English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

حمایت ستاد دیه از اقلیت‌های دینی

کمک‌های مالی ستاد دیه به زندانیان جرایم غیرعمد فارغ از موضوع دیانت و جنسیت آن‌ها در قبال همه بدهکاران نیازمند یکسان بوده و هست.

پایگاه خبری جامعه خبر سید هادی کسایی‌زاده: سید اسدالله جولایی در گفتگو با سید هادی کسایی زاده گفت: مهریه‌های پرداخت نشدنی تا سال‌های قبل تنها یک معضل بزرگ بود اما هزینه‌های سنگین قضایی و پیگیری‌های انتظامی و صد البته مفاسد اجتماعی و فرهنگی ناشی از حبس متعهدان صداق این روزها موضوع مهریه به یک بحران مبدل شده است.

وی با اشاره به افزایش روز افزون بدهکاران مهریه افزود: ابتدای سال ۱۳۹۷ تعداد زندانیان مهریه ۲۹۷۸ نفر بود که در ادامه به دلایل متعددی چون وضعیت نابسامان اقتصادی و همچنین افزایش قیمت سکه شاهد رشد ۴۰ درصدی این محکومان هستیم.

جولایی تصریح کرد: این آماری که محضرتان عرض شد مربوط به ابتدا و میانه سال است (نیمه نخست سال جاری) اما مقایسه‌ آمار زندانیان فعلی با محبوسان سال ۹۳ نشان می‌دهد این تعداد زندانی با افزایش ۷۱ درصدی همراه است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با مقایسه تعداد زندانیان مهریه در ۵ سال اخیر اظهار کرد: به جز سال ۱۳۹۶ که تغییر چندانی در مورد آن ثبت نشده است، اما در طول این‌ سال‌ها شاهد رشد روز افزون بدهکاران اغلب جوانی هستیم که صرفا بابت یک تعهد زبانی در سر سفره عقد گرفتار حبس شده‌اند؛ جالب است از تعداد ۲۱۴۸ زندانی مهریه در فروردین سال ۹۳ امروز در یک روند افزایشی بدهکاران مهریه رشدی دو برابری داشته‌اند. اتفاقی که در وهله اول غیر از الصاق عنوان حبس بر روی پیشانی این افراد این محبوسان به دلیل طولانی شدن مدت حبس خود شغل‌های خود را از دست داده و بسیاری دچار سرخوردگی و مشکلات روحی می‌شوند.

وی گفت: حمایت از بدهکاران مهریه اگرچه به دلیل صحت کامل صحت اراده متعهدان آن در اولویت پرداخت‌های ستاد دیه نیستند اما به ولیل وضعیت خاص برخی پرونده‌ها در نیمه نخست امسال تعداد ۵۷ پرونده کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، ۱۸۴ پرونده با بارمالی۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، ۴۹ پرونده با بدهی ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان و در نهایت ۲۰ پرونده مهریه بالاتر از یک میلیارد تومان در کمیته‌ ویژه مددجویان ستاد دیه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: از مجموع ۴۱۹۴ زندانی مهریه هم‌اکنون استان فارس با ۵۱۴ زندانی، تهران و اصفهان هر کدام با ۴۳۱ بدهکار بیشترین آمار محکومان مهریه را به خود اختصاص داده و در مقابل خراسان‌شمالی تنها ۲۷ مددجوی مهریه دارد.

وی فراوانی زندانیان مهریه در برخی از استان‌ها را نیازمند آسیب شناسی جدی مطرح کرد و گفت: برخی استان‌های کشور اگرچه زندانیان مالی و بدهکاران دیات کنترل شده‌ای دارند اما امروز طبق جدول آماری نزدیک به ۶۰ درصد زندانیان جرایم غیرعمد شهرهایی چون کرمان را بدهکاران مهریه تشکیل داده‌اند.

جولایی بیان کرد: در شرایطی که به دلیل وضعیت غیرسابقه زندانیان مهریه پای نمایندگان مجلس هم به موضوع کاهش زندانیان مهریه باز شده امید است بخشنامه جدید رئیس قوه قضاییه برای کاهش حداکثری بدهکاران صداق همانند ابلاغ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی (مصوب سال ۱۳۹۴) ضمن پیشگیری از ورود به زندان، زمینه آزادی جمعیت بسیاری از بدهکاران غیربزهکار را فراهم نماید.

