English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بی‌احتیاطی کارگر جوان کارفرمای۷۰ ساله را روانه زندان کرد

قاسم کارگری است که از ۹ سالگی کنار محمد کار آموخته و بخشی از هزینه‌های خانواده‌ را تامین کرده اما یک بی‌احتیاطی از جانب او تجربه شخصی، رابطه دوستی و حتی منبع درآمد خانواده‌اش را زیر سوال می‌برد.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، اوستا محمد مرد هفتاد ساله‌ای است که با اعتبار زیاد و البته انصاف بالایی که دارد در غالب روزها از سوی هم محله‌ای‌ها و بستگان برای انجام عملیات جوشکاری دعوت شده و با آنکه مغازه‌ای ندارد اما بیشتر ایام سال سرش شلغ است.

در یکی از پروژ‌ه‌هایی که او برای احداث اسکلت فلزی اتاقک آسانسور ساختمانی سه طبقه به محل یاد شده مراجعه کرده بود بعد از تخمین مبلغ و تعیین تعداد کارگران از همان روز کارهای مربوطه شروع و معین می‌شود برای روز نخست تعدادی از میلگردها پس از برش 4 متری با استفاده از طناب توسط کارگران به پشت بام منتقل شوند.

عصر همان روز در شرایطی که هوا رو به تاریکی رفته بود، قاسم به عنوان کارگر ثابت چندین ساله محمد مشغول بالا کشیدن میلگردها بود که در یکی از این حمل و نقل‌ها به دلیل نزدیکی لبه بالکن به سیم‌های برق فشار قوی میلگردها پس از برخورد به یکی از رشته سیم‌ها وارد منطقه 20 کیلو ولت شده و بابت همین قاسم دچار آسیب می‌شود و با وجود انتقال سریع به بیمارستان هر دو دست او از ناحیه زیر آرنج به طور کامل قطع و در جریان معالجه مدتی بعد نیز سایر نواحی بدن او دچار مصدومیت می‌شود.

محمد به دلیل مراوده نزدیکی که با خانواده قاسم داشت و او برایش حکم فرزندی امین و سختکوش را داشت نه با فاصله کوتاه بلکه به دلیل گرفتاری‌های بسیار او در تامین مبالغ جراحی‌های درمانی و مراقبت‌های پزشکی سه سال بعد با طرح شکایت خانواده مصدوم به دلیل بی‌توجهی به ماده 20 آیین نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی که به رعایت فاصله و حریم قانونی ساختمان در دست احداث از خطوط برق فشار قوی توسط مالک ساختمان تاکید دارد به میزان 19 درصد دیه اعضای آسیب دیده محکوم شده و بابت ناتوانی در پرداخت دیه، از ابتدای دی سال جاری روانه یکی از زندان‌های استان لرستان می‌شود.

«محمد- س» که به دلیل کهولت سن و مشکلات جسمانی تا پیش از حبس هم سفارش‌های کمتری داشت و پیشنهادات کمتری را بابت ناتوانایی در اتمام قبول می‌کرد این روزها با وجود سرپرستی از یک خانواده 4 نفره اگرچه توانسته رقم بدهی 81 میلیون تومانی دیه را با گذشت رضایتمندانه طلبکار خصوصی خود به رقم 15 میلیون تومان برساند اما بابت همین مبلغ باقیمانده در بند بسر می‌برد.

قاضی رسیدگی کننده هر چند در جریان دادرسی علاوه بر کارگر، مالک ساختمان و مسئول تاسیسات این بنا را هم به درصد معینی مقصر شناخته است اما با استناد به نقض ماده 91 قانون کار، محمد را مسبب اصلی مطرح می‌کند.

طبق این ماده واحده تمام کارفرمایان و مسئولان واحدهای کارگری مکلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین‌ حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق‌الذکر را به ‌آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت کافی داشته باشند.

قطع‌ میلگردها در اندازه‌های نامتعارف، حمل آن‌ها با ابزار غیرمعمول و عدم بررسی شرایط محیطی برای شروع عملیات از جمله کم‌کاری‌هایی است که محمد بدون توجه به آن‌ها پس از سال‌ها تجربه دقیقا با یک بی‌تجربگی و در شرایطی که طبق گواه شاهدان حتی در زمان حادثه در محل یاد شده غیبت داشت علاوه بر ایراد به سلامت دیگران، در سن و سالی که ایجاب می‌کند خانه باشد و به کارهای شخصی بپردازد اما با یک بدهی سنگین گرفتار زندان می‌شود.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار 74/74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، 7777 بانک تجارت شعبه مرکزی، 8888 بانک صادرات شعبه مرکزی یا 55555 بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره 88916011 دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس 15 ــ 88916012 پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه خواهد بود.

انتهای پیام/

۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۷:۰۳
تعداد کلیک: ۱,۱۵۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.