English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

تسهیل در ارایه دادخواست اعسار به زندانیان غیرعمد

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به بخشنامه‌هاى حبس‌زداى ارسالى از سوی دستگاه قضاء گفت: تسهیل در ارایه اعسار محکومان غیرعمد در این استان با جدیت پیگیرى مى‌شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری در دیدار با مدیر عامل این نهاد حمایتی اظهار کرد: امروز اگر در بین دستگاه‌هاى اجرایى بخواهیم از مجموعه‌اى با انگیزه‌های بالا نام ببریم، شاید ستاد دیه بهترین نمونه باشد؛ نهادى که بى ریا و مخلصانه با همه کمبودها محکم و اثرگذار به خدمتگزارى خود اشتغال دارد.

رئیس هیات امنای ستاد دیه خراسان شمالی مشارکت در انجام کار خیر را یک توفیق الهی دانست و اظهار کرد: تلاش در حوزه آزادى دردمندان دربند مطلوب بسیارى از خیرین است اما واقعا حضور در این عرصه و بیش از آن تداوم حضور در آن نصیب و بهره هرکسى نشده و نمى‌شود، لذا آن‌هایی که کارشان آزادی زندانی است، آن هم زندانیان نیازمند انسان‌هایی هستند که برای تحقق این امر معنوی انتخاب شده‌اند.

وى با اشاره به رشد ٢٥ درصدى آزادی محبوسان غیرعمد این استان در سال گذشته ادامه داد: با قبولى اعسار دو میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومانى، سال ٩٦ تعداد ٢٤٧ زندانى واجد شرایط از بند زندان‌های خراسان شمالی رهایى یافتند که در امسال هم تلاش داریم با جمعیت کاهش یافته مددجویان غیرعمد، ضمن پیگیری موضوع اعسار  آمار عددى این دسته از زندانیان را به حداقل ممکن برسانیم.

جعفرى تصریح کرد: امروز در کل خراسان شمالى تنها ٨٥ زندانى غیرعمد نگهدارى مى‌شود که با اعمال مجازات‌هاى جایگزین حبس و تاکید در تسهیل قبولى اعسار امیدواریم این جمعیت کیفرى با شرط پیشگیرى موفق از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها، در آینده‌اى نزدیک تک رقمى شده و چه بسا به صفر برسند.

رییس کل دادگسترى استان خراسان شمالى اظهار کرد:  امروز خرسندیم میزبان نمایندگانى هستیم که بیش از بیان شعار مقید به انجام عمل  و به عباراتی وظایف خود هستند.  کارهایی که در حوزه آزادى زندانیان غیرعمد انجام شده و به تایید رهبر معظم انقلاب هم رسیده نتیجه سال‌ها تلاش خالصانه دوستانى است با دلسوزى و تعهد حامى کسانى شده‌اند که براى رفع حوایج خود فاقد هر پشتوانه مالی بودند.

سید الله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور نیز در سخنانی گفت: در طول سه دهه فعالیت این ستاد مردمی به برکت اعتماد عمومی و حمایت‌های خالصانه خیرین بیش از 112 هزار زندانی غیرعمد از زندان‌ها آزاد و به آغوش گرم خانواده‌های خود بازگشته‌اند که البته این آمار را نباید به فرد معطوف و محدود کرد. چرا که اعتقاد ما این است به دلیل فقدان نیات مجرمانه در قبال این محکومان، در استخلاص یک زندانی غیرعمد تنها او مورد مساعدت قرار نگرفته بلکه به همراه وی، یک خانواده چشم‌انتظار هم از گرفتاری ناشی از حبس سرپرست خود یا عضوی از اعضای‌شان رهایی پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به آثار برگزاری پویش «زندان جای مادران نیست» یادآور شد: در این برنامه که برای دومین سال و با همت معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری برگزار شد، بیش از 10 هزار نیکوکار با اهدای مبالغ اهدایی خود زمینه آزادی ده‌ها زندانی زن را فراهم نمودند که ناخواسته و بر حسب مشکلات مالی روانه زندان شده‌ بودند. اتفاقی که در روزهای پایانی سال 96 مدیریت و بواسطه مهر مردمانی از همین دیار منتهی به آزادی بسیاری از سرپرست خانواده‌هایی شد که از به دلیل نداری در بند بسرمی‌بردند.

جولایی تصریح کرد: رسالت ستاد دیه هرچند آزادی زندانی است و اگر چه منابع لازم برای این امر از محل کمک‌های مردمی تامین می‌شود اما تجربه رسیدگی به پرونده‌های مالی و موضوعات متعدد مربوط به دیات ثابت می‌کند، عدم وجود برنامه‌ ثابت برای پیگیری مسئله پیشگیری و تمرکز صرف در حوزه حبس‌زدایی، چه بسا در برهه‌ای کوتاه جمعیت زندانیان را تعدیل کند، اما در ادامه با افزایش چند برابری آن‌ها همراه خواهیم بود. دلیل عمده آن هم بالا رفتن سالانه نرخ دیه و همچنین افزایش دامنه جرایمی است که به واسطه آن هم‌اکنون 8500 زندانی در بند حضور دارند. زندانیانی که نه با سوءنیت مجرمانه، بلکه بر حسبقبول تضامین بانکی، دادخواست مطالبه وجه و یا بدهی‌های غیرکلاهبردارانه گرفتار حبس شده‌اند.

پژمان پروین مدیرکل زندانهاى استان، مسلم محمدیاران دادستان بجنورد، عباس اهرایى مدیر کل کمیته امداد امام (ره) و رضا استاجى مدیر نمایندگى ستاد دیه خراسان شمالى از دیگر اعضاى این جلسه بودند.

انتهاى پیام/

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۷:۲۹
تعداد کلیک: ۱,۷۲۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.