English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

نیمی از زندانیان غیرعمد اردبیل ناتوان از پرداخت بدهی هستند

مدیرکل زندان‌های اردبیل گفت: هم‌اکنون ۶۵۰ زندانی جرایم غیرعمد در سطح زندان‌های این استان حضور دارند که طبق تحقیقات به عمل آمده 315 نفر از آن‌ها واجد شرایط کمک هستند.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، جشن آزادی محکومان مالی تحت حمایت این نهاد مردمی با حضور یوسف خدادادی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل، کریم‌الله محبوبی مدیر نمایندگی ستاد دیه استان و جمعی از خیرین در سالن ملاقات زندان مرکزی اردبیل برگزار شد.

ابتدای آیین آزادی این مددجویان نیازمند مراد فتحی، مدیرکل زندان‌ها و عضو هیات امنای نمایندگی ستاد دیه در استان اردبیل در سخنانی گفت: ورود حتی کوتاه مدت یک بدهکار غیربزهکار به داخل زندان متاسفانه عواقب تلخی برای آن شخص و خانواده او به همراه دارد. انگ زندانی بودن و برچسب دربند شدن بر پیشانی افراد هر اندازه هم که در محل و در بین اقوام آبرومند باشند، با الصاق همین عنوان محبوس شدن از عِرض و شخصیت آن‌ها در مظان خیلی‌ها تعریف دیگری می‌شود. خیلی‌ها با وجود اطلاعات کم و بیش خود از مشکل آن‌ها حاضر به دادن شغل برای تامین بدهی‌شان به آن‌ها نیستند. برخی تصور می‌کنند ورود حتی یک ماهه یا کمتر یک فرد به زندان مساوی با یادگیری کلی دروغ و دغل برای فریفتن دیگران است. ب هر اندازه هم که تبلیغ کنیم بدهکاران غیرعمد ماهیتی جدا از زندانیان تبهکار دارند باز یک پس زمینه ذهنی در این حوزه از گذشته‌هایی دور وجود دارد که مصایب زیادی را برای این دسته از افراد بدنبال داشته و دارد.

وی علت عمده حبس زندانیان جرایم غیرعمد را جهل به قانون یا شناخت ناقص از برخی مقررات اعلام کرد و افزود:  زندانیان جرایم غیر عمدی که امروز در زندان‌ها حضور دارند بعضا سرپرستان خانواده‌هایی هستند که مرد خانه یا عضوی از اعضای آن‌ها در راستای تامین معیشت خانه با نواسات همیشگی بازار اقتصادی متحمل یک بدهی شده یا در صدد تهیه جهیزیه دخترش بوده اما بدهکار چند شاکی شده، به دنبال فراهم کردن هزینه درمانی همسرش بوده اما گرفتار زندان شده. موارد بیشتر معطوف به این گونه موضوعات است. موضوعاتی که نه سوء نیت مجرمانه در آن‌ها دخیل است و نه تعمد در ارتکاب جرمی که پشتوانه آن مجازات حبس باشد.

فتحی با اشاره به تلاش ستاد دیه در راستای آزادی 8 نفر از محکومان غیرعمد در هفته وحدت یادآور شد: آغاز فعالیت ستاد دیه در این استان مربوط به دهه هشتاد است که در طول این مدت سه هزار و 110 زندانی ناتوان از پرداخت بدهی مالی و دیه از بند حبس استخلاص یافته و با حمایت‌های مردمی طعم شیرین آزادی را چشیدند.

مدیرکل زندان‌های استان کمک به آزادی زندانیان نیازمند را یک وظایف شرعی برشمرد و گفت: به دنبال زندانی شدن یک مرد خانواده‌های آن‌ها علاوه بر اینکه ‌نان‌آور خانواده خود را از دست می‌دهند، افزون بر این گرفتار خلاءهای روحی شده و بیش از هر زمان دیگری در ورطه مفاسد اجتماعی قرار می‌گیرند.

گفتنی است، در هشت ماهه سال جاری تعداد ۲۵۴ نفر از محکومان مالی غیرعمد با مبلغ بدهی بیش از ۱۵۷میلیارد ریال از زندانهای استان آزاد شدند که به تفکیک محکومیت ۱۹۶ نفر از این افراد بابت بدهی مالی،۵۰ نفربه دلیل تعهدات مهریه و مابقی با عنوان دیات ناشی از تصادفات رانندگی و کارگاهی در بند حضور داشتند.

s

انتهای پیام /

۲۲ آذر ۱۳۹۶ ۰۸:۵۲
تعداد کلیک: ۱,۳۲۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.