English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

وجود هزار و 228 زندانی غیرعمد در استان فارس و مخاطرات آن

آمارها حکایت از حبس 1228 محکوم غیرعمد در استان فارس دارد، مخاطرات این آمار زمانی روشن می‌شود که اگر ظرفیت هر اتوبوس را 50 نفر در نظر گیریم 25 اتوبوس نیاز است تا این زندانیان جابجا شوند.

کمک به زندانیان جرایم غیرعمد نجات خانواده ای از آسیب اجتماعی است و خیران و نیکوکاران با کمک مادی به زندانیان جرایم غیرعمد، نه تنها یک فرد بلکه خانواده‌ای را از آسیب اجتماعی نجات می‌دهند اما هدایت و راهبری در این حیطه نیاز به عزمی همگانی واحساس مسوولیت اجتماعی از سوی همه طیف‌های جامعه دارد.

نجات زندانیان جرایم غیر عمد از حبس نباید صرفا به جشن گلریزان یا به مسئولیتی انحصاری برای یک سازمان یا یک تشکل غیردولتی محدود شود، این عرصه نیازمند نهضتی فراگیر است و باید فرهنگ آن با استفاده از همه ظرفیت‌ها ترویج شود.

کسی که بدون مرتکب شدن جرم و جنایتی به دلیل وقوع حادثه ای هم چون تصادف به زندان می افتد، خانواده اش در معرض متلاشی شدن و فرزندانش هم در خطر آسیب های اجتماعی قرار می گیرند. تمام انسان ها فی نفسه محترم هستند و باید برای زندگی آنها ارزش قائل شویم، حتی ما باید نگاهی انسانی نسبت به کسانی که مرتکب جرمی شدند، داشته باشیم و بعد از سپری کردن دوران محکومیت به آنها توجه کنیم و برایشان ارزش قائل شویم تا باردیگر اقدام به کارهای مجرمانه نکنند.

رئیس کل دادگستری استان فارس دراین زمینه بر لزوم مشارکت و همکاری همگان با ستاد دیه استان فارس برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد تاکید کرد و بیان داشت: جامعه هدف ما در حوزه کیفری در ارتباط با ستاد دیه، افرادی هستند که به دلیل الزامات قانونی و به دلیل محکومیت های صرفاً مالی، مهریه، نفقه و تصادف گرفتار زندان شده اند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که خانواده‌های این افراد کمتر دچار آسیب شوند.

علی القاصی‌مهر در گفت و گو با ایرنــا افزود: بخشی از ریشه و مبنای این جرائم، به کارکردهای جامعه مرتبط است به طور مثال وقوع بسیاری از تصادفات به دلیل عدم وجود استاندارد جاده‌ها است.

وی همچنین به عدم همخوانی و تناسب قوانین با شرایط و نیاز جامعه اشاره و بیان کرد: متأسفانه برای کمک به این دسته از زندانیان اعتبارات دولت کفایت حمایت این افراد از جامعه را ندارد بنابراین وظیفه اجتماعی و حس نوع دوستی بیشتر افراد جامعه را می طلبد که عدالت و مساوات در جامعه برقرار شود و فاصله بین فقیر و غنی کاهش یابد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با طرح این سؤال که چقدر مدیران ما توانسته اند خلاء های موجود در جامعه را از بین ببرند، گفت: با اقدامات کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و نهادهای حمایتی و ستاد دیه با همت خیرین و نیک اندیشان جامعه تا حدودی به این افراد مساعدت شده است به نحوی که از ابتدای سال تاکنون 600 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد با جذب کمک‌های خیرین و پیگیری در جهت مصالحه و تخفیف از شکات از زندان آزاد شده اند که مدیریت این امر به نوبه خود کار بسیار بزرگ و اثرگذاری است و این پیگیری ها باید تداوم یابد.

القاصی اضافه کرد: استان فارس از ظرفیت خوب خیرین و نیک اندیشان در حوزه سلامت، مدرسه سازی وسایر حوزه‌ها برخوردار است اما مهم این است که چقدر توانسته ایم از ظرفیت این انسان های بزرگ و نیک اندیش در حوزه کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استفاده کنیم.

وی ادامه داد: کارگروه هایی در مجموعه قضایی استان تشکیل شده و پرونده های جرایم مالی و غیرعمد را بررسی و پیگیری می کنند که با تداوم این جلسات و فعالیت های ستاد دیه و همچنین اطلاع‌رسانی مناسب می توان زمینه فرهنگ‌سازی مناسب برای کمک به زندانیان جرائم غیرعمد را فراهم کرد.

