English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

سقوط 5 متر و 329 میلیونی یک کارگر اصفهانی

عدم نظارت کافی یک کارفرما بر فعالیت کارگران، او را بدهکار دیه 329 میلیون تومانی کرد، دیه‌ای که به دنبال سقوط یکی از کارگران عائله‌مند او تعیین شد.

به گزارش ایسنـا، یکی از شرکت‌های صنعتی واقع در استان اصفهان که به طور تخصصی در زمینه سازه‌های عمرانی و به طور تخصصی ساخت سوله‌های فلزی شیب‌دار فعالیت دارد، در اجرای یک طرح سفارشی کار نصب سوله‌ای 120 متری را به پیمانکاری با نام «آیت- ح» واگذار می‌کند.

حاج آیت که سابقه‌ای 18 ساله در این کار تخصصی داشته به دلیل عدم تعیین وقت در کار تحویل سوله شخصا کار نصب آن را برعهده می‌گیرد و طبق قرارداد کتبی که با او امضا می‌شود هم بر این موضوع تاکید می‌شود.

عدم تعیین وقت در تکمیل کار نصب، حاج آیت را در آن برهه که همزمان مسئولیت نصب چند سوله را بر عهده داشته مجاب می‌کند عملیات نصب اولیه را خودش انجام داده و مابقی کار را به یکی از کارگرانی بسپارد که آشنایی کافی و دقیقی از این کار نداشته‌اند؛ البته طبق اظهار پیمانکار، کار به طور تعریف شده به او سپرده شده بود اما نظارت در اجرا نبود. همین عدم حضور و نظارت کافی هم مسبب حادثه‌ای می‌شود که وسعت و قدرت در جبران آن برای پیمانکار 65 ساله قابل باور نبود.

طبق استعلام به عمل آمده از سوی ستاد دیه در تاریخ 5 دی ماه سال 93 در شرایطی که این کارگر بدون تجهیزات لازم در ارتفاع 5 متری بر روی لبه سقف مشغول کشیدن فوم عایق بر روی سقف بوده به دلیل عدم تعادل سقوط کرده و از ناحیه ستون فقرات آسیب جدی می‌بیند.

در لحظات نخست به دلیل عدم خونریزی مشکل جدی به نظر نمی‌رسد اما عدم توانایی کارگر در ایستادن روی پا موجب می‌شود حتی با وقفه‌ای چند ساعته به یک درمانگاه منتقل کنند که با تشخیص پزشک حاضر در مرکز درمانی نامبرده به بیمارستان تخصصی منتقل شده و جراحی‌های متعددی بر روی او انجام می‌شود. تلاش‌هایی که چندان هم نتیجه بخش نبوده و به دنبال آن ضمن فلج شدن دائمی این فرد از دو پا اختلالات تنفسی، ناتوانی کامل جنسی و عدم کنترل ادرار گریبان‌گیر این کارگر ساده می‌شود.

هرچند موضوع شکایت از حاج آیت به دلیل رابطه دوستی میان آن‌ها اندکی به تاخیر می‌افتد اما هزینه‌های سنگین درمانی و نگهداری از این فرد برای خانواده در نهایت پای آن‌ها را به دادگاه باز می کند و علیه مسبب این واقعه طرح شکایت می‌کنند.

قاضی رسیدگی کننده به پرونده با اشاره به موادی از قانون کار شخص حادثه دیده را به میزان 50 درصد، شرکت سازنده محصولات را تا 20 درصد و در نهایت کارفرمای سهل‌انگار حادثه را به میزان 30 درصد مقصر اعلام می‌کند که بر حسب ناتوانی در پرداخت محکومٌ‌به او از ابتدای اردیبهشت ماه امسال روانه زندان می‌شود.

براساس این گزارش، از مجموع دیه تعیین شده التزام به پرداخت مبلغی معادل 329 میلیون تومان سهم حاج آیت می‌شود اما از آنجا که این کارفرما بر حسب نیت خیر و از روی درخواست شخصی کارگر او را به همکاری با مزد روزانه دعوت کرده بود، خانواده شاکی از صد میلیون تومان دیه گذشت می‌کنند. اتفاقی که هر چند وضعیت کارفرمای بدشانس و صد البته غافل را تا حدودی بهبود بخشیده اما حاج آیت که در شرایط فعلی فاقد پشتوانه مالی است بابت الباقی همچنان در بند حضور دارد.

ستاد دیه کشور در این زمینه اعلام کرد، خیرینی که تمایل دارند در آزادی این مددجو مشارکت داشته باشند می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌ قرار ۷۴/۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، ۷۷۷۷ بانک تجارت شعبه مرکزی، ۸۸۸۸ بانک صادرات شعبه مرکزی یا ۵۵۵۵۵ بانک ملی واریز کرده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با نگارش موضوع کمک انجام‌شده به شماره ۸۸۹۱۶۰۱۱ دورنگار کنند. هم‌چنین روابط عمومی ستاد دیه کشور با تلفن تماس ۱۵ ــ ۸۸۹۱۶۰۱۲ پاسخگوی سئوالات نیکوکاران در این زمینه خواهد بود.

انتهای پیام/

۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۳۶
تعداد کلیک: ۱,۱۵۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.