English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

سکه شدن بازار مهریه‌های طلایی

معاون حقوقی قوه قضائیه در خصوص جزئیات بخشنامه جدید رئیس قوه قضائیه گفت: با ابلاغ این بخشنامه امید است آن‌هایی که معسر هستند و توان پرداخت ندارند بابت این عقد غیرمعوض زندانی نشوند.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، ذبیح‌الله خدائیان در برنامه زنده گفتگوی 18:30 اظهار کرد: اگر مهریه عین معین نباشد، اگر تمکن مالی داشت فرد فبها اما اگر مال داشت و از پرداخت آن امتناع کرد طبق قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال 1394 اموال را توقیف کرده و نسبت به آن در جهت تادیه اقدام می‌کنند اما اگر توان مالی نداشت ظرف یک ماه مکلف است صورت تمامی اموال خود را به دادگاه داده و در صورت احراز اعسار او دیگر حبس نخواهد داشت.

وی افزود: اعسار هم خود دو شق دارد، گاه فرد اظهار می‌کند من اصلا مالی ندارم و در آتیه هم نخواهم داشت در زندان بودن این فرد را نباید حبس فرد فرض کرد زیرا او تا قبولی اعسار در بند متوقف می‌شود و در دسته دیگر هم افرادی هستند که اعلام می‌کنند در پرداخت یک دفعه محکوم‌به مشکل دارند که این افراد هم تا تعیین تقسیط در بند بسرمی‌برند.

این مقام مسئول یادآور شد: علت صدور بخشنامه ریاست محترم قوه قضائیه هم این بود که افراد زیادی که پیش‌تر به پرداخت مهریه محکوم شده بودند و مهریه را به صورت اقساط می پرداختند با بالا رفتن قیمت سکه نتوانستند اقساط بدهی را بپردازند که با شکایت محکوم له به زندان رفتند. نه فقط در خصوص رسیدگی به موضوع اعسار بلکه با صدور بخشنامه جدید در بحث تعدلیل هم محاکم موظف خواهند بود بدون وقت به این امر رسیدگی نمایند.

 خدائیان در پاسخ به این سوال که آیا بخشنامه جدید قوه به نوعی پایان حبس بدهکاران مهریه را به دنبال خواهد داشت، گفت: دلیل زندانی شدن این افراد به برداشت برخی از قضات هم ارتباط داشت که می‌گفتند رسیدگی به درخواست تعدیل نیاز نیست خارج از نوبت رسیدگی شود اما این به معنای حبس زدایی از متعهدان محکومیت‌‎های مالی مهریه نیست بلکه در کاهش حداکثری زندانیان واقعا مستمند اقدامات عملی و فوری را اعمال خواهد نمود.

معاون حقوقی قوه قضائیه در مورد دادخواست اعسار بدهکاران مهریه اظهار کرد: این بود که رئیس قوه قضائیه با این بخش نامه دستور دادند که چنانچه کسانی هستند که مدعی هستند با افزایش قیمت سکه توان پرداخت قسط را ندارند پروندشان و درخواستِ تعدیلشان به سرعت و خارج از نوبت رسیدگی شود تا روانه زندان نشوند. در اینجا هم محکوم‌له باید ثابت کند که فرد تمکن مالی دارد. در قانون فعلی ما از آنجا که اصل بر اعسار است برای همین لازم است ایسار یا ملائت مرد را در پرداخت بدهی خود ثابت کند. البته این رویه از سال 1391 حاکم و با اصلاح آیین نامه اجرایی از سوی رییس قوه قضاییه به مراجع رسمی ابلاغ شد.

وی ادامه دا د: این اصل قانونی است که تصریح دارد مدعی اعسار باید اعسار خود را ثابت کند مگر اینکه در ازای دین مالی دریافت و یا تحصیل نکرده باشد که در این صورت هرگاه خوانده دعوی اعسار نتواند ملائت مدیون را ثابت کند، ادعای اعسار با ادای سوگند بوسیله مدیون مطابق تشریفات مقرر در قانون آیین‌دادرسی مدنی پذیرفته می‌شود؛ بنابراین با وجود قانونی فرد نیازی ندارد که ناتوانی خود را ثابت کند.

خدائیان از جزئیات طرح نمایندگان درباره اصلاح قانون مهریه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: به اعتقاد من قانون مشکل خاصی ندارد که نیاز به اصلاح فوری آن داشته باشیم مگر این که بخواهند فرد را به پرداخت اصل سکه محکوم نکنند بلکه به معادل ریالی آن در زمان صدور حکم محکوم کنند که در این صورت نوسانات قیمت سکه در میزان مهریه بعد از صدور حکم تاثیر گذار نخواهد بود. این نوع برخورد البته در مورد بدهکاران دیه اعمال شده و با توجه نرخ سالانه ما صد شتر را معادل‌سازی می‌کنیم.

معاون حقوقی قوه قضائیه همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره تعداد زندانیان مهریه گفت: طبق آخرین استعلام به عمل آمده تعداد 3800 نفر به لحاظ عدم پرداخت مهریه در زندان‌اند که غالب این افراد به تازگی و به دلیل بالا رفتن نرخ سکه راهی زندانی شده‌اند که با بخشنامه جدید با سرعت و فوریت به وضعیت این افراد رسیدگی خواهد شد.

خدائیان مهریه را حق‌الناس اعلام کرد و افزود: مهریه یک قرارداد مالی است که متاسفانه بعضی از خانواده‌های ایرانی بدون توجه و احتساب در تادیه آن نسبت به تقبل این امر اقدام نموده و به تبع در آینده با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. در این زمینه تبدیل مهریه به پول ملی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند از افزایش فاحش قیمت صداق‌ها در پرداخت پیشگیری نماید. امروز تعهد مهریه با معیار سکه‌های طلا ضمن مشکلات در پرداخت آسیب‌هایی چون افزایش جمعیت کیفری را به همراه داشته است که تدبیر در این زمینه امری ضروری است.

انتهای پیام /

۲۸ مهر ۱۳۹۷ ۰۷:۴۷
تعداد کلیک: ۱,۳۰۹

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (2 رای)
  • علی
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ۲۳:۵۸
  • 0
  • 0
    2

ای کاش با آنهایی که یک شبه سکه رو کردند 4/5میلیون هم اینجوری صحبت می کردید.

  • محمد
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ۰۸:۴۵
  • 0
  • 0
    1

هیچ کس به فکر محکومین مهریه نیست . آخر محکومین مهریه چه گناهی کردن که اقتصاد کشور بیمار هست !!!! سقف سکه 110 سکه بود زمانی که سکه 900000 تومان بود الان نزدیک 4500000 تومان است .... آیا نباید سکه ای که 5 برابر شده سقف پرداختش هم یک پنجم شود ؟؟؟؟ این چه
عدالتی در یک کشور اسلامی است ؟ زمانی که بنده مهریه را قبول کردم هر سکه 270000 تومان بود چرا الان باید سکه 4500000 تومانی بدهم ؟؟؟؟ اگر اقتصاد کشور بیمار است چرا گردن ما را باید بگیرید ... قیمت باید نسبت به همان زمان عقد محاسبه گردد یا نهایتا بعلا


امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.