English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

رهایی یک‌هزار زندانی غیرعمد گیلانی در سال 96

سال گذشته به برکت کمک‌های مردم نوعدوست استان گیلان زمینه آزادی یک هزار و ۲۲ زندانی جرایم غیرعمد فراهم شده است.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، آیین گلریزان شهر رشت با حضور علی‌اکبر یساقی نائب رئیس هیئت‌مدیره این نهاد حمایتی، دادستان، استاندار، شهردار و جمعی از مسئولین قضایی استان گیلان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، احمد سیاوش‌پور رییس کل دادگستری استان با بیان اینکه در روند آزادی زندانیان غیرعمد نقش شکات یکی از شروط اساسی است، گفت: قوه قضائیه در تلاش است تا به‌منظور حفظ شخصیت اشخاص و همچنین بهره‌مندی جامعه از توانایی آن‌ها در حد امکان احکام حبس کمتری صادر نموده و با همیاری شکات و اولیاءدم در گذشت بخشی از محکوم‌به در قالب تعدیل و تقسیط میزان بدهی زندان‌ها را از حضور بدهکاران غیربزهکار خالی کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ مجازات‌های جایگزین حبس هنوز در بین قضات نهادینه نشده است، افزود: متاسفانه علی‌رغم بیان مضرات اقتصادی و اثرات سوء اجتماعی و روانی ناشی از محکومیت حبس در بعضی از مواقع بعضی قضات تصور می‌کنند که زندانی شدن بالاترین تبیه برای هر مجرمی بوده و جنبه بازدارنگی این مجازات قابل مقایسه با موارد دیگر نیست ، حال اینکه این نوع نگاه یک تصور غلط است و باید بگویم من در این زمینه از قضات گیلان رضایت کامل ندارم.

سیاوش پور با اشاره به این نکته اینکه که برخی از افراد را می‌توان از راه‌هایی به‌جز زندان تنبیه کرد، گفت: این موضوع علی‌رغم تلاش دستگاه قضاء آن چنان که باید به محله عمل نرسیده و قوه قضائیه اگرچه در این حوزه تحت‌فشار قرار دارد اما تلاش دارد تا این فرهنگ را اصلاح نموده و از گزارش نمونه‌های موردی در سطح کشور تعمیم دهد.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه بعضاً برخی از مجموعه‌های دولتی عاملی برای زندانی شدن زندانیان جرائم غیرعمد هستند گفت: در این زمینه نوسانات اقتصادی کشور سبب می‌شود تا حتی برخی افراد ثروتمند نیز دچار مشکل شوند.

وی تعداد زندانیان جرائم غیرعمد استان گیلان را 8 هزار نفر اعلام کرد و افزود: متاسفانه تعداد این زندانیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰۰ نفر افزایش یافته است.

سیاوش پور با بیان اینکه تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری گیلان نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۸ الی ۹ درصد افزایش داشته است افزود: به دلیل هزینه‌های بالا و اعتبار نظام سزاوار نیست برخی از زندانیان جرائم غیرعمد در حبس باشند.

نائب رئیس هیئت‌مدیره ستاد دیه کشور نیز در این مراسم طی سخنانی ستاد دیه را معتبرترین خیریه برای آزادی زندانیان مطرح کرد  گفت: علاوه بر اعتماد عمومی خیرین، با عنایت به رسالت حبس‌زدای این نهاد حمایتی مقام معظم رهبری سا‌ل‌‌ها است که به ستاد دیه کمک می‌کنند و امسال نیز ۴۰۰ میلیون تومان اهداء کرده‌اند.

علی‌اکبر سیاقی با اشاره به شیرینی آزادی دربندان دردمند افزود: این یک حقیقت است که انسا‌ن‌ اگر می‌خواهد دل خوش باشد باید از اموالش بخشش کنند و خوشبختانه به دلیل فرهنگ اصیل مردم این سرزمین این جنس از افراد در کشورمان کم نیستند.

بدهی 80 میلیاردی زندانیان غیرعمد گیلان

در ادامه حمید کامران‌زاده مدیر نمایندگی ستاد دیه استان با اشاره به جمعیت محکومان غیرعمد زندان‌های گیلان گفت:‌ در حال حاضر حدود ۹۲۰ نفر به علت ارتکاب جرائم غیرعمد در زندان‌های استان تحمل حبس می‌کنند که برای پرداخت دین 80 میلیارد تومانی خود نیازمند کمک خیرین هستند.

