English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

همیار بانوانی باشیم که با عنوان فقر به بند کشیده می‌شوند

حس ناب مادرانه گاهی ناخواسته و با اشتباهی به ظاهر کوچک اما سخت جبران‌پذیر، پشت دیوارهای زندان حبس می‌شود و با پیوستن به پویش مردمی «زندان جای مادران نیست» می‌توان، این حس را دوباره به خانه، مهد اصلی‌اش برگرداند.

خبرگزاری ایرنا لیلا اسماعیل‌نژاد: غم از سیمای‌اش می بارد و با هر رجی که بر دار قالی می زند، حس مادرانه‌اش را به بهترین شکل و با نم چشمانش و عرق سرد صورتش، بر تن این قالیچه حک می‌کند. مادری که همه فکر و ذکرش فرزندان در خانه‌اش است و تمام هم و غم خود را خوشبختی فرزندانش می‌داند.

آخر او هم مادر است و اگر چه به خاطر خطایش در زندان تحمل حبس می‌کند، اما فرقی با دیگر مادران ندارد حتی چه بسا بابت دردمندی که دارد، دلواپس ترین مادر باشد.

نمی‌دانم آیا تاکنون گذرتان به ندامتگاه نسوان یا بندهای ویژه زنان در زندان‌های کشور افتاده است یا نه؟

تصویر کشیدن حالت روحی بسیاری از مادران زندانی واقعا غیرممکن است؛ بسیاری از آنان مادرانی هستند که حس زیبای مادری‌شان در حبس در حال سرکوب شدن است. مادرانی که مادرانه از داخل بندهای زندان به بیرون از این دیوارهای بلند و خاردار به فرزندانشان می‌اندیشند و گاهی چنان غرق خیال و فکر به فرزند خود هستند که دنیای واقعی از دست شان در می‌رود.

مادری در ذهنم می‌آید که همه خواسته‌های مادرانه‌اش را در وجودش دفن و خود را از نعمت دیدار فرزندش محروم کرد تا مبادا فرزندش متوجه شود او در حبس است و در مقابل دوستان و هم مدرسه‌ای ها شرمگین و سرافکنده باشد.

خاطرات از مادران زندانی در ذهنم کم نیست، هر یک با داستانی سراسر غصه. مادر زندانی عروسک خودبافته را طوری بغل می‌کرد و برایش لالایی می‌خواند که گویی چیزی که در دستش دارد، دخترک واقعی خودش است.

مادر دیگری ، پس از گذشت سه سال حضور در ندامتگاه نسوان، نه تنها اجازه نداده فرزند دانشجوی اش متوجه در حبس بودنش شود بلکه با کار کردن در داخل زندان برای اش خرجی هم می فرستد.

همه اینها شمه ای از مشاهدات عینی و واقعی است که من در کسوت خبرنگار قضایی ایرنا داشته ام؛ شاید خیلی ها بگویند این زنان جرم مرتکب شده اند و حال باید تاوان دهند اما باور کردنی نیست که بدانیم بسیاری از این زنان تاوان جرم مرتکب نشده و ندانم کاری هایشان را می دهند؛ زنی که همسرش بدلیل بیکاری شرمنده فرزندانش نباشد، پشت چک های خرید خودرو و درحقیقت پشت چک به بند رفتن خود را امضا می کند، یا خواهری که بخاطر دلسوزی و مهربانی در حق برادر چنین کاری انجام می دهد؛ حتی مشاهده شد زنی ضامن همسایه اش شد تا مهربانی را در حق همسایه تمام کند اما غافل ازینکه سلول های سرد زندان انتظار او را می کشد!

حالا خوشبختانه دو سال است که کمپین ارمغان» به منظور آزادی زنان جرائم غیرعمد در راستای اجرای یکی از بندهای تفاهم نامه معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری و ستاد دیه در کشور اجرا می شود و پارسال که از میلاد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها تا میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و روز دختر (سوم مردادماه ٩٥) این طرح برای نخستین بار اجرا شده بود، بسیار موفق بود طوری که توانست ٢٥٠ زن زندانی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبردار را به دامان خانواده و کنار فرزندانش برگرداند.