بخشنامه‌ای برای کاهش زندانیان مهریه

وی با تقدیر از تلاش برخی قضات در راستای کاهش جمعیت کیفری گفت: آیت‌الله لاریجانی رئیس قوه قضاییه در قبال محکومان تأدیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلا روز یکشنبه (۲۲ مهر ماه) بخشنامه‌ای را صادر فرمودند که طبق آن محاکم با نظارت رؤسای کل دادگستری استان‌های کشور عهده‌دار شده‌اند تا خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی به درخواست تعدیل محکومان مهریه رسیدگی نمایند.

اختصاص مهریه برای آزادی زندانی غیرعمد

جولایی در برابر تعهدات نجومی برخی از مردان در قبال مهریه اظهار کرد: هرچند اخبار تلخی این روزها از موضوع صداق زنان مطرح می‌شود اما برای نمونه در هفته گذشته همسر حسین رحیمی، قهرمان پاورلیفتینگ آسیا با اهدای مهریه خود زمینه آزادی ۲ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم نمود.

بهره‌مندی اقلیت‌های دینی از کمک‌های ستاد دیه

مدیرعامل ستاد دیه کشور از بهره‌مندی هموطنان اقلیت‌های دینی از خدمات ستاد دیه خبر داد و گفت: این نهاد حمایتی بدون در نظر گرفتن مذهب به مددجویان خود خدمات یکسان ارایه داده و می‌دهد. حمایت ستاد دیه مشمول همه هموطنانی که به علت جرائم غیرعمد گرفتار زندان شده اند می‌شود و پیروان سایر ادیان الهی هم اگر با چنین مشکلاتی مواجه شدند ستاد دیه کشور حامی آنهاست نظام جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به حقوق بشر دارد و این حرکت ارزشمند ستاد دیه گواهی بر این ادعاست.

جولایی افزود: برای نمونه ۴۲ زندانی تبعه افغانستان از ابتدای فروردین سال ۹۴ تاکنون به دلیل عدم استطاعت مالی در پرداخت دیه ناشی از حوادث رانندگی، به ستاددیه استان قم مراجعه کرده‌اند. با عنایت به این که حمایت از اتباع غیرایرانی در راستای رسالت این مجموعه قرار ندارد اما به دلیل این که در برخی موارد طرف زیان‌دیده در یک سانحه رانندگی فردی ایرانی قرار دارد، برای همین منظور ستاد مردم نهاد دیه بر خود فرض می‌داند به منظور کاهش مشکلات اولیاء‌دم و بازماندگان ناشی از فوت سرپرست یک خانواده و همچنین مساعدت در روند درمان آسیب‌دیدگان احتمالی یک حادثه (در شرایط خاص) نسبت به ارایه تسهیلات اقدام کرده و بدون پرداخت ریالی به مسبب حادثه، در جهت کاهش آلام مصدومان موجود یا خانواده‌های مستحق متوفیان حادثه مبلغ محکوم‌به را به طرف‌های ذیحق ایرانی تخصیص دهد.

آزادی زندانیانی با تابعیت‌های غیر ایرانی

وی با اشاره به آزادی مددجویانی از کشورهای عراق، بنگلادش و پاکستان بیان کرد: تاجر تبعه کشور ارمنستان مددجوی دیگری است که به دلیل یک فعالیت اقتصادی نافرجام روانه زندان شده بود، به همت ستاددیه کشور از زندان مرکزی اصفهان آزاد شد. طبق گزارش ستاد دیه استان «مکرتیچ مارگاریان» به دنبال خرید مقدار زیادی میوه و به دنبال آن عدم توفیق در فروش این محصولات با یک بدهی سنگین در سال گذشته راهی زندان مرکزی اصفهان می‌شود.

کشته‌شدن ۲۱۱ هزار ایرانی در تصادفات ۱۰ سال اخیر

مدیرعامل ستاددیه کشور با اشاره به اینکه حتی یک تصادف منجر به فوت در عصر کنونی زیاد است، گفت: طبق آمار منتشر شده در طول هفت سال و ۱۱ ماه دفاع مقدس رزمندگان ایرانی در برابر بعثی‌ها ۱۸۸ هزار و پانزده رزمنده در عرصه نبرد با باطل به فیض شهادت رسیدند، حال اینکه تنها در دهه اخیر ۲۱۰ هزار و ششصد ایرانی نه در میدان جنگ، بلکه در مسیر جاده‌ها جان خود را از دست داده و ده‌ها برابر همین آمار هموطن ایرانی با ایراد جراحت‌های سطحی و عمیق روانه بیمارستان‌ها شده‌اند.

