English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

متقاضیان مهریه به ده درصد مطالبه خودشان هم نمی‌رسند

مهریه مهری ماندگار میان زن و مرد، امروزه مبدل به سکه‌هایی شده است تا مگر یک زندگی وا رفته را دوام بخشد اما نه تنها قوام بخش زندگی نیست، بلکه برای زنان در بیشتر مواقع وصول شدنی هم نیست.

 

خبرگزاری ایرنا - لیلا اسماعیل‌نژاد: در واپسین روزهای پاییزی وارد ستاد دیه می شوی تا پرونده های زندگی های پاییزی و خزان شده را ورق بزنی؛ پرونده های مهریه.

بیش از 2500 پرونده از مجموع 10 هزار پرونده ستاد مردمی دیه را امروز ، مهریه تشکیل می دهد درحالیکه در آیین نامه ستاد دیه فقط موارد دیات درج شده بود و بحثی از مهریه، نفقه، اجرت المثل و از این دست موارد حق و حقوق زناشویی نبود.

هر پرونده ای را که ورق می زنی دلت به درد می آید؛ هر پرونده یک سوژه، یک دلیل؛ یک موضوع. در پرونده ای تعداد مهریه 350 قید شده بود که زن به تنها 15 سکه قانع می شود. پرونده دیگر هم بهتر از این نیست؛ 400 سکه مهریه و راضی شدن زن تنها با 25 میلیون تومان که پنج میلیون تومان آن را خیرین و بقیه را ستاد دیه در قالب وامی کم درصد به مددجو می دهد، کنار می آید.

یک مورد میزان مهریه 120 سکه است و زن به 14 سکه تن می دهد و حتی پرونده ای که زن حاضر می شود فقط پنج میلیون از مهریه 200 میلیونی اش را برای گذران زندگی و امرار معاض دریافت کند. همه این پرونده ها واقعیات جامعه امروز ما هستند نه کاغذپاره صرف که بعد از مطالعه دور ریختنی باشند و کاش چنین بودند!

عباس کشانی مسئول امور استان های ستاد دیه کشور در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا می گوید، مهریه چندسال است که جزو کارهای اولویت دار ستاد دیه قرار گرفته است درحالیکه پیشتر چنین نبود و محکومان مالی و دیات در صدر توجه قرار داشت.

وی پذیرش 110 سکه و تصویب آن را در مجلس اقدام خوبی می داند که دفترخانه ها هم با این مصوبه همکاری کرده اند و می افزاید، پذیرش اعسار هم در محاکم بهتر شده است و بیشتر پرونده های ستاد دیه درباره مهریه مربوط به افرادی است که اعسار(نداشتن توان در پرداخت) آنان پذیرفته و میزان مهریه قسط بندی شده است؛ اما این افراد حتی از پرداخت قسط هم عاجزند.

زندگی حراج شده یا بخشش سکه؛ مهریه سنگین هم به داد نمی‌رسد

کشانی با ابراز نگرانی از روند رو به افزایش زندانیان مهریه می گوید؛ پیشتر زندانیان مهریه خیلی کمتر بوده اندو جالب اینجاست که چشم و هم چشمی در پرداخت مهریه حتی در استان های دور و محروم کشور هم رخنه کرده و بدون وجود ذره ای آینده نگری تنها به این امید که مهریه را کی داده و کی گرفته، جوان خام پای سفره عقد ، مهریه سنگین را متقبل می شود؛ طوری که از مهرماه امسال تا ماه قبل تعداد پرونده های مهریه 100 مورد افزایش داشته است.

براساس پرونده های موجود در ستاددیه، بیشتر پرونده ها مربوط به افراد با تحصیلات زیر فوق دیپلم و مربوط به استان هایی است که پیشتر پرونده چندانی در این زمینه نداشته اند؛ استان هایی مانند کرمان که زندانی مهریه شان به دو برابر افزایش یافت؛ البته در این میان نمی توان از غفلت صدا وسیما در پخش مجموعه های تلویزیونی چشم پوشید؛ در این مجموعه ها اغلب زوجی که سر خانه زندگی می روند خانه آنچنانی با تجهیزات کامل به چشم می خورد یعنی حتی بخشی از آن امکانات را یک مرد در زندگی واقعی بعد از گذران 40 سال حتی زندگی مشترک نمی تواند تامین کند.

