English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

گلریزان شهر زاهدان آزادی 20 زندانی غیرعمد را به‌ دنبال داشت

با کمک ۱۰ میلیارد ریالی نیکوکاران در جشن گلریزان زاهدان مقدمات آزدی 20 زندانی نیازمند سیستان و بلوچستان و به عبارتی زمینه آزادی یک چهارم محکومان غیرعمد استان فراهم شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، با حضور مسئولین استانی، سران طوایف بلوچ و جمعی از خیرین کشوری آیین گلریزان محکومان جرایم غیرعمد استان سیستان و بلوچستان در شهر زاهدان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر زاهدان در سخنانی گفت:  به تعبیر امام حسن مجتبی علیه‌السلام بالاترین جوانمردی حفظ دین است اما نه فقط حفظ دین خود بلکه حفظ دین به معنای واقعی کلمه. حفظ دین جامعه و حفظ عرض و آبروی همکیشان و همنوعان خود.

وی تلاش در حل مشکلات جامعه اسلامی را یه تکلیف شرعی برای هر شهروند مطرح کرد و افزود: اگر توانگران مالی در پرداخت دیون شرعی خود همّت کنند دیگر تا این اندازه شاهد شکاف طبقاتی در جامعه نخواهیم بود. در جامعه اسلامی باید همه افراد آن چنان به وظایف خود عمل کنند که همه به دین خوشبین باشند، به عبارت دیگر حفظ دین به معنای آن است که نسبت به دیگران و حفظ سلامت اجتماعی دغدغه داشته باشیم که البته سهم و وظیفه هر کس متفاوت بوده اما در یک نگاه کلی هرکس بنا به استعداد و وسع ذاتی خود باید شریک در احیاء و آبادی شهر و سرزمین خود باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری از عزت نفس خیرین برای حل معضلات عمومی به جوانمردی یاد کرد و گفت: در کنار اقدامات خالصانه خیرین خوشبختانه تلاش دستگاه قضایی و زندان نیز بر حفظ عزت نفس مددجویان است که اگر کمکی به زندانی می‌شود عزت نفس او حفظ شود.

سلیمانی، نماینده ولی فقیه در این مراسم جشن گلریزان زاهدان گفت:  جلب مشارکت خیران وگرفتن بخشش از خانواده شاکیان جرایم غیرعمد از اقدامات قابل تقدیرستاد دیه است که البته در این میان باید حال آن کسی را که مال باخته یا بواسطه یک سهو جان عزیزش گرفته شده را نیز رعایت کرد.

رئیس هیات امناء ستاد دیه استان در تعریف جوانمردی به دقت در انجام وظایف اشاره کرد و گفت: اینکه در اعمال خود دقت نظر داشته باشیم و کارها را به خوبی انجام دهیم نیز از جوانمردی حکایت دارد. ستادیه در طول سال جلسه‌های مستمری که در راستای آزادی محکومان غیرعمد داشته و دارد فقط به حرف رفع تکلیف نمی‌کند و ما هم باید از یک چنین نهادی حمایت کامل را داشته باشیم.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت شرق کشور ادا کردن حقوق را جنبه دیگری از جوانمردی مطرح کرد و گفت: مؤمن ۳۰ حق بر گردن مؤمنان دارد که باید آن‌ها را به نحو احسن ادا نماید. مگر می‌شود انسانی را در زندان ببینیم و چون نسبت فامیلی یا آشنایی با ما ندارد نسبت به آن احساس وظیفه نکنیم. به صرف انسان بودن او بر ما وظیفه است که به داد او رسیده و در راستای سیره عملی بزرگان و ائمه اطهار نسبت به تکالیف‌مان دینی و اجتماعی خود توجه داشته باشیم.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان گفت: صدقه دادن از سنت‌های نبوی است و خداوند در قرآن به مؤمنین امر کرده که صدقه بدهند و به پیامبر اکرم امر شده که از مؤمنین صدقه بگیرید تا به واسطه صدقه دادن اموال آن‌ها تطهیر شود. چرا که صدقه  جوی روانی است که نه فقط مال بلکه جان آدمی را مطهر می‌کند.

وی افزود: شما خیرین کار بزرگی می‌کنید که  رضایت خدا و پیامبر خدا در آن است. اگر چه شما این صدقه و کمک را به زندانی آبرومند نیازمندی که در زندان است میدهید اما در حقیقت این دست خداوند است که این صدقه را از شما میگیرد و این خود خداوند است که در مقابل به شما اجرو پاداش خواهد داد.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با ارایه عملکرد ستاد دیه اظهار کرد: از ابتدای سال 96 تاکنون تعداد 151 زندانی جرائم غیرعمد در استان آزاد شده‌اند که کل بدهی این افراد رقمی معادل 12 میلیارد و 300 میلیون تومان بود که با تلاش کمیته صلح و سازش ستاد دیه هفت میلیارد و 900 میلیون تومان از سوی شاکیان حصوصی گذشت شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون 73 زندانی جرائم غیرعمد در سطح زندان‌های استان تحمل حبس می‌کنند که رقم بدهی این افراد چهار میلیارد و 500 میلیون تومان است که خرسندیم به برکت کمک 100 میلیون تومانی خیرین در گلریزان امشب زمینه آزادی تقریبا 20 محکوم واجد شرایط فراهم شد که این اتفاق در روزهای پیش رو به نوعی جمعیت یاد شده را تا یک چهارم کاهش خواهد داد.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: خیران سال گذشته در همین شهرستان با اقدام کم نظیر خود یک میلیارد و 400 میلیون تومان به زندانیان جرائم غیر عمد استان کمک کردند که این اتفاق به جهت جلب مشارکت‌های مردمی یک رکورد در ستاد دیه استان بود.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در سخنانی گفت: برپایی آیین آزادی زندانیان نیازمند اهمیت قائل شدن برای کمک به افرادی است که با مسائل مالی و جرائم ناخواسته گرفتار بند شده‌اند. اقدامی که بدانید که هرکس در آن بدون احتساب مبلغ حضور صادقانه داشته باشد خداوند همراه و و همیار او خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که جشن گلریزان سنت حسنه‌ای در نظام جمهوری اسلامی است گفت: این برنامه معنوی مایه اجر و ثواب بسیاری است لذا باید همه در این کار فعال باشند و از یکدیگر سبقت بگیرند چرا که خداوند در خیرات، سبقت گرفتن از یکدیگر را توصیه فرموده، لذا ما نه تنها در این کار شرکت می‌کنیم بلکه تأکید داریم که خیرین در این زمینه فعال باشند. یقین بدانید مبلغی که در اینجا هزینه می‌کنید بهترین پس‍‌اندازی است که انجام برای خود دارید . به خصوص که این اقدام در روزهایی انجام می‌شود که برکات آن معادل هزار ماه است.  

گفتنی است رمضان امسال در 32 نقطه استان سیستان و بلوچستان آیین گلریزان برگزار خواهد شد که تا به امروز 22 برنامه از این جدول تنظیمی برگزار شده و مابقی جشن‌ها تا پایان ضیافت الهی برپا خواهند شد.

a

انتهای پیام/


۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۱۸
تعداد کلیک: ۱,۲۴۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.