگاه دوشنبه همزمان با ولادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام و روز اکرام در بندرعباس برگزار شد.

در این جشن گلریزان قشرهای مختلف مردمی، خیران و جمعی از مسوولان دورهم جمع شدند تا در ماه میهمانی خدا با جمع آوری ریز و درشت کمک‌های خود، امیدی باشند برای ناامیدان و لبخندی را هدیه به لب های خانواده های مددجویان کنند.

در مجموع 300 جشن گلریزان در کشور برای آزادی 8642 زندانی دیه و جرائم غیر عمد در ماه مبارک رمضان در حال برگزاری است که سهم هرمزگان 15 جشن برای آزادی 83 زندانی می‌باشد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه هرمزگان در همایش جشن گلریزان گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی تاسیس ستاد دیه کشور به دست شهید لاجوردی در سال 1369 بوده است.

احمد مرادی‌نژاد افزود: ستاد دیه در هرمزگان نیز از سال 1381 شروع به کار کرد که در این مدت با کمک خیران و گذشت شاکیان موفق به آزادی 2 هزار و 886 زندانی با بدهی 217 میلیارد ریال از زندان های استان شده است.

وی در خصوص عملکرد این نهاد مردمی در سال 1397 نیز بیان داشت: سال گذشته 235 زندانی با بدهی 61 میلیارد و 500 میلیون ریال از زندان‌های هرمزگان آزاد شدند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه هرمزگان اظهار کرد: در حال حاضر نیز 83 زندانی (62 نفر به علت مالی، 18 نفر مهریه و نفقه و سه نفر دیه) با بدهی 15 میلیارد و 100 میلیون ریال در زندان های استان بسر می‌برند.

مرادی‌نژاد ادامه داد: با توجه به این که بیشترین زندانیان مربوط به مهریه و نفقه است لذا طبق دستور قوه قضاییه آزادی این افراد در اولویت قرار گرفته که از 70 تا 80 زندانی مهریه در هرمزگان هم اکنون به 18 نفر کاهش یافته است.

وی گفت: 15 جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان برای آزادی این زندانیان در حال برگزاری است که هم اکنون هشت جشن آن برگزار شده و امیدواریم با کمک خیران و مسوولان زمینه آزادی این افراد مهیا شود.

مدیر نمایندگی ستاد دیه هرمزگان ابراز داشت: زندان برای افراد مجرم، خطاکار و مخل امنیت جامعه است نه آنهایی که ناخواسته براساس مهریه و نفقه، تصادف و بدهی‌های مالی به زندان افتاده‌اند.

مرادی‌نژاد با اشاره به این که گلریزان ریختن گل امید برای ناامیدان و نیازمندان است، گفت: اگر بخواهیم خوشبخت شویم باید برای خوشبختی دیگران تلاش کنیم، چرا که هر عمل خوب و بدی که انجام می دهیم بازتاب آن به خودمان بر می گردد.

ساختار ستاد دیه مردمی بوده و هست

در ادامه این مراسم، دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس نیز گفت: ستاد دیه با هیات امنایی جمعی از معتمدان و خیران تشکیل شده تا مددرسان زندانیان دیه و جرایم غیرعمد باشد. این مجموعه از ابتدای تاسیس خود تا کنون تشکیلاتی غیردولتی داشته و همواره تلاش دارد تا این مردمی بودن خود را به دلیل ارتباطش با اقشار مختلف جامعه خارج از مشی سیاسی و اجتماعی حفظ کند.

ابوالفتح ابوالهادی با اشاره به این که زندان را سازمان زندان‌ها ساخته و مجموعه کیفری باعث به زندان انداختن افراد می شود، گفت: ممکن است برای شما سئوال پیش بیاید که چرا مجموعه کیفری افرادی که جرم ندارند را به زندان می‌اندازد، اما باید بدانید که وصول مطالبات ناشی از مهریه و نفقه، تصادف و بدهی‌های مالی که شخص بدهکار از پرداخت بدهی خود عاجز است و به زندان انداختن برای احقاق حق مطالبه گر است. بسیاری از طلبکاران با چانه زنی های ستاد دیه کوتاه می آیند و با گرفتن بخشی از طلب خود رضایت می‌دهند.

دادستان بندرعباس اظهار کرد: گفت: افرادی که در زندان بسر می برند درست از لحاظ روحی و روانی با مشکل مواجه می شوند اما بیشتر مشکل متوجه خانواده های آن هاست و نیکوکاری که صورت می گیرد در حقیقت در حق خانواده های زندانی است.

وی گفت: ستاد دیه درکل کشور واستان ها به هر طریقی تلاش می‌کند تا این گونه زندانیان بی‌گناه را شناسایی کند وبخش عمده‌ای از بدهی این افراد را با تخفیف ازخانواده های طلبکار وبخشی با کمک خیران و مسوولان فراهم شود.

این مقام مسوول یادآور شد: اقدام‌هایی که از سوی ستاد دیه و خیران انجام می‌گیرد و در نهایت منجر به آزادی زندانیان و خلاصی خانواده‌های آن‌ها  از گرفتاری می‌شود، امری خداپسندانه و خیرخواهانه است و نتیجه این کار خیر به خود افراد بر می‌گردد.

شادی را به خانواده زندانیان هدیه کنیم

فرماندار بندرعباس نیز گفت: بندرعباس که دروازه تجاری کشور نام گرفته و سرزمین فرصت هاست با کمک صنایع و شرکت های بزرگ می‌توان شادی را به زندانیان و خانواده آن‌ها هدیه کرد تا عید فطر امسال خاطره به یادماندنی داشته باشند.

کناری‌زاده افزود: خانواده ای که تشکیل زندگی می‌دهد به امید این که فرزندانی را تربیت کند تا برای آینده این مملکت مفید باشد اما به یکباره بر اثر اتفاقی ناخواسته و جرمی غیرعمد زن یا مرد خانه راهی زندان می شود و آزوی آنها بر باد می‌رود.

وی بیان داشت: هرچند زندان به لحاظ فیزیکی و تجهیزات برای فرد زندانی مناسب باشد اما این افراد از لحاظ روحی و روانی دچار مشکل می شوند و خانواده آن ها آسیب می‌بینند. اگر این افراد در زندان بمانند، زن و فرزند آنها به خاطر فشار روحی و روانی و مشکلات اقتصادی در معرض ناملایمات قرار گرفته و دیر یا زود از هم می پاشد.

انتهای پیام/

۱ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۰۸
تعداد کلیک: ۱,۸۱۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.