آمار تصادفات جاده‌ای یک فاجعه ملی است

وی با بیان اینکه رشد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی یک فاجعه ملی است، ادامه اداد: وضعیت جولان ارابه‌های مرگ در سطح جاده‌های کشور به قدری اسفناک است که در یک نگاه کلی اگر شهدای پیروزی انقلاب را به آمار هفده هزار شهید ترور و حتی دیگر شهدای هسته‌ای و مدافع حرم اضافه کنیم، باز متاسفانه این آمار قابلیت مقایسه با تعداد از دست دادگان‌ مسیرهای شهری و بین‌شهری بعد انقلاب را ندارند.

تلفات جاده‌ای از غصه‌های همیشگی رهبر انقلاب است

جولایی اظهار کرد: برای اصلاح وضعیت جاده‌ها و آمار مربوط به تلفات ناشی از آن فرمایشات رهبری باید معیار مسئولین ذی‌ربط قرار گیرد. معظم‌له در موضع حکیمانه خود به صراحت بیان می‌کنند که «من به کشته شدن یک نفر هم راضی نیستم».  این که «هرچند آمار تلفات تصادفات جاده‌ای کاهش یافته است اما آمار تصادفات همچنان بالاست» عین صحبت‌های صریح رهبر معظم انقلاب است که در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی مطرح گردید. جالب است در این زمینه امام خامنه‌ای از کشته‌های سفرها با عنوان «یکی از غصه‌های همیشگی» خودشان یاد می‌کنند.

اجباری بودن بیمه شخص‌ثالث برای موتورسواران معنا ندارد

وی تاکید کرد: با عنایت به ابلاغ سراسری قانون بیمه اجباری خسارت وارده شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۲۰ اردیبهشت سال ۹۵ و کاهش آمار رانندگان زندانی به کمتر از ۶۰۰ محبوس ناشی از دیات جرحی و فوتی اما متاسفانه چالش مربوط به خرید پوشش بیمه‌ای توسط دارندگان موتورسیکلت همچنان پابرجا بوده و بالتبع این امر نتایج مطلوبی را نیز برای نزدیک به دوازده میلیون موتور سیکلتی که در مسیرهای خیابانی و جاده‌ای تردد می‌کنند، ندارد.

ستاددیه موضوع پایان‌نامه دانشجوی جرم‌شناسی

یکی از مجازات‌های معمول و البته آسان در قانون مجازات کشورمان بحث کاربرد بالای حبس در قبال بسیاری از محکومیت‌ها می‌باشد که به دنبال بالا رفتن آمار این محکومان و هم عواقب بعدی این نوع مجازات «مجید عبادی» دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد نراق) با راهنمایی «قدرت الله خسروشاهی» ضمن تشریح اثرات سوء این پدیده به تلاش ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند در جهت کاهش این آمار پرداخته است. این دانشجو که هم اکنون به عنوان دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی فعالیت دارد، دلیل اصلی انتخاب این موضوع را تاکیدات مکرر رهبری و دغدغه بی فرجام جمعی از مسئولین دلسوز در راستای حبس زدایی و اقدامات پیشگیرانه اعلام کرده است.

برگزاری ۳۰۰ گلریزان در یک ماه

ماه رمضان سال‌جاری به منظور حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری تعداد ۳۰۰ جشن گلریزان در سراسر کشور برگزار شد که از این محل مبلغی بیش از ۸۰ میلیارد تومان برای آزادی بدهکاران غیرعمد جمع آوری شد. طبق آمار به ترتیب استان‌های خوزستان با ۴۰ همایش، کرمان با ۳۰ آیین و بوشهر با برپایی ۲۴ مراسم، بیشترین جشن‌های گلریزان را میزبانی کردند.

وی افزود: به دلیل سخت‌گیری‌ بانک‌های عامل در قبال اخذ تضامین تنها خمس زندانیان غیرعمدی که ستاد دیه بر حسب ردیف بودجه سالانه به بانک‌ها معرفی می‌کند قادر هستند تسهیلات دریافت کنند. زندانیان اگر قادر به معرفی چند ضامن یا مستعد گذاشتن سند ملکی بودند بدون شک پیش از حبس به آن‌ها رجوع می‌کردند و دیگر نیازی به معرفی‌نامه از جانب ستاد دیه کشور هم نبود اما این افراد نیازمند آن‌هایی هستند که علاوه بر مصائب ناشی از حبس اَنگ زندانی بودن هم خواسته و ناخواسته بر پیشانی آن‌ها خورده و کمتر کسی اعتماد و رغبت دارد از آن‌ها بابت دریافت یک وام ضمانت نماید.

a

انتهای پیام/


۱۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۱۹
تعداد کلیک: ۱,۳۶۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.