80 درصد مطالبات مهریه به علت اعتیاد همسران است

این مقام مسئول در ستاد دیه معتقد است با توجه به پرونده های موجود بیشتر این پرونده ها مربوط به افراد معتاد می شود و همسر آنان به دلیل عسر شوهر، نمی توانند با آنها زندگی کنند لذا طلاق را ترجیح داده و مطالبه خود را خواستار می شوند تا با آن بتوانند ارتزاق کنند؛ هرچند موارد نادری هم وجود دارد که کار یک خانم ازدواج و دریافت مهریه است اما در مجموع بیشتر زنان قانع هستند و حتی با سرمایه ناچیز همسر می سازند.

البته شاید یک دلیل درخواست مهریه با توجه به عسر همسر، روانه زندان کردن آنان و کمی دل خوش بودن زنان باشد؛ بدین صورت که همسر با توجه به همه مشقاتی که در زندگی مشترک متحمل شده و از دید خود دلخوشی چه مادی و چه معنوی نداشته است و همه عمر را با همسری معتاد سر کرده که سربار جامعه است ، با علم به اینکه همسرش توانایی پرداخت مهریه را ندارد ، دادخواست طلب مهریه را تنظیم کرده تا از این طریق بتواند حتی برای مدتی کوتاه همسر خود را به زندان بفرستد تا دل خودش کمی خنک شود.

پرداخت مهریه 4 سکه‌ای سه سال طول کشید

مسئول امور استان های ستاد دیه در این گفت وگو از ناتوانی فردی در اراک در پرداخت مهریه صحبت می کند که حتی نمی تواند چهار سکه را به همسر خود پرداخت کند و سه سال است که بابت این موضوع مدام روانه زندان می‌شود.

او همچنین با انتقاد از دخالت بدون سوء نیت بزرگتر ها برای تعیین مهریه ادامه می دهد: چندین مورد پرونده مهریه داشتیم که مددجو می گفت خودش قصد داشت تا نهایت 100 سکه مهریه درنظر بگیرد اما سرسفره عقد پدر یا پدربزرگش خواسته بود تا مهریه به 400 و حتی بیشتر افزایش پیدا کند، چون معتقد بود قرار نیست مهریه ای عملا پرداخت شود و نمی خواست عرف را برهم بزند.

مهمترین موضوع پرونده های مربو به مهریه در ستاد دیه گوناگونی استان ها است؛ قبل تر این موارد برای خود حرمت داشت؛ زندان رفتن قبح داشت؛ اما امروز از چناران در خراسان رضوی تا بوشهر و یزد و خوانسار اصفهان، پرونده های مهریه و مددجوی مهریه مشاهده می شود و دیگر اینگونه نیست که این پرونده ها مربوط به کلان شهرها یا تهران باشد.

باید هشیار بود و به همه این موارد توجه داشت؛ مهر و محبت شوی به همسر به تعداد سکه ها نیست؛ دیوارهای دوام زندگی زناشویی با چیدن سکه های بیشتر بالا نمی رود بلکه با مهر واقعی و داشتن قلبی آرام، مهربان و بی کینه و مهمتر از همه با داشتن خصیصه خوب گذشت است.

انتهای پیام /

۲۶ آذر ۱۳۹۶ ۰۶:۴۶
تعداد کلیک: ۲,۳۲۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.3  (3 رای)
  • مهرداد
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ۱۶:۲۸
  • 1
  • 0
    4

با سلام، دوستان عزیز فکر نمی کنید با نرخ گرانی سرسام آور سکه این شمایید که باید به دولت و نهاد های قانون گذار فشار بیارید تا ترتیبی برای حل موضوع حبس و بازنگری در قانون اعسار مهریه فشار بیارید؟ حرف مردم که هرگز شنیده نمیشه لاقل شما یه کاری بکنید

  • بدون نام
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۳۳
  • 0
  • 0
    0

مرد هست تک فرزند خونواده هستش برای خودش پول داره خوش گذرونی کنه ولی مهریه نمیده چون همه چی به نام پدر و مادرش هستش اون وقت تکلیف زن چیه fbt6d


امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.