English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

کاهش جمعیت کیفری نیازمند طرح‌های فرهنگی است

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: کهش جمعیت زندان‌ها و به حداقل رساندن تعداد زندانیان جرایم غیرعمد مستلزم به کارگیری طرح‌های مترقی و فرهنگی است.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، هم‌اکنون 120 زندانی غیرعمد در استان یزد تحمل حبس می‌کنند که در فصل آخر سال با شرط کنترل وردی‌ها مسئولین این نهاد حمایتی درصدد هستند آمار این محکومان را به حداقل ممکن تقلیل دهند. برای همین منظور رضا ذوالفعلی‌نژاد مدیرکل زندان‌ها و اسلام افشون مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد با سید ابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی دیدار و در راستای جلب حمایت‌های دولتی در راستای تحقق این طرح به گفت و گو پرداختند.

در این ملاقات ذوالفعلی‌نژاد، مدیرکل زندان‌ها و نایب رییس هیات امنای ستاد دیه استان یزد در سخنانی گفت: ستاددیه یک نهاد مردمی است که علی‌رغم افزایش حوزه کاری و تشکیل واحدهای متعدد در آن اما همواره اصل غیردولتی و غیرتشریفاتی بودن با عنایت به تاکید موسسان این نهاد حمایتی نهاد سرلوحه همه کارها بوده و بر خلاف بسیاری از سمن‌های مردمی که در مسیر دولتی شدن گام برمی‌دارند در این مجموعه همواره حفظ ایم اصالت از الویت‌ها بوده است.

وی با اشاره به تلاش 27 ساله ستاد دیه در راستای منویات حبس‌زدای دستگاه قضایی یادآور شد: در استان یزد به دلیل پایین بودن آمار محکومان غیرعمد تلاش برای تاسیس نهادی برای رسیدگی به امور زندانیان محکوم به دیه و بدهکاران مالی از سال ۸۳ شروع و با حمایت نیکوکاران استانی این مهم از همین تاریخ محقق گردید که به برکت این اقدام تا کنون موجبات آزادی ۱۱۷۵ مددجوی غیرعمد واجد شرایط با مبلغ بدهی نزدیک به 750 میلیارد ریال فراهم شده است که در این راستا جالب است کمیته صلح و سازش ستاد دیه با همکاری شورای حل اختلاف زندان توانسته نیمی از مبلغ یاد شده را از شکات گذشت رضایتمندانه اخذ نماید.

ذوالفعلی‌نژاد یادآور شد: هرچند رسالت ستاد دیه در وهله نخست آزادی زندانی است اما ربع قرن سابقه خدمتی به ما قابت نمود که برای خلوت کردن هر چه بیشتر زندان‌ها بجای تاکید و تمرکز بر روی قوانین محدودکننده باید آموزش و فرهنگسازی را برای تمام سنین جدی بگیریم و برای طیف متعدد اجتماع آن‌ها را به شیوه‌های مختلف به کار ببریم. در شرایطی که می‌شود با افزایش اطلاعات عمومی خانواده‌ها در مورد قوانین ساده مربوط به بحث تصادفات رانندگی یا نهیب از عواقب تلخ بی توجهی به برخی از اصول ایمنی در مورد حوادث کارگاهی و همچنین آگاه نمودن جوانان در حوزه تعهدات مهریه می‌توان با خرج کمتر از خرج‌های بیشتر جلوگیری کرد. امروز اگر با درایت بیشتری در حوزه کاهش جمعیت زندان‎‌ها نظر کنیم باید بپذریم که فقط با کمک خیرین نمی‌شود در حوزه زندان‌زدایی محکومان غیرعمد اقدام نمود.

وی با بیان اینکه امروز 4 هزار نفر به دلیل ارتکاب جرایم مختلفی در ندامتگاه‌های یزد یا همان دارالعباده ایران اسلامی  محبوس هستند، افزود: ما هر آنچه در امر آموزش و بسط مقوله فرهنگ‌سازی برای مردم هزینه نماییم در حقیقت جامعه را در برابر هزینه‌های بعدی بیمه کرده و از وقوع حوادث بسیاری لااقل با عناوین محکومیت‌های ناشی از جرایم غیرعمد پیشگیری خواهیم کرد. این مورد البته نیازمند همیاری حقیقی همه نهادهای مسئول، به ویژه حمایت‌های خالصانه مسئولین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما است.

در ادامه این جلسه، اسلام افشون مدیر نماینگی ستاد دیه استان یزد نیز با بیان اهمیت موضوع پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها گفت: از سال‌های نخست فعالیت این ستاد در استان یزد همواره یکی از اهداف اصلی ما موضوع پیشگیری از وقوع جرایم غیرعمد بود که همچنان این مطالبه ستاد دیه مرکز با برگزاری برنامه‌های آموزشی و اقدامات فرهنگی پیگیری می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تا کنون با کمک های خیرین زمینه آزادی ۱۰۱ مددجوی نیازمند با بدهی بیش از 130 میلیارد ریال فراهم شده که از این مبلغ نزدیک به ۹۱ میلیارد ریال با پیگیری کمیته صلح و سازش از شکات گذشت رضایتمندانه اخذ شده است.

افشون اعلام کرد: در حال حاضر 120 زندانی غیرعمد در سطح زندان‌های استان یزد به سرمی‌برند که از این تعداد ۲۱ نفر بابت بدهی دیه ناشی از حوادث کارگاهی یا تصادفات رانندگی، ۴۵ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت تعهدات مربوط به مهریه و نفقه و ۶۹ نفر هم محکوم مالی غیرکلاهبرداری در بند حضور دارند که جهت آزادی این افراد به اعتباری معادل ۲۴۷ میلیارد ریال نیازمندیم.

در ادامه سید ابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی اقدامات ستاد دیه را در رفع مشکلات زندانیان غیرعمد قابل تحسین دانست و اظهار کرد: کاری که ستاد دیه انجام می‌دهد کاری پر خیر و برکت است که کمتر جایی می‌توان اجری را که چند متولی در راستای بخشیدن آزادی به یک انسان بی‌بضاعت حاصل می‌کنند را مشاهده نمود که به برکت همین اقدامات خداپسندانه امید است با فرهنگ‌سازی به ویژه با بهره‌گیری از ابزارهای مترقی و بواسطه ظرفیت‌های رسانه‌ها با سوق دادن مردم به احترام هر چه بیشتر به قانون شاهد کاهش چشمگیر محبوسان ناشی از جرایم غیرعمد باشیم.

وی افزود: تقویت برنامه‌های فرهنگی، آگاه‌بخشی به فرزندان ایران اسلامی در سطح مدارس و توجه به تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی و توجه به قدرت نرم تولیدات سینمایی و مستند می‌تواند نه برای مدتی کوتاه و موقت بلکه برای همیشه مشکل جمعیت کیفری زندان‌ها را در کشور حل و فصل نماید.

انتهای پیام /

۱۴ آذر ۱۳۹۶ ۰۷:۰۸
تعداد کلیک: ۱,۶۶۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.