English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

کودکان کوچه نیک‌اندیشی

اردیبهشت ماه بود که با حضور در مدرسه دخترانه شاهد معراج، شاهد نیک‌اندیشی دخترکانی بودم که با شوق سعی در تقسیم شادی‌های خود با کودکانی را داشتند که ولی‌شان در زندان حبس بود.

خبرگزاری ایرنا - لیلا اسماعیل‌نژاد : این دختران دانش‌آموز به قدری از کار زیبای خود به وجد آمده بودند که به طور مداوم از من می پرسیدند: «آیا با این کمک ما پدری از زندان آزاد می شود و به خانه نزد فرزندان خود بازمی گردد؟ آیا ما واقعا توانستیم موجب آزادی یک پدر در بند را در این روز زیبا به نام روز پدر، فراهم کنیم؟ آیا بهاری که هست را بهترین بهار سال برای فرزندان این زندانی رقم زدیم؟»

پرسش‌های این دختران با توجه به اقتضای سنی شان تمامی نداشت؛ یک ریز و بی وقفه می‌پرسیدند؛ گویی آنان می خواستند مطمئن شوند که نیت خیرخواهی آنان جواب داده است.

می گویند وقتی نوزادی به دنیا می آید قلب او مانند لوح سفیدی است که هر چه بزرگ تر می شود با انجام هر کار ناشایست نقطه ای سیاه در این قلب شکل می گیرد و هر چه کارهای ناشایست با افزایش سن بیشتر شود، نقطه های سیاه بر این لوح سفید می چربد و بیشتر خود را نشان می دهد.

خدمت به دیگران و انجام کار نیک را باید از دوران کودکی به فرزندان آموخت؛ در دنیای امروز که انواع مخاطرات در کمین فرزندان وجود دارد یکی از دغدغه‌های والدین ، عادت دادن آنان به انجام کارهای نیک و پسندیده است و یکی از این کارهای نیک، کمک به هم نوعان است.

حضرت ثامن الحجج علیه‌السلام فرمودند: «به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گر چه به اندازه تکه نانی یا یک مشت از چیزی باشد؛ زیرا هر چیزی که در راه خدا داده شود اگر با نیّت پاک صورت گیرد، هر چند کم باشد، بسیار زیاد است».

دو سالی است که ستاد دیه کشور خبرهایی مبنی بر فراهم کردن زمینه آزادی مددجوی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبردار از سوی دانش آموزان مدارس ابتدایی و دبیرستان اعلام می کند؛ شاید مبلغ کمک دندان گیر نباشد اما نفس عمل بسیار زیباست.

وقتی ستاد دیه در واپسین روزهای سال 96 اعلام می کند دانش آموزان دو مدرسه دوره اول دبیرستان دخترانه و پسرانه، با واریز 16 میلیون و صد هزار تومان از پول خرید لباس و ملزومات عید نوروز خود، در اقدامی خداپسندانه در طرح آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد شرکت کرده اند، یعنی در سنین کودکی خود ، آدرس کوچه باغ نیکی را یادگرفتند.

این کودکان با انجام همین اقدام خداپسندانه، بدهی سه نفر از زندانیان نیازمند را پرداخت کردند تا آنان هم در لحظات تحویل سال، در کنار همسر و فرزندان خود سر سفره هفت سین بنشینند.

در مراسم گلریزان دانش ‌آموزان مقطع دبستان مجتمع آموزشی «حافظان وحی» منطقه 4 تهران، این نیکوکاران کوچک با حضور اولیا خود، 90 میلیون ریال جمع آوری و زمینه آزادی دو محکوم مالی محبوس در استان‌ های کهگیلویه و بویراحمد و البرز را فراهم کردند.

کودکان مجتمع دخترانه و پسرانه «حافظان وحی» به مناسبت ایام نوروز با آوردن قلک‌های‌شان به مدرسه و شکستن آن‌ها در اقدامی انسان دوستانه مبالغ اندوخته خود را در طول سال برای آزادی پدران دربندی صرف کردند که به دلیل کم ‌اطلاعی نسبت به برخی قوانین روانه زندان‌ شده‌اند.

از آن سو، قلک‌ هایی هم که با عشق‌ کودکانه دانش‌آموزان دبستان «امید کویر» اردکان، پرشده ‌بود، با دست‌های ‌کوچک‌ آینده‌ سازانی شکست و این‌هدیه نویدبخش زندگی دوباره کارگر جوانی شد که بدون پشتوانه ‌مالی در حبس به سرمی‌برد.

سومن روز از مهر سال 95 بود که همراه با آغاز سال تحصیلی کمپین «مهـر برای مهر» زمینه ‌ساز آزادی پدران سه دانش‌آموز ابتدایی شد که به دلیل ارتکاب یک جرم غیرعمد در زندان به سر می‌ بردند.

جدیدترین گزارش هم مربوط به دانش‌آموزان دختر مدرسه فرزانگان تهران در منطقه 18 است که در آستانه میلاد دخت نبوت و روز تکریم مقام زن با برپایی آیین گلریزانی موجبات آزادی بانویی را فراهم کردند که با وجود سرپرستی از یک خانواده سه نفره به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی خود در بند بود.

در این مراسم که با حضور جمعی از اولیا دانش‌آموزان برگزار شد، بواسطه کمک‌های خالصانه این خیرین «عادله- الف» پس از تحمل 4 ماه حبس و دوری از فرزندان، در آستانه عید پیش‌رو و سال نو به آغوش خانواده بازگشت.

آموزش و پرورش می تواند با سرلوحه قرار دادن این کارها، هم نسلی فعال در برنامه های اجتماعی تربیت کند و هم فردی نوعدوست و مسئول در برابر یکدیگر تحویل جامعه بدهد. یعنی در حقیقت آموزش و پرورش به همراه والدین دانش آموزان به خوبی می تواند این شعر زیبای سعدی «چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» را تفسیر کند و چه چیزی زیباتر از تعبیر و تفسیر زیبایی، نیکی و عشق.

انتهای پیام /

۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ۱۰:۱۲
تعداد کلیک: ۱,۲۱۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.