English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

مهریه‌‌های سنگین با سنت‌ اسلامی همخوانی ندارد

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان گفت: تعیین مهریه‌های سنگین با سنت اسلامی که بر نکاح آسان زوجین تاکید دارد هرگز همخوانی ندارد.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، سید حجت‌الله موسوی در سومین جلسه صلح و سازش زندانیان جرائم غیرعمد زندان مرکزی کرمان اظهار کرد: باید این باور غلط و اشتباه را از فکر عموم جامعه پاک کرد که مهریه سنگین باعث استحکام یک زندگی می شود و زوج را به زندگی خود پایبند می نماید.

وی در جمع شکات تعدادی از پرونده‌های مربوط به مددجویان ستاد دیه افزود: در برنامه‌ای که امروز در سایه همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و همیاری هیات امناء مسجد خاتم الانبیاء شهرک باهنر شهر کرمان برگزار می‌شود هرچند تاکید ما در کاهش میزان مطابات شاکیان است اما آن چه باعث شده این مراسم را ما در خانه خدا و در بین نمازگزاران برگزار کنیم بیشتر معطوف به فرهنگ‌سازی در مورد بسیاری از موضوعات به ظاهر بی اهمیتی است که درجه اهمیت آن‌ها زمانی معین می‌شود که بعد از سال‌ها زندگی مشترک خانمی همسرش را بابت چند عدد سکه روانه زندان می‎کند. امر مذمومی که هرگز در شرع مقدس و در فرهنگ والای مردمان این سرزمین تعریف نشده است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یادآور شد: با عنایت به مشاهده پرونده‌های متعددی که در این نهاد مردمی مفتوح است باید اذعان کنم نه تنها مهریه‌های سنگین تامین کننده خوشبختی یک زوج نیست بلکه گاه به دلیل این اهرم مرد خانه به اجبار و اکراه فراوان در دو نقش متفاوت در مقابل همسر خود ظاهر شده و زوجه نیز با استناد به اهرم فشاری چند صد سکه‌ای ماه و روز و تک‌تک دقایق زندگی را به کام شوهرش تلخ می‌کند. یک زندگی زمانی تداوم دارد و برای زوجین شیرین است که هر دو نسبت به تعهدات‌شان پایبند باشند و در صورت مشاهده خطاییی از یکدیگر چشم‌پوشی  داشته باشند و بلد باشند گذشت کنند، این امور طبعی و این داشته‌های ذاتی است که در صورت وجود بسیاری از اختلاف نظرها  قوام بخش یک وصلت مبارک است.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد زندانیان مهریه در کرمان در سال‌های اخیر به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، گفت: امروز حتی در جمع محکومان مالی که به طور طبیعی به دلیل مراودات تجاری و تضامنی بدهکاران چک بیشتر نمود دارند اما در دیار کریمان که در اسم و رسم مروج فرهنگ کریمانه‌ای بوده و هست امروز شاهدیم بابت نبود مهریه و چشم دوختن به میزان مهریه زندانیان مطالبات صداق از همه دسته‌های در حبس بیشتر هستند. امروز باور های غلطی در جامعه کنونی ما نسبت به تعیین مهریه‌های سنگین وجود دارد که نیازمند یک آگاهی‌بخشی جدی در سطح جامعه بویژه در بین قشر دانش آموز و دانشجویان ماست تا بسیاری از فرهنگ‌های وارداتی و بعضا متوهمانه ما از نگاه به بسیاری از سنت‌های زندگی از این طریق در روندی که به طور قطع زمان بر خواهد بود، این امور اصلاح شوند.

وی تصریح کرد: ستاد دیه استان کمان از ابتدای تاسیس خود در سال ۱۳۸۰ توانسته بیش از دو هزار و ۸۰۰ مددجوی واجد شرایط را از سطح زندان‌های استان آزاد نماید که تعداد ۶۶۵ نفر از این افراد با اخذ رضایت از سوی شکات و بدون پرداخت هیچ گونه وجه ریالی از بند رهایی یافته‌اند.

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان افزود: امروز از ۱۳ نفر از شکات  خصوصی مربوط به مددجویان غیر عمد کرمان دعوت بعمل آمده تا در این جلسه شرکت نمایند. شاکیانی که مبلغ مبلغ مورد مطالبه‌شان رقمی معادل ۱۸ میلیارد و ۵۶۲ میلیون ریال است و طبق توافقاتی که انجام شده امید است با اخذ گذشت ۱۲ میلیارد و 5۶۷ میلیون ریالی زمینه آزادی این 13 زندانی تنها با پرداخت مبلغی معادل 600 میلیون تومان میسر شود.

انتهای پیام /

۲۹ آذر ۱۳۹۶ ۰۸:۱۲
تعداد کلیک: ۱,۳۵۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.