English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بیشترین پرونده‌های جرایم غیرعمد در بوشهر مربوط به مهریه است

ستاد دیه حمیدرضا حیدری ستاد دیه بوشهر
مدیرکل زندانهای استان بوشهر با تاکید بر نقش رسانه‌ها در تحکیم روابط خانوادگی گفت: بیشترین پرونده‌های جرایم غیرعمد استان بوشهر مربوط به مهریه‌های غیرمعقول و گاه معقول ولی غیرقابل پرداخت، می‌باشد. حمیدرضا حیدری، رئیس هیئت مدیره ستاددیه استان بوشهر در گفت‌وگو با «حمایت» اظهار داشت: در زندان‌های استان بوشهر بیش از 120 زندانی غیرعمد وجود دارد که جرایم آنان مربوط به تصادف، مهریه، نفقه و محکومیت‌های مالی غیر کلاهبرداری است. همچنین برخی از آنان علاوه‌بر داشتن محکومیت‌های کیفری دارای محکومیت‌های مالی و غیرعمد نیز هستند.

وی با بیان اینکه کاهش جمعیت کیفری یکی از اهداف مهم قوه قضاییه و به تبع آن سازمان زندانهاست که باید مورد پیگیری قرار گیرد، تصریح کرد: در راستای کاهش جمعیت کیفری در زندانهای استان اقدام‌های مختلفی انجام شده که افزایش تعامل با دستگاه قضایی استان، اعلام مشکلات زندانیان و بررسی راهکارها از جمله این اقدام‌هاست.

حیدری همچنین با تاکید بر افزایش بازدید قضات و برگزاری همایش‌های قضایی در زندانهای استان بوشهر خاطرنشان کرد: دیدارهای حضوری مسئولان و مقام‌های قضایی استان با زندانیان از جمله برنامه‌های کاهش جمعیت کیفری است. همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانون مجازات اسلامی و دستورالعمل ساماندهی زندانیان مانند آزادی مشروط، مرخصی منجر به آزادی، عفو موردی، تخفیف و ادغام محکومیت‌های زندانیان در دستور کار قرار دارد.

حیدری تاکید کرد: رفع بلاتکلیفی زندانیان و تسریع در رسیدگی به پرونده متهمان از جمله فعالیت‌هایی است که در راستای کاهش جمعیت کیفری انجام شده است.

وی یادآور شد: در سال جاری 700 نفر از زندانیان مشمول عفو شده‌اند که 350 نفر از این افراد از زندان آزاد شدند و به بقیه زندانیان نیز تخفیف مجازات اعطا شده است.

وی درباره آزادی مشروط زندانیان نیز توضیح داد: در سال جاری حدود 500 نفر با آزادی مشروط یا مرخصی منجر به آزادی قبل از پایان محکومیت از زندان آزاد شده‌اند.

مقام ارشد زندان‌های استان بوشهر با اشاره به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نیز تصریح کرد: کمک‌های ستاد دیه نیز منجر به آزادی تعداد دیگری از زندانیان جرایم غیرعمد شده است. البته باید تصریح کرد که در این زمینه نیاز به همکاری بیشتر مقام‌های قضایی برای معرفی نکردن متهمان به زندان در صورت داشتن وثیقه یا کفیل داریم، صادر نکردن قرار بازداشت موقت و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های زندانیان متهم هم باید مدنظر قرار بگیرد تا با این روش ورودی به زندان‌ها کاهش یابد.

مهریه؛ بیشترین جرایم غیرعمد در بوشهر

به گفته وی در استان بوشهر بیشترین زندانیان جرایم غیر عمد به دلیل مهریه در زندان‌ها به سر می‌برند، بنابراین ضروری است که فرهنگ اسلامی در تعیین مهریه ترویج شود.حیدری اظهار کرد: سایرمتهمان جرایم غیر عمد عموما شامل حوادث کارگاهی، سوانح رانندگی، مهریه، نفقه و ضمانت می‌شوند.وی ضمن اشاره به اینکه بیشترین افراد جرایم غیرعمد مربوط به مهریه می‌شود، خاطرنشان کرد: هرچند بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تنها 110 سکه عندالمطالبه و مابقی عندالاستطاعه است اما جوانان باید در مورد قانون مهریه آگاه باشند و خانواده‌ها نیز در این خصوص نباید سخت‌گیری کنند.وی ادامه داد: مسئولان هم باید با بهره‌گیری از الگوی اسلامی مروج صحیح فرهنگ مهریه در جامعه شوند.

33 درصد جرایم زندانیان بوشهری مواد مخدر است

حیدری در ادامه سخنانش با بیان اینکه 33 درصد جرایم زندانیان استان را جرایم مواد مخدر تشکیل داده است، بر لزوم جداسازی زندانیان جرایم مواد مخدر از سایر زندانیان و کاهش تراکم زندانیان تاکید کرد. وی گفت: زندانیان مواد مخدر باید به اردوگاه کاردرمانی و حرفه‌آموزی استان که در شهرستان دشتستان راه‌اندازی می‌شود، منتقل شوند.وی همچنین تصریح کرد: البته با توجه به کمبود اعتبارات نتوانستیم مشکل برق‌رسانی و تاسیسات این مجموعه را حل کنیم اما این مجموعه تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد افتتاح این مرکز باشیم.

تمام زندانیان فاقد بیمه دفترچه بیمه سلامت دریافت می‌کنند

مقام ارشد زندان‌های بوشهر همچنین به جلسه با مسئولان اداره‌کل بیمه سلامت استان بوشهر اشاره کرد و یادآور شد: در این جلسه که به منظور رفع مشکلات درمانی مددجویان زندان‌های استان تشکیل شد، مقرر شد تا زندانیان فاقد بیمه، دفترچه بیمه سلامت دریافت کنند.حیدری گفت: با توجه به نوع بیماری زندانیان در بخش درمان متحمل هزینه‌های بالایی هستیم که این موضوع مشکلات فراوانی را به دنبال دارد.

۴ آذر ۱۳۹۳ ۰۹:۲۹
تعداد کلیک: ۲,۶۵۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.