English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

آزادی سه زندانی غیرعمد با کمک عوامل یک فیلم سینمایی

عوامل فیلم «اسرافیل» با نمایش چند باره این اثر سینمایی در قالب اکران‌های خیریه زمینه آزادی 3 سرپرست زن محکوم به جرایم غیرعمد را فراهم کردند.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، بیش از 200 بانوی ایرانی به دلیل جرایم غیرعمد مالی در زندان به سر می‌برند که پویش ارمغان ۲ تلاش داشت و دارد تا با همراهی مردم نوعدوست کشورمان، زمینه بازگشت تعداد زیادی از این افراد را به آغوش خانواده فراهم نماید.

با مشارکت بیش از 10 هزار نیکوکار در این کمپین مردمی تا پیش از عید نوروز زمینه آزادی ده‌ها محکوم بدهکار غیربزهکار فراهم گردید.

هم ‌اکنون در میان هزاران زندانی موجود در ندامتگاه‌های سراسر کشور، زنانی هستند که به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد که عمده آن‌ها ناشی از بدهی‌های مالی است در بند حضور دارند. بانوانی که با بواسطه ضمانت از همسایگان، دوستان و بعضا متاسفانه از بستگان حتی نسبی روانه بند شده و روزهای عمر خود را در پشت میله‌های سرد زندان سپری می‌کنند.

جالب است جمعی از نسوان یاد شده هیچ نقشی در این بدهی‌ها نداشته و تنها به دلیل اعتماد نابجا به نزدیکان خود امروز در بند حضور دارند. در کنار این موارد جمع زیادی هم به دلیل فشارهای معیشتی و پیشامدهای غیرقابل پیش‌بینی در بازار کار بدنبال یک بی‌تدبیری و در مواردی بلندپروازی گرفتار بند شده‌اند.

زنانی که طبق اظهارات مسئولین این نهاد حماتی بیشترشان در کنار نقش همسری، مادرانی هستند و فرزندانی دارند که در غیاب عضو مهمی از اعضای خانواده بدون پشتوانه مالی تنها برای نجات عزیزشان چشم انتظار حمایت خیرین هستند.

طبق آمارهای سال گذشته، شرایط سنی زنان زندانی به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۵ سال بوده است با این حال در بین زنان زندانی، زندانیان کهن‌سال بالای ۶۵ سال هم وجود دارند که در اولویت فعالیت‌های ستاد دیه برای اخذ آزادی قرار گرفته‌اند.

بیشترین علت حبس زندانیان زن جرایم غیرعمد مربوط به صدور چک است، این دسته از بدهکاران مالی که بابت صدور چک و در بسیاری موارد به دلیل ضمانت از دوستان، بستگان و متأسفانه همسران با ضمانت از طریق برگه‌های بانکی روانه زندان شده‌اند و طبق آمار، ۹۰ درصد زندانیان زن جرائم غیرعمد هیچ سابقه کیفری نداشته و اغلب این مددجویان زن برای اولین بار است که روانه زندان شده‌اند. در بین پرونده‌های ستاد دیه، پرونده‌هایی وجود داشت که زنان زندانی به دلیل مبالغ کمتر از 20 میلون تومان گاهی تا دو ماه در حبس بودند.

البته زندانی شدن به دلیل مسائل اقتصادی، صدور چک و ضمانت تنها معطوف به قشر خاصی نمی‌شود و در بین زنان زندانی در سال‌های اخیر از چهره‌های معروف تلویزیونی تا دندانپزشک با سابقه هم وجود داشت.

گفتنی است، سال گذشته با کمک ۶۰۰ میلیون تومانی خیرین در پویش ازمغان زمینه آزادی ۳۲ زن تحت حمایت ستاد دیه فراهم شد.

انتهای پیام /

۶ فروردین ۱۳۹۷ ۱۲:۱۶
تعداد کلیک: ۱,۱۵۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.