English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

آزادی ۱۱۶۶ زندانی غیرعمد یزدی با بدهی 74 میلیارد تومانی

مدیرعامل ستاد دیه استان یزد گفت: از ابتدای تاسیس این نهاد مردمی در دارالعباده کشور، تعداد 1166 زندانی جرایم غیرعمد با بدهی 74 میلیارد تومانی از بند حبس رهایی یافته‌اند.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، به منظور جلب حداکثری مشارکت‌های مردمی در راستای آزادی زندانیان واجد شرایط، اسلام افشون مدیر  نمایندگی این مجموعه حمایتی با رییس شورای شهر یزد دیدار و در خصوص جذب کمک‌های مردمی از طریق جشن‌های گلریزان و سامانه‌های مربوط به تلفن‌همراه  به گفت و گو نشست.

غلامعلی سفید رییس شورای اسلامی شهر یزد در این ملاقات ضمن تقدیر از اقدامات ستاد دیه در کاهش جمعیت زندان‌ها گفت: کاری که این مجموعه پیگیری می‌کند اقدامی پر برکتی است که نه فقط شخص زندانی و خانواده دردمند آن‌ها بلکه سلامت اجتماعی را هم تضمین می‌کند. اقدامات خیرخواهانه در بسیاری از موسسات دولتی یا سمن‌های مردمی انجام می‌شود اما کمتر جایی می‌توان اینگونه فعالیت‌ها را در جهت تامین بهداشت فردی و اجتماعی موثر قلمداد کرد. زندانی شدن یک انسان آن هم نه به دلیل ارتکاب یک بزه، بلکه تنها به سبب ناتوانی مالی در پرداخت بدهییا مبلغ دیه علاوه بر مشکلات فردی یا رفتاری برای شخص محبوس می‌تواند آثار مخربی بر روی خانواده و نزدیکان این افراد داشته باشد که خوشبختانه اقدام ستا دیه در کاهش این جنس آلام و مشکلات تعریف می‌شود.

وی با تاکید بر امر پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها یادآور شد: ستاد دیه هر چند تا پیش از این هم در موضوعات مربوط به آموزش برخی قوانین با زبان ساده فعالیت‌هایی داشته اما خوب است در کنار بحث آزادی‌ها بنا به خیلی از جهات منجمله کاهش هزینه‌های بهداشتی، مراقبتی و قضایی از یک زندانی، به موضوع فرهنگ‌سازی بیش از پیش توجه جدی داشته