فعالیت این کمپین با هدف پیشگیری و کاهش وقوع جرایم غیرعمد وغیر کلاهبرداری دربین زنان از طریق جلب کمک های پایدار، پیشنهاد اهدای داوطلبانه پنج رقم آخر فیش های حقوقی کارکنان دستگاههای اجرایی، تعامل و همکاری در برگزاری دوره های آموزشی، گردهمایی های استانی و کشوری و انجام طرح های مشترک پژوهشی با هدف شناسایی دلایل و عوامل ارتکاب اینگونه جرایم منعقد شد.

٩٠ درصد زنان در حبس، هیچ سابقه کیفری قبلی ندارند و جرم بیشتر آنان به صدور چک مربوط است چکی که همسران، دوستان یا وابستگان آنان امضا کرده اما این افراد ضامن بودند.

به گزارش ایرنا، در این کمپین که با عنوان ارمغان آزادی برای زندانیان زن جرایم غیرعمد تشکیل شده است، هنرمندان حضور پررنگی داشته‌اند که در جمع اعضای این مجموعه می‌توان از چهره‌ های مختلف هنری بویژه حضور بازیگران نام آشنایی چون ترانه علیدوستی، سحر دولتشاهی اشاره کرد.

علاوه بر گفت ‌وگوهای پراکنده چهره ‌های متعدد سیاسی و اجتماعی، آن چه قابل توجه است، اکانت توئیتر تعداد زیادی از هنرمندان سینما و تلویزیون کشورمان و اختصاص صفحه شخصی اینستاگرام جمعی از فرهنگیان ملی به این طرح و اهداف بانیان این کمپین حمایتی است. آن چه در بیشتر این نقل‌ ها می‌توان مشاهده کرد، تلاش خودجوش چهره ‌های مردمی برای تفکیک دادن بدهکار از بزهکار زندانی است.

عمده پست‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی هم به بیان جملاتی از این دست اختصاص یافته است که «‏نیکوکاران برای مشارکت در امر آزادی زندانیان زن غیرعمد واجد شرایط، می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #101*780* به کمپین حمایتی پویش ارمغان پوسته و همیار ستاددیه در راستای رهایی بسیاری از زنان و مادرانی باشند که ناخواسته و به دور از هر سوءنیت مجرمانه‌ای روانه زندان‌ شده‌اند».

این پویش در سال گذشته مراسم پایانی و گلریزان زیبایی داشت که در آن ترانه علیدوستی، بازیگر سینما برای حمایت از زنان زندانی، کارت خانه سینما و گردبند خودش را به حراج گذاشت. درست شبیه اقدامی که شقایق دهقان و سحر دولتشاهی کردند آن‌ ها هم جواهرات خودشان را به منظور کمک به آزادی زندانیان واجد شرایط ستاددیه به فروش رساندند.

امیر نعمت بنی‌ آدم، خیر مدرسه‌ساز ایرانی و برگزیده جایزه صلح جهانی فیلیپین، دستبند سفیر پویش ارمغان آزادی برای آزادی زندانیان زن را با رقمی معادل 75 میلیون ریال خریداری کرد و با قدردانی از این اقدام انسان دوستانه خرید خودش را به سحر دولتشاهی هدیه کرد. پیمان قاسم خانی، نویسنده، بازیگر و کارگردان سینمای ایران هم گردنبدی را که شقایق دهقان در این جمع با هدف دستگیری از نسوان جرایم غیرعمد فروخته بود خریداری و مجدد در قالب یک هدیه به همسر خود و این بازیگر با اخلاق تلویزیون، پیش‌ کش کرد.

امسال این پویش با نام «زندان جای مادران نیست» با همکاری ستاد مردمی دیه و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه دارد و قرار است در این طرح، ٢٠٠ زن زندانی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبردار با کمک همه نوع دوستان، نیکوکاران و نیک اندیشان آزاد شوند.

انتهای پیام /

۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۰۶
تعداد کلیک: ۱,۲۶۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.