القاصی ادامه داد: در عین حال تعدادی از زندانیان به مفهوم واقعی مجرم نیستند بلکه به دلیل عدم توانایی مالی به زندان وارد شده اند و علاوه بر اینکه خود آنان از نظر روحی آسیب می بینند، خانواده های آنان نیز با روی آوردن به مشاغل کاذب باعث تکمیل چرخه جرم می شوند و به جرائم دیگری روی می آورند و از طرفی دیگر، شکات این دسته از افراد نیز نیازمند و یا دچار نقص عضو شده اند و نیاز به کمک دارند و در این معادله، هم شاکی و هم متهم آسیب دیده اند و به حمایت نیاز دارند.

وی در ادامه خطاب به خیرین و نیک اندیشان در امر آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد گفت: کار شما معامله با خدا است و معامله با خدا ، دارای منفعت زیادی است و اگر بتوانیم یک زندانی را آزاد کنیم اجر و ثواب آن به مراتب بیشتر از بسیاری دیگر از اقدامات خیرخواهانه است.

سید حشمت الله حیات الغیب مدیرکل زندان های فارس نیز به ایرنا گفت: آمار ورودی زندانیان جرائم غیرعمد فارس 2هزار 579نفر است که به صورت تک قرار در حال حاضر یک هزار 228 نفر بابت بدهی‌های مالی و دیه در زندان‌های استان تحمل کیفر می‌کنند.

وی افزود: تعداد 288 به جرم مهریه، 837 نفر به دلیل محکومیت مالی و 58 نفر به دلیل تصادف و 45 نفر هم به علت ناتوانی در پرداخت دیات ناشی از حوادث کارگاهی مجرم شناخته شده و در زندان‌های استان حضور دارند.

حیات الغیب اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، تعداد 600 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد از تسهیلات ستاد دیه استفاده و زمینه آزادی آنان فراهم شده است و خوشبختانه استان فارس با همت خیرین از نظر آزادی زندانیان و جذب خیرین ، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل زندان های فارس گفت:‌ از ابتدای سال جاری، با پذیرش اعسار 800 نفر از زندانیان و با همکاری شوراهای حل اختلاف در زمینه مصالحه و سازش، و تخفیف از شکات زمینه آزادی تعدادی زیادی از زندانیان فراهم شده است.

زیاد بودن زندانیان جرایم غیر عمد دراستان فارس باید ما را به این موضوع حساس کند که در کنار تحمل حبس برای یک زندانی جرایم غیرعمد دهها نفر دچار آسیب می شوند ، دهها دختر و پسر زیر سن قانونی به جرم می افتند ، دهها خانواده در معرض فروپاشی قرار میگیرد ، صدها نفر طلاق می گیرند و بر معضلات اجتماعی می افزایند ، هزاران کودک از تحصیل باز می مانند ، صدها نفر به اعتیاد و مصرف مواد مخدر روی می آورند و در مجموع صدها هزار نفر به ورطه فلاکت می افتند.

باید نگاه ها را به این سمت برد که از ظرفیت های وقف در این استان که جایگاه مناسبی هم دارد برای آزادی این زندانیان بیشتر بهره گیری شود، بخشی از درآمد بقاع متبرک صرفا به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد اختصاص یابد، شهرداری ها در کنار فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در این امور نیز مشارکت کنند و از ظرفیت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی استان فارس که ساکن کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند نیز کمک گیرند.

زیاد بودن شمار زندانیان جرایم غیر عمد دراستان فارس باید ما را به این سمت ببرد که منابع درآمدی این استان که هر سال صرف دهها کنگره ملی و بین المللی در هتل های مجلل شیراز می شود به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد اختصاص یابد.

شاید همین الان دختر 5ساله یک زندانی جرایم غیر عمد در حال دستفروشی در چهار راه زند شیراز باشد، شاید همین اکنون پسر بچه یک زندانی جرایم غیر عمد چون ملزومات اولیه دانش آموزی را ندارد نتوانسته به مدرسه برود و سیگار دود می کند، شاید امروز فشار زندگی، همسر یک زندانی غیرعمد را به مصرف مواد مخدر راغب کند و او را راهی محله‌های آلوده شهر سازد و پایش را در مقابل پیشنهادهای غیر اخلاقی سست کند، دهها و صدها شاید دیگر دراین ورطه همچنان در کمین است و برای نابودی سلامت اجتماعی خانواده‌ها موج می زند، در مقابل این شایدها بی تفاوت نباشیم.

انتهای پیام /

۲۷ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۱۸
تعداد کلیک: ۱,۶۰۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.