English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

قالی‌های سوخته و جوانی برباد رفته/ سرما کار دست نگهبان داد

عائله‌مند است و گرفتار، البته مزین به هنری است دیدنی، آشنایی کامل با بافت گلیم دارد، اهل فن هم هست ونقشه‌های خاصی هم می‌زند اما حالا همین دست‌های هنرمند میله‌های سرد زندان را در برگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهـر، عائله‌مند است و گرفتار، البته مزین به هنری است دیدنی، آشنایی کامل با بافت و گلیم دارد، اهل فن هم هست و نقشه‌های خاصی هم می‌زند اما همین دست‌های هنرمند حالا میله‌های زندان را گرفته و با چشمانی منتظر به فکر آینده است.

نامش شالیار است و ۳۳ سال سن دارد، به خاطر عائله‌مندی، تصمیم می‌گیرد از هنر گبه بافی‌اش استفاده کند و به همین خاطر با عقد قراردای با سازمان میراث فرهنگی نسبت به برگزاری نمایشگاهی جهت ارایه طرح‌های مختلف گبه ایرانی اعم از حوض گبه، ایلاتی و قابی اقدام می‌کند.

با وجود زمان‌بر بودن، این تقاضا هرچند برپایی نمایشگاه به صورت مشترک انجام می‌گیرد اما در نهایت طی عقد یک قرارداد تمامی مسئولیت‌های جانی و مالی ناشی از برگزاری این فروشگاه هنری با قید موادی متحمل غرفه‌دار آن یعنی ساله می‌شود.

مردی که علی‌رغم جو انی سرپرست یک خانواده ۴ نفره بوده و تا پیش از آن برای امرار معاش اعضای خانه تحت تکفلش در یک نانوایی به عنوان کارگر مشغول به کار بود حالا و به خاطر یک غفلت اکنون زندان است.

در پرونده اش اینطور امده است که او با حضور جمعی از هنرمندان کُرد و بافندگان گبه با دریافت تسهیلاتی در آبان سال ۹۲ اقدام به احداث چادر و داربست‌های نمایشگاه می‌کند و با تفکیک ۵۰ غرفه و کار چادرکشی از متقاضیان حضور در نمایشگاه دعوت به عمل آمده و تقریبا ۹۰ درصد محصولات در نمایشگاه مستقر می‌شوند.

تعطیلی نمایشگاه پیش از افتتاح

اتفاقی که به دنبال آن «شالیار» با یک بدهی ۱۷۰ میلیون تومانی راهی زندان می‌شود نه در روزهای برگزاری نمایشگاه بلکه درست درشب بازگشایی محقق شده و نمایشگاهی را پیش از افتتاح تعطیل می‌کند. شالیار که از یک هفته پیش در آن مکان مستقر بود، تنها ساعاتی مانده به نتیجه این همه تلاش به علت کم خوابی و خستگی بسیار کار نگهبانی را که تا شب‌های پیش خودش انجام می‌داد را به کارگر ساده‌ای می‌سپارد که به صورت شفاهی مقرر شده بود به عنوان فروشنده در یکی از غرفه‌ها مشغول به کار شود.

سوز پاییزی غرب کشور در نیمه‌های شب نگهبان را بر آن می‌دارد تا برای گرم کردن خود اقدامی کند، اما تصمیمی که او در این مورد اتخاذ می‌کند نه به گرم کردن او بلکه به سوختنش منتهی می‌شود.

در ادامه علی‌رغم اطفای حریق تعداد زیادی از گبه‌های ارزشمندی که به صورت امانی در غرفه نمایشگاه اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه نگهداری سوخته و کارگری که وظیفه نگهبانی از محیط را داشته با سوختگی درجه ۱ و ۲ در برخی نقاط بدن روانه نزدیک‌ترین مرکز درمانی می‌شود.هزینه‌های سنگین پزشکی و موضوع نان‌آور بودن کارگر آسیب دیده که این روزها به دلیل جراحت از انجام بسیاری از کارها ناتوان شده منتهی به این می‌شود که خانواده فرد مصدوم علیه شالیار طرح شکایت کرده و او را از ابتدای خرداد ماه سال جاری روانه حبس می‌کنند.

کارشناسان این پرونده در رابطه با علت حادثه می گویند: نقض ماده ۹۵ قانون کار مبنی بر این که مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی هر حرفه‌ای بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای مربوطه است، لذا خسارات بدنی و مالی ناشی از قصور کارگر این پرونده در گرم کردن محیط به واسطه شعله گاز پرفشار بیش از آن که دامن‌گیر مسبب یا خاطی ماجرا باشد بر عهده کارفرما تعیین می‌شود.

میزان تقصیر هر یک از عوامل انسانی حادثه اعم از کارگر و مجری نمایشگاه از سوی محکمه رسیدگی کننده به شرح ذیل اعلام شده است «کارگر حادثه دیده که مسئول عملیات بکارگیری مستقیم وسیله گرمایشی (مشعل کار نصب ایزوگام) بوده به علت انجام عمل دور از احتیاط و نامتعارف به میزان ۳۰ درصد در شکل‌گیری حادثه مقصر تعیین شده و مجری نمایشگاه نیز به دلیل نقض موادی از آیین‌نامه‌ حفاظتی و بهداشتی لازم در محیط کار به میزان ۷۰ درصد مقصر اعلام می‌شود».

بدهی ۵۰ میلیونی شالیار

ستاد دیه استان کردستان با وجود برگزاری جلسات متعددی با شاکی خصوصی علی‌رغم این که مبلغ کل محکوم‌ٌبه را با اخذ گذشت و دیگر موضوعات حمایتی به میزان ۵۰ میلیون تومان کاهش داده اما این فرد هنوز بابت مانده بدهی پرداخت نشده در حبس حضور دارد.

نیکوکارانی که تمایل دارند در جریان آزادی این بدهکارِ غیربزهکار مشارکت کنند، می‌توانند با روابط عمومی ستاد دیه کشور به شماره ۱۵ ــ ۸۸۹۱۶۰۱۲ تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/

۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۵۴
تعداد کلیک: ۱,۲۸۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.