English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

تبدیل همایش ماهانه به هفته قوه قضاییه برای کاهش هزینه‌ها

مدیرعامل ستاددیه کشور بعنوان نخستین مسئول اداره کل روابط‌عمومی قوه قضاییه از تصویب پیشنهادش در تبدیل همایش ماهانه مسئولین قضایی به تجمع سالانه دست اندرکاران در هفته اول تیر ماه خبر داد.

سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاددیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با نقل خاطرات خود درباره تبدیل همایش ماهانه مسئولین قضایی به تجمع سالانه دست اندرکاران حوزه قضایی در هفته اول تیرماه گفت: به آیت‌الله یزدی عرض کردم برگزاری ماهانه همایش ممکن است چند روز طول بکشد و در این مدت، عملا بسیاری از امور قضایی کشور و مشکلات مردم، روی زمین خواهند ماند که برای این منظور معقول و به صرفه است که این همایش را سالی یک‌بار تحت عنوان هفته قوه‌قضاییه برگزار کنیم و چه مناسبی بهتر از روز یادآوری مظلومیت معمار دستگاه قضا و سایر شهدای حادثه دلخراش هفتم تیر که می‌تواند معرف خوبی از گذشته این کشور برای آیندگان باشد.

وی در خصوص انگیزه‌های ورود به قوه قضاییه اظهار کرد: بعد از رحلت امام خمینی (ره) قانون اساسی بازنگری شده بود و قوه‌قضاییه از حالت شورایی به مدیریت متمرکز تغییر هویت داده بود که آیت‌الله یزدی هم به دلیل جایگاه علمی و عملی‌شان از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس قوه‌قضاییه حضور داشتند. در این ایام با توجه به مجموعه فعالیت‌هایی که به عنوان معاون دادستان کل انقلاب اسلامی داشتم از اینجانب خواسته شد که در روابط عمومی قوه‌قضاییه را راه اندازی و شروع به کار کنم.

مدیرعامل ستاد دیه کشور یادآور شد: آن زمان با عنایت آیت‌الله یزدی ضمن استقرار در مکانی معین با تمرکز بر برنامه‌های اداری، فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای خودمان را نیز شروع کردیم.

جولایی گفت: اینکه می‌گویم امکانات نبود نه اینکه شرایط مطلوب را جهت پیش بردن کار‌ها نداشتیم بلکه اصولا فقط تفویض اختیار شده بود و امکاناتی نظیر ابزار مکانی و نیروی انسانی در روابط عمومی آن گونه تعریف شده بود که این مکان همزمان کارایی دیگری هم داشت که در ادامه دفتر کار رییس مجمع تشخیص مصلحت نیز همین اتاق شد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت فعال نمودن واحد‌های روابط عمومی استانی گفت: به مرور برای تشکیل بخش و آموزش نیرو‌ها کادر سفر‌های استانی شکل گرفت و این اقدام با تاکید رییس قوه با جدیت پیگیری می‌شد. در جریان سفرها، یک جزوه محرمانه درباره مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و قضایی همان استان تهیه می‌کردیم و در اختیار آیت‌الله یزدی قرار می‌دادیم.

مدیرعامل ستاد دیه کشور یادآور شد: این آمد و رفتن‌ها به دلیل مصائبی که برای مسئولین در ستاد مرکز داشت شرایط را به سمتی هدایت کرد که آیت‌الله یزدی چندبار مطرح کردند برای کم کردن سفر‌های استانی به حداقل ممکن ماهی یک بار همایش مسئولان قضایی را در تهران داشته باشیم.

جولایی افزود: یک بار بعد از اینکه گزارشی در خصوص عملکرد روابط عمومی قوه قضاییه برخی از معاونت‌ها را به ایشان ارائه کردم، مجدد ایشان از بنده خواستند جهت عملی نمودن این مهم برنامه‌ای تدوین کنم. ایشان تاکید داشتند که «آقایان می‌گویند چرا همایش ماهانه مسئولان قضایی برگزار نمی‌کنید؟» بنده عرض کردم چه لزومی دارد این همایش به صورت ماهانه برگزار شود؟ آقای یزدی فرمودند: مسئولان استانی به دلیل موقعیت قضایی خود سوای برنامه‌های کاری در تهران امورات و حوائجی هم دارند که انجام آن‌ها بر این امر صحه می‌گذارد. بنده گفتم خب آن‌ها بیایند کارشان را انجام بدهند و بروند چه ضرورتی دارد که هرماه بواسطه برپایی همایش و برگزاری برنامه‌ای پر هزینه سفر به پایتخت را داشته باشند. با برشماری برخی از مشکلات مالی عرض کردم برگزاری ماهانه همایش در این حجم، هزینه‌های سنگینی دارد که شاید تامین آن در ابتدای اجرای طرح مقدور باشد، اما در ادامه ناممکن خواهد بود. هزینه ایاب و ذهاب، اسکان نیروها، تغذیه، محل برگزاری همایش و احیانا گردش و از این دست برنامه‌ها چندان در این برهه از فعالیت قوه نه تنها منفعتی برای آن نخواهد داشت، بلکه در امر خدمت رسانی به مردم نیز آسیب رسان است. در این شرایط ممکن است این اقدام بودجه‌ای در حدود 10 میلیون تومان را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: به آیت‌الله یزدی گفتم برگزاری این همایش ممکن است چند روز طول بکشد و در این مدت، عملا بسیاری از امور قضایی کشور و مشکلات مردم نیز علاوه بر هزینه‌ای که دارد روی زمین خواهد ماند و این به دلیل حساسیت کاری شما چندان صورت خوشی ندارد. این همایش‌ها در صورت برگزاری باید خروجی داشته باشد که حاصل آن باید در بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، طرح‌ها و لوایح قضایی نمود داشته باشد. کثرت این نوشته‌ها و لزوم صدور سیاهه‌ای بعد از هر برنامه بنظر چندان مشکلی را حل نکرده و جز افزودن مشکلات مالی حاصلی در پی نخواهد داشت.

جولایی بیان کرد: بعد از استماع استدلال‌های این حقیر، آیت‌الله یزدی گفتند خب اگر ماهی یک‌بار نباشد پس چه کنیم؟ که عرض کردم می‌توانیم این همایش را سالی یک بار داشته باشیم. سوال فرمودند چه زمانی در سال مناسب است؟ عرض نمودم همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی معمار دستگاه قضایی تحت عنوان هفته عدالت یا قوه‌قضاییه برگزار کنیم.

وی گفت: برنامه‌ریزی‌ها لازم بعد از موافقت رییس قوه انجام، و ابتدا هفته‌ای به نام هفته عدالت برای این منظور معین گردید. حاصل آن هم این شد که کارگروه‌ها با حضور ۳ حقوق‌دان که در دبیرخانه همایش قوه قضاییه فعال شدند و قرار شد تمام مسئولان قضایی کشور و استانی پیشنهادها، انتقادات و طرح‌های خودشان را در فاصله زمانی معین تهیه و به دبیرخانه همایش در روابط عمومی قوه قضاییه ارائه نمایند. اطلاعات ارزنده در این زمینه تدوین شد که برای بهره‌برداری در کارگروه‌های تخصصی به معاون قضایی وقت قوه ارائه شد تا طرح‌ها و لوایح لازم قضایی را از آن استخراج کند.

انتهای پیام/

۴ تیر ۱۳۹۷ ۰۹:۲۴
تعداد کلیک: ۱,۳۱۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.