English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

گلریزان‌ها فقط محل جمع آورى وجوهات نیست

مدیرعامل ستاد دیه کشور ویژگى برپایى یک مراسم موفق گلریزان را تاکید توامان بانیان آن بر دو موضوع جلب مشارکتهاى مردمى و فرهنگسازى در راستاى پیشگیرى از ورود ناخواسته افراد به زندانها مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، سید اسدالله جولایى در دیدار با اعضاى هیات امناى این نهاد حمایتى در خراسان شمالى گفت:
امروز به دلیل هزینه های سنگین نگهدارى از زندانى و صد البته پیشگیرى از ابتلاى بسیارى از هموطنان به مجازات حبس، در برگزارى تمام آیین هاى گلریزان آزادى محبوسان غیرعمد باید ضمن دعوت از کارشناسان خبره، آگاهى عمومى مردم را از موضوعات به ظاهر ساده حقوقى و قضایى بالابرده تا از گرفتارى ناخواسته حبس هاى بعضا طولانى ممانعتبه عمل آوریم.
وى با اشاره به کاهش یک‌هزار نفری زندانیان جرایم غیرعمد نسبت به ماه گذشته اظهار کرد: اگر چه جمعیت 13 هزار نفری محکومان ابتدای سال جاری تا میزان 1100 نفر کاهش یافته‌اند اما وجود این تعداد مددجوی غیرعمد هرگز مقبول کشوری شیعی ما نبوده و نیست.
وی با اشاره به مشکلات زندانبانی در برخی از استان‌ها گفت: به دلیل وسعت شهرهای بزرگ و جمعیت زیاد در فارس و اصفهان بیشترین تجمع زندانیان جرایم غیرعمد مربوط به این دو استان است که مجموع دربندانِ دردمند آنها بیش از 2300 زندانی است. به عبارتی یک پنجم مددجویان ستاد دیه محبوس در این دو استان کشور هستند. دو استانی که به لحاظ سبقه فرهنگی و البته تمدنی در عرصه جهانی شهرت یافته‌اند اما واقعا سبک زندگی انسانی و همسو با باورهای مردمان این سرزمین در آن‌ها به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. معضلی که چند برابر ظرفیت زندان‌هایش از بدهکار مالی غیرکلاهبرداری گرفته تا مجرم جانی در آن‌ها تلنبار شده و با تلاش دستگاه قضایی در مقوله زندان‌زدایی باز متاسفانه شاهد ورود درصد قابل تاملی از هموطنان‌مان به داخل زندان‌ها هستیم.
جولایی با اعلام جمعیت 3 هزار نفری بدهکاران مهریه در کشور تصریح کرد: در قبال بسیاری از جرایم همچون آمار سرقت و یا مفاسد اقتصادی ورود به زندان تا حدودی به کم کاری نهادهای متولی مربوط است اما واقعا در قبال مهریه‌ای که بسیاری از پرونده‌ها آن‌ها در نهایت به سازش منتهی شده و خارج از وقت دادگاه و جریان دادرسی معمول رسیدگی می‌شوند برای حل مشکل 2845 زندانی حال حاضر موضوع صداق به راستی باید یقه چه کسی را گرفت. آیا تمام مکلات را باید معطوف به مجلس یا دولت کنیم آیا باید معترض دستگاه قضایی باشیم یا واقعا آن کسی که در این خصوص مستحق پاسخگویی است والدین ما یا آقایانی هستند که بدون احتساب دارایی خود تعهدات خارج از عرف و شرع را قبول می‌کنند. تعهداتی که به زعم برخی از مراجع دینی به دلیل عطف نکاح به مقدمه مهریه، با ناتوانی زوج در تامین آن کابین، موضوع عقد نیز تا حدودی با اشکال همراه خواهد بود.
مدیرعامل ستاد دیه کشور حبس 90 درصدی زندانیان غیرعمد را بابت موضوع چک یک مشکل فرا سازمانی مطرح کرد و گفت: هرچند در کنترل بازار اقتصادی و شیوه اعطای دست‌های چک و مدیریت این اوراق تجاری مسئولین بسیار تعیین کننده هستند اما انگار ما فراموش کرده‌ایم بزرگ شده مکتبی هستیم که تاکید دارد «یا أیها الذین ءامنوا أوفوا بالعقود». به عبارتی معنای مخالف این سفارش می‌شود اینکه اگر نسبت به عهد مالی یا هر تعهد دیگری وفادار نبودید در با ایمان بودن و نبودن خود تجدیدنظر کنید.
وی اظهار کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص این استان و با لحاظ همجواری آن از شمال با کشور ترکمنستان و از جنوب با استان خراسان رضوی توانایی‌های لازم برای تامین مبلغ بدهی 85 زندانی حال حاضر خراسان جنوبی وجود داشته و امید است به برکت اعیاد مبارک شعبانیه و ایام نورانی ماه رمضان ضمن کنترل ورودی‌ها به زندانی جمعیت محکومان غیرعمد تک رقمی و بلکه صفر شود. اتفاقی که چندان دور از واقعیت نیست.
مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به پیشینه محوطه‌های باستانی جاجرم یادآور شد: در خراسان شمالی و در مناطقی از این استان که طبق نظر کارشناسان قدمتی هفت هزار ساله دارند اقوام مختلفی از کرد و ترک و تات زندگی می‌کنند اما با وجود این تفاوت نژادها مردمان این استان همواره در آرامش کنار زیست داشته و دارند. یک همزیستی مسالمت‌آمیز که شاید جمعیت کم محکومان غیرعمد در آن مصدق این واقعیت باشد.
انتهای پیام /

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۴:۱۰
تعداد کلیک: ۱,۲۵۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.