English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

مساجد نقش موثری در ترویج فرهنگ سازش دارند

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان با اشاره به تلاش مساجد شهر کرمان در راستای حبس‌زدایی گفت: مساجد در ترویج فرهنگ صلح و سازش در سطح جامعه نقش موثری داشته و دارند.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، پنجمین جلسه صلح و سازش زندانیان جرائم غیر عمد زندان مرکزی کرمان این بار به میزبانی مسجد امام سجاد علیه‌السلام (واقع در بلوار قدس) برگزار و طی آن زمینه آزادی 5 زندانی نیازمند فراهم شد.

سید حجت‌الله موسوی‌قوام در حاشیه این برنامه گفت: در کنار رسالت انسان‌سازی نقش مساجد در جامعه‌سازی و افزایش سلامت روحی یک محله یا شهر بر کسی پوشیده نیست. در طول تاریخ این کشور مسجد علاوه بر نقش اصلی خود که محل سجود و قیام در پیشگاه الهی است به عنوان محل تجمع بسیاری از مصلحان اجتماعی منجمله مشروطه خواهان و انقلابیون بوده و همواره این نقش پر رنگ‌تر شده که به زوال نرفته است. حال امروز آن طور که شاهدیم نمازگزاران در کنار وجوبات الهی به تکالیف شرعی و ملی خود به قدر وسع‌شان عمل می‌کند. در حوزه قضایی بعد از طرح مردمی «هر مسجد آزادی یک زندانی» امروز خرسندیم جلساتی با حضور شکات و اولیاءدم در این محل مقدس و عبادی تشکیل می‌شود که مقصود اصلی از آن گره‌گشایی از احوال کسانی است که بدون پشتوانه مالی روانه زندان شده و حامی و پناهی ندارند تا خودشان را از این مهلکه رهایی بخشند. افرادی که نه با سوء نیت مجرمانه بلکه بر حسب یک اتفاق ناخواسته روانه بند شده‌اند.

وی ادامه داد: مساجد در واقع از صدر اسلام وجود داشته و همان طور که در زمان حیات نبی مکرم اسلام شاهدیم در کنار اقامه نماز و قرائت و آموزش مفاهیم قرآنی کار وکالت تا حتی ایراد خطبه عقد بواسطه رسول مهربانی‌ها در این مکان انجام می‌شود. به عبارت ساده‌تر مسائل روز جامعه اسلامی قابلیت پرداخت و اجرا در سطح مساجد را داشته و اهتمام متولیان و نمازگران همواره باید عام بوده و تخصیص به مسائل شرعی نباشد. این یک سفارش شخصی نیست بلکه اساس تشکیل مسجاد از صدر اسلام تا به امروز حول همین موضوع بوده است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان اظهار کرد: امروز اگر بجای ستاد دیه در محلی عمومی همچون مساجد دور هم جمع می‌شویم و صحبت‌هایی را در جمع عموم مطرح می‌کنیم نه فقط هدف زندان‌زدایی از محکومان غیرعمد باشد بلکه هدف از برگزاری جلسات صلح و سازش در مساجد شهر کرمان به نوعی اعتلای سنت انفاق و ترویج فرهنگ پادر میانی بین طرفین یک دعوی است که این منظور با حضور ائمه جماعت و ریشفیدان حاضر در مساجد به لطف خدا تا به امروز آثار مطلوبی داشته و برای همین منظور درصدد هستیم این برنامه را علاوه بر مساحد مرکز استان در دیگر شهرها و شهرستان‌ها نیز داشته باشم.

وی افزود: محوریت ما در پرونده‌های مفتوحه بیشتر مربوط به بدهکاران مالی است. در این گعهده‌هایی که تشکیل می‌دهیم تلاش داریم تا جایی که امکان دارد در مورد پرونده‌های مهریه از وقوع حتی یک طلاق در جامعه ممانعت به عمل آوریم و با آشتی دادن طرفین یک اختلاف خانوادگی مانع گسست یک زندگی شویم. زندگی‌هایی که در شرایط فعلی دیر و بعضا با مصائب بسیاری از سوی جوانان تشکیل می‌شوند.

در ادامه این جلسه رمضان امیری، مدیر کل اداره زندانها و نائب رئیس هیات امناء ستاد دیه استان در سخنانی گفت: هر کس در زمان قدرت داشتن گذشت نماید و بنده‌ای را برای رضای خداوند ببخشد حال چه در خصوص بدهی و ادای قرضی باشد و چه در خصوص انجام کاری در روز قیامت مزد آن با خداوند است. زیرا هرآن چه را که فرد به خاطر رضای خالق متعال از آن گذشت می‌کند، پروردگار چندین برابرش را به آن فرد گذشت‌کننده می‌دهد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون 250 زندانی واجد شرایط بابت محکومیت‌های غیرعمد در زندان‌های کرمان تحمل حبس می‌کنند که 165 نفر این افراد را زندانیان مهریه شامل می‌شود. افراد غالب جوانی که نه با فعل قبیح و مجرمانه بلکه بر حسب یک تعهد متحمل بدهی‌های سنگین شده و در ادامه بابت نداری محکوم به حبس شده‌اند. زوجات هم هرچند محق در استیفای این حقوق هستند اما گذشت رضایتمندانه آن‌ها لااقل در مورد این دسته از مددجویان می‌تواند آمار فعلی را به کمتر از نصف تقلیل دهد.

 در این جلسه با حضور 16 نفر از شکات خصوصی، پرونده‌های تعدادی از محکومان تحت حمایت ستاد دیه مورد بررسی قرار گرفت و طی این فرآیند رسیدگی مبلغ بدهی 57 میلیارد و 721 میلیون ریالی این بدهکاران مالی غیرکلاهبرداری به برکت حضور در مکان مقدس مسجد امام سجاد علیه‌السلام به کمتر از 20 میلیارد ریال تقلیل پیدا کرد که با همیاری ستاد دیه در قالب ارایه تسهیلات بدون سود امید است این افراد محبوس در اولین فرصت از بند آزاد و به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.

انتهای پیام /

۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ۰۸:۳۸
تعداد کلیک: ۱,۳۳۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.