English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

آزادی 467 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد در استان مازندران

مدیرکل زندان‌های مازندران گفت: در طول یکسال گذشته تعداد 467 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد این استان با همت ستاددیه و مساعدت خیرین خداجو آزاد شده‌اند.

علیاکبر غفاریان در گفت‌وگو با «حمایت» و با تاکید بر اینکه نوع جرم با توجه به شرایط اقلیم، محیط، اعتقادات دینی، مذهبی، موقعیت اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف از یک کشور متفاوت است و شاخصه‌های متعددی هم در شکل‌گیری نوع جرم دخالت دارند، تصریح کرد: در استان مازندران 5/3 درصد از کل جمعیت کیفری را زندانیان جرایم غیر عمد تشکیل می‌دهند. وی درباره‌گستردگی جرایم غیر عمد در استان مازندران نیز خاطرنشان کرد: مهم‌ترین جرایم غیر عمد را تصادف منجر به فوت و جرح، مهریه، چک و نفقه تشکیل می‏دهند که امیدواریم تا پایان سال با تلاش مسئولان و مراجع قضایی استان و کمک نهادهای مردمی و خیران از میزان این جمعیت کاسته شود.

 

  آزادی 467 زندانی جرایم غیر عمد در استان مازندران 

مدیرکل زندان‌های مازندران همچنین با اشاره به نقش موثر ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها گفت: ستاد دیه از سال 1380 در استان آغاز به کار کرده  و در این مدت با کمک‌های مردمی و اعتبارات این ستاد زمینه آزادی تعداد زیادی از زندانیان فراهم شده‌است؛ به طوری که در یک سال گذشته تا کنون بیش از 467 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد با مساعدت این ستاد از زندان‏ها آزاد شدهاند.وی بابیان اینکه این ستاد همواره از بدو تأسیس و در ماه مبارک رمضان جشن گلریزان را با هدف جمع‌آوری کمک‌های خیران برای آزادسازی زندانیان بی بضاعت و نیازمند در شهرستان‌های مختلف استان برگزار کرده‌است، اضافه کرد: البته در سال جاری علاوه بر مرکز استان در 9 شهرستان استان مازندران هم جشن گلریزان با حضور خیران برگزار شد. غفاریان یادآورشد: کمک‌های مردمی سبب شد تا در 6 ماه گذشته 84 نفر از زندانیان با مبلغ بیش از 18 میلیارد ریال از زندان آزاد شوند. همچنین در سال گذشته هم 383 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد با پرداخت بیش از 88 میلیارد ریال از زندان آزاد شدند.

 

  کاهش جمعیت کیفری یکی از دغدغه‌های سازمان زندانها

مقام ارشد زندان‌های مازندران در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه کاهش جمعیت کیفری همواره یکی از دغدغه‌های سازمان زندانها بوده‌است، افزود: برای کاهش جمعیت کیفری شاخصه‌های متعددی وجود دارد که مهم‌ترین شاخصه تعامل مثبت مراجع قضایی با زندان‌هاست و معتقدیم تغییر در نگرش و رویکرد قضات همواره یکی از تأثیرگذارترین شیوه کاهش ورودی‏ به زندان‌ها محسوب میشود.

 

  7 درصد زندانیان  بازگشت مجدد به زندان  دارند 

غفاریان همچنین خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، کاهش آمار بازگشت مجدد زندانیان به چرخه جرم و سپس زندان است که اداره کل زندان‌های استان مازندران با توجه به اقدامات و خدمات متعددی که در امور فرهنگی، تربیتی، حرفه‌آموزی و آموزشی و روان‌درمانی به زندانیان ارایه می‌دهد سبب شده تا آمار بازگشت مجدد به چرخه جرم زندانیان این استان کاهش چشمگیری داشته‌باشد.وی ادامه داد: حد نصاب آمار بازگشت مجدد زندانیان به زندان در کل کشور 15 درصد است که این آمار در استان مازندران 7/7 درصد است.

 

 شرکت 3 هزار مددجو در حوزه حرفه آموزی و اشتغال 

مدیرکل زندان‌های مازندران در ادامه سخنانش همچنین با بیان اینکه اشتغال و حرفه‌آموزی در زندان‌ها یک ضرورت است، اظهار کرد: اشتغال‌زایی به عنوان یک شاخص مهم در کاهش آسیب رفتارهای پر خطر و همچنین در تحقق سیاست‌های اصلاحی و تربیتی و اقدامات حمایتی سازمان مؤثر شناخته می‌شود؛ بر این اساس استفاده حداکثری از ظرفیت کارگاه‌های داخل زندان‌ها زمینه کسب مهارت و غنی سازی اوقات فراغت زندانیان را مهیا می‌کند.  وی تصریح کرد: در 6 ماه گذشته حدود 3 هزار نفر از زندانیان در کلاس‌های آموزشی مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارگاه‌های مختلف عمرانی، کشاورزی و صنایع دستی  مشغول به کار شدنداین مقام مسئول در زندان‌های مازندران با تاکید بر اینکه سیاست‌ سازمان زندانها اصلاح مجرمان است، بیان کرد: بر این اساس افرادی که به دلیل ارتکاب به جرم وارد زندان می‌شوند از نظر رفتار و شخصیت اجتماعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و افرادی که دچار مشکل یا ضعف رفتاری و اعتقادی هستند هم مورد حمایت قرار خواهند گرفت.  مدیرکل زندان‌های مازندران خاطرنشان کرد: در 6 ماه اخیر 7 هزار و 500 نفر مددجو و سرباز وظیفه در آموزش رشته‌های 15 گانه قرآن کریم شرکت کردند و بیش از 3 هزار و 600 جلسه تلاوت قرآن برگزار شد.وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان نیز 4 هزار و 800 ختم قرآن به صورت انفرادی و گروهی صورت گرفته‌است.  غفاریان با بیان اینکه در سال گذشته برای آموزش نهضت سوادآموزی از سوی معاونت نهضت سوادآموزی آموزش و‌پرورش استان مازندران در بین دستگاه‌های اجرایی به عنوان دستگاه برتر شناخته شده و اقدامات خوبی با همکاری این معاونت در زندان‌های استان انجام شده‌است، تاکید کرد: بیش از 9 هزار و 450 زندانی در 6 ماهه نخست سال جاری در کلاس‌های آموزشی عقیدتی و احکام شرکت کردند؛ این در حالی است که برای 9 هزار و 320 زندانی کلاس‌های آموزش مهارت‌های اساسی زندگی نیز برگزار شده‌است

 

۲۱ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۲۳
تعداد کلیک: ۲,۶۱۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.