English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

حبس یک محکوم غیرعمد مجازات همه خانواده او را بدنبال دارد

مدیر ستاددیه استان سیستان و بلوچستان گفت: طبق اصل «شخصی بودن مجازات‌ها» و طبق تاکید قرآنی «ولا تزر وازرة وزر اُخرى» حبس یک محکوم غیرعمد نه مبنای قانونی داشته و نه با منویات دین همخوانی دارد.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، رحمدل بامری در جشن گلریزان فرمانداری زاهدان که با حضور جمعی از علمای اهل سنت و شیعه برگزار شد عواقب مجازات‌ حبس را برای برخی از افراد غیرقابل جبران برشمرد و افزود: تمام تاکید قانونگذار از اعمال مجازات تنبه مرتکب یک جرم یا بزه و البته در نگاه کلی‌تر اصلاح اجتماع است، حال اینکه به بند کشیدن یک بدهکار غیربزهکار که تنها بر حسب ناتوانی مالی در پرداخت دیه یک حادثه کارگاهی یا تصادف رانندگی بطور ناخواسته متحمل پرداخت مبلغی شده و در ادامه پایش به زندان باز شده است، این نوع مجازات علاوه بر آثار سوء روانی در شخصیت اشخاص آبرومند، خانواده این زندانیان و چه بسا اشخاص در تعامل با خانواده او  را بیش از پیش در مهلکه مشکلات معیشتی و بعضا فسادهای اخلاقی قرار می‌دهد. بسیاری از افرادی که با عنوان محکومیت‌های مالی غیرکلاهبرداری روانه زندان می‌شوند بعضا نان‌آور خانه‌ بوده و در غیاب آن‌ها تامین مخارج بر گرده سرپرست کم توان این قبیل خانواده‌ها که بیشتر همسران این محبوسان بشمار می‌آیند تحمیل می‌شود. زنانی که با وجود تلاش‌های بسیار و انجام انواع کارهای خدماتی و سخت و در جدال با اقسام آسیب‌های اجتماعی باز توفیقات چندانی حتی در تهیه نیازهای اساسی خودشان و فرزندان تحت سرپرست‌شان ندارند.

وی تاکید کرد: آن قدر که اصل تساوی مجازات‌ها با نوع جرم ارتکابی مورد تاکید قرار گرفته با استناد به اصل شخصی‌بودن مجازات‌ها باید در نظر داشت که در اجرای مجازات هم دقت نظری بیشتری داشت. باید اهتمام داشته باشم اگر فردی مرتکب یک جرم یا جنحه شد فقط او را مجازات کنیم نه سایرین را، اگر مردی بدهکار شد و باید هم بدهی خود را که حقوق دیگران است بازگرداند در این حال نیز باید فقط اهرم فشار را بر روی او قرار دهیم و نه مانند خانواده‌های بی‌سرپرستی که به دنبال یک تصادف جرحی یا فوتی مرد خانه خود و به عبارت ساده‌تر سایه سرشان را از دست می‌دهند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه سیستان و بلوچستان با اشاره به آمار 67 زندانیان جرایم غیرعمد در این استان یادآور شد: اگر چه آمار عددی زندانیان جرایم غیرعمد در دیار مهر و آفتاب با وجود وسعت منطقه‌ در مقایسه با استان‌های دیگر رقم بالایی نیست اما همین تعداد محکوم در بند شایسته  سرزمین باد و عطش نیست و تمام تلاش ما این است تا ضمن کنترل ورودی‌ به زندان جمعیت زندانیان فعلی را تا روزهای پایانی سال از بند حبس رهایی بخشیده و به آغوش گرم خانواده‌‌هایشان بازگردانیم که در این زمینه به همکاری شکات و همیاری همیشگی خیرین نیازمندیم.

وی با تقدیر از حمیات‌های معنوی و مادی خیرین در راستای حبس زدایی گفت: با اتکا به کمک‌های خالصانه نیکوکران از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد 103 زندانی تحت حمایت ستاد دیه با مبلغ بدهی بالغ بر 16 میلیارد ریال از سطح زندان‌های استان آزاد شده‌اند که 2 نفر از این افراد را زنان شامل می‌شدند.

در ادامه این مراسم عبدالرحمن شهنوازی، سرپرست فرمانداری زاهدان در سخنانی گفت: این مراسم معنوی که با حضور جمعی از بخشداران مرکزی شهرستان زاهدان، نصرت آباد و کورین برگزار می‌شود در حوزه اقدامات پیشگیرانه و تلاش‌های عمومی در حوزه حمایت از اقشار نیازمند انجام می‌شود که امیدواریم به وسع خود در آیین آزادی جمعی از هم‌استانی‌هایی که بدنبال وقوع یک پیشامد یا اتفاق ناخواسته راهی زندان شده‌اند، سهیم باشیم.

وی با تقدیر از فعالیت‌های انساندوستانه ستاد دیه افزود: ثواب اخروی و پاداش دنیوی کارهای خیری چون آزادی زندانیان نیازمند طبق آیه صریح قرآن تنها در نزد اوست، به تعبیر دیگر جزای این چنین اقدامات حسنه‌ای به قدری بالاست که پروردگار خود ضامن اعطای آن شده است.

شهنوازی برپایی جشن‌های گلریزان را احیای یک روحیه و فرهنگ انسانی مطرح کرد و گفت: تلاش در راستای برگزاری این چنین مراسمی چه برای بانیان آن و چه برای افراد شرکت‌کننده از از دو جنبه قابل اهمیت و اعتنا است. یکی اعتلای موضوع بخشندگی و دیگری آثار مطلوب یک چنین محافلی در دوری از غفلت انسان‌ها است که هر دو مقوله در شرایط امروز بسیار ارزشمند هستند.

وی با اشاره به اینکه بخشندگی صفتی است که از جانب خالق به مخلوقات خاص داده می‌شود، یادآور شد: نوعدوستی و مردمداری از ویژگی بارز خیرین است که امروز با عنایت به عواقب تلخ ناشی از حبس امیدواریم این گشاده‌دستی و دست‌گیری‌ها بیش از گذشته در حوزه آزادی محبوسان تمرکز داشته باشد.

a

انتهای پیام /

۳۰ دی ۱۳۹۶ ۰۸:۲۱
تعداد کلیک: ۱,۵۰۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.