English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

مهریه‌ای برابر برگ‌های کتاب

وقتی هنوز ازدواج نکرده بودم، مدام عدد روز، ماه و سال تولدم را با هم جمع و تفریق می‌کردم تا اینکه ایده‌ای به ذهنم رسید که باعث شد به تعداد عدد بدست آمده کتاب مهریه‌ام شود.

طبق اظهارات سید اسدالله جولایی مدیر عامل ستاد دیه،  بر اساس آمار سال گذشته تعداد زندانیان بدهکار مهریه در زندان‌های کشور عددی معادل دو هزار و 293 نفر بدهکار بود و بدون پشتوانه مالی مناسب در انتظار بخشش یا تعیین تکلیف خود برای آزادی بودند.

آمارهایی از این دست نشان می‌دهد به اهداف تعیین مهریه بی توجهی شده زیرا قرار بر این بوده پایه‌های یک زندگی مشترک با تعیین مهریه‌های متعادل از ابتدا صحیح بنا نهاده شود نه آنکه مهریه های زیاد و خارج از توان زوج مانع ازدواج و یا باعث بدهکاری و حبس وی و در نهایت جدایی شود.

حال در روزگاری که شاهدیم هر روز بسیاری از همسران جوان با مهریه‌های سنگین و خارج از قاعده زندگی مشترک خود را آغاز می کنند و اساس این پیوند مقدس را سکه و پول قرار می دهند، شنیدن اخباری از این دست که زوجه در سند ازدواج شرطی را برای زوج تعیین کرده مبنی بر اینکه وی تعدادی کودک از تحصیل بازمانده را باسواد کند و یا زوجه تعداد زیادی کتاب را مهریه خود قرار داده، می‌تواند مایه مسرت و خوشحالی عده‌ای شود که زندگی آنها بدور از تجمل و چشم و همچشمی‌های متداول است و نقش مادیات در آن کمرنگ است. چه شایسته است مهریه‌های فرهنگی جایگزین مهریه‌های سنگین مالی شود تا پرداخت نکردن آنها به قیمت از هم پاشیدن یک زندگی تمام نشود.

سال 91 بود که یک عروس و داماد دوستدار کتاب توافق کردند، مهریه عروس خانم 500 جلد کتاب باشد، اقدامی که نشان از جایگاه کتاب و کتابخوانی در زندگی این زوج کتابخوان داشت، برای این تعداد کتاب مبلغ 50 میلیون ریال در نظر گرفته شده بود، چنین مهریه‌ای برای نخستین بار در ایران ثبت شد.

حال زوج دیگری در اقدامی مشابه، یک‌هزار و 400 جلد کتاب را مهریه پیوند آسمانی خود قرار داده اند؛ کاری لذت بخش و جالب که حکایت از اهمیت و ارزش «یار مهربان» در زندگی این زوج کتاب دوست دارد. مهسا حیدری و رضا نورصالحی زوجی هستند که سال 95 زندگی مشترک را آغاز کردند؛ یک زندگی که شروع آن با سایر ازدواج ها متفاوت بود.

مهسا 29 ساله درباره علت انتخاب عدد 1400 در تعداد کتاب های درنظر گرفته شده برای مهریه خود به خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: وقتی هنوز ازدواج نکرده بودم، مدام به اعداد روز، ماه و سال تولدم فکر و آنها را با هم جمع و تفریق می کردم تا اینکه ایده ای به ذهنم رسید و آن این بود که اعداد 27 ، 6 و 1367 را که نشان می داد 27 شهریور ماه سال 1367 متولد شده ام را با یکدیگر جمع کرده و حاصل را (یک‌هزار و 400) مبنای تعداد کتاب هایی قرار دهم که از همسر آینده برای مهریه طلب می کنم.

این دوستدار کتاب که دوره های داستان نویسی را سپری می کند، می افزاید: پس از آشنایی با همسرم و گذاشتن قول و قرارهای ازدواج، او را از ایده ای که سالها در ذهن داشتم مطلع کردم، ایده ای که با استقبال همسرم روبرو و باعث شد، ابتکاری دیگر شکل بگیرد.

مهسا ادامه می‌دهد: تعداد 150 کارت دعوت عروسی را در صفحه اول کتاب «درخت در خودش راه می رود» نوشته قربان ولیئی الصاق کرده و آن را برای مدعوین ارسال کردیم، دلیل انتخاب این کتاب هم متن ساده، نثر روان، قیمت اندک و جلد سفید و زیبایش بود.

وی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت است با بیان اینکه این کار برای بسیاری از مدعوین جالب توجه بود، اضافه می کند: زمانی که عاقد از چنین مهریه ای مطلع شد، مخالفت و اصرار کرد بجای این مهریه، سفر حج یا کربلا را طلب کنم اما وقتی با مخالفت من مواجه شد، سقف 30 میلیون ریال را برای خرید کتاب ها تعیین کرد.

مهسا که زمینه ارتباط وی با همسرش از طریق امانت کتاب فراهم شده می گوید: از زمان آشنایی با رضا هر صد روز یکبار کتابی را به او هدیه می دهم و همسرم هم پس از مطالعه آنها را بازمی گرداند و کتاب هایی که به این روش پس از ازدواج از او پس گرفته ام و تعداد آنها اکنون به یک‌هزار و 300 جلد رسیده، مهریه در نظر گرفته شده محسوب می‌شود.

این زوج فرهیخته که در مناسبت های مختلف به یکدیگر کتاب هدیه می دهند، در ابتکاری دیگر به جای ذبح قربانی در مراسم ازدواج، یک درخت زیتون را در حیاط منزل خود کاشتند و دلیل این کار را هم اهدای یک زندگی دانستند.

مهسا در این باره می‌گوید: من و همسرم مایل نبودیم برای شروع زندگی خود، به زندگی یک موجود زنده در مقابل چشمان کودکان مدعو خاتمه دهیم. به گفته این بانوی کتاب خوان، درخت زیتون نماد صلح و دلیل انتخاب آن برای کاشت همین مساله است.

انتهای پیام /

۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ۱۰:۰۰
تعداد کلیک: ۱,۱۹۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.