عضو هیئت امنای ستاد دیه استان گیلان یادآور شد:‌ از دیدگاه قوه قضاییه جرائم غیرعمد به جرائمی اطلاق می‌شود که فرد خاطی قبل از ارتکاب به آن هیچ قصد و نیتی قبلی نداشته و پس از ارتکاب به جرم نیز به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه راهی زندان شده است.

کامران‌زاده عواقب ناشی از حبس‌های طولانی مدت را برای خانواده‌ زندانیان غیرعمد سنگین خواند و افزود:‌ غیبت‌ طولانی نان‌آور خانه که به‌دلیلی غیرعمد و به جهت عدم تمکن مالی برای پرداخت دیون راهی زندان شده آسیب‌های فراوانی را در سطح خانواده و صد البته جامعه به دنبال دارد.

وی با تأکید بر اینکه سالانه بیش از ۹۰۰ زندانی توسط هیئت امنای ستاد دیه گیلان و کمک خیران آزاد می‌شوند گفت:‌ در جشن گلریزان سال گذشته تعداد هزار و ‌۲۲ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد گیلان که بدهی آن‌ها بالغ بر ۷۸ میلیارد تومان برآورد می‌شد با کمک خیران آزاد شدند.

کامران‌زاده از همکاری و مساعدت ویژه شاکیان پرونده‌هایی که در ذیل جرائم غیرعمد قرار می‌گیرند سخن گفت و بیان کرد: سال گذشته از مجموع ۷۸ میلیارد تومان بدهی افراد محبوس در زندان‌های گیلان بیش از ۳۸ میلیارد تومان آن توسط شاکیان پرونده مشمول بخشودگی و گذشت شد.

وی میزان مشارکت مردم گیلان و خیران آن را در برگزاری جشن‌های گلریزان بسیار قابل توجه توصیف کرد و گفت:‌ این حضور و مشارکت خودجوش مردم نیکوکار و خیر گیلان به‌گونه‌ای است که حتی بدون اعلام فراخوان نسبت به پرداخت دیون زندانیان اعلام آمادگی می‌کنند.

کامران‌زاده از مساعدت ویژه و همکاری بسیار خوب اداره‌کل زندان‌های گیلان با ستاد دیه استان خبر داد و بیان کرد:‌ طبق دستورالعمل‌ داده شده پرونده هر کدام از زندانیان جرائم غیرعمد تنها پس از گذشت ۲۴ ساعت از زمان ورود آن‌ها به زندان به ستاد دیه استان گیلان ارجاع داده می‌شود.

وی به بررسی‌ها و تحقیقات گسترده ستاد دیه استان گیلان برای شناسایی و کمک به زندانیان جرائم غیرعمد اشاره کرد و افزود:‌ تمام این اطلاعات و آمارها نخست در دیدار با خود زندانی محبوس و سپس با تحقیقات میدانی از خانواده،‌ محل سکونت و میزان تمکن مالی وی جمع‌آوری می‌شود.

مدیر نمایندگی و عضو هیئت امنای ستاد دیه استان گیلان با تأکید بر مشکل بیکاری زندانیان پس از آزادی از حبس اظهار کرد:‌ تشکیلاتی برای همین منظور تحت عنوان سازمان مراقبت‌های بعد از خروج در گیلان فعالیت دارد که به حل مشکلات بیکاری زندانیان آزاد شده از بند زندان می‌پردازد.

کامران‌زاده راه‌های مختلف تأمین مالی ستاد دیه گیلان برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد را برشمرد و بیان کرد:‌ گذشت شاکیان از مبالغ تعیین شده،‌ کمک‌های نقدی مردم و خیران و اعطای وام‌های قرض‌الحسنه ۴‌ درصدی از سوی ستاد دیه کشور از جمله این منابع مالی هستند.

وی قدمت برگزاری جشن‌های گلریزان را در استان گیلان بیش از ۲۴ سال عنوان کرد و گفت:‌ برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد استان گیلان امسال حدود ۱۶ جشن گلریزان با شرکت مردم نوع دوست و خیران نیکوکار در مناطق مختلف استان گیلان برگزار می‌شود.

a

a

a

انتهای پیام/

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
۹ خرداد ۱۳۹۷ ۰۸:۳۸
تعداد کلیک: ۱,۳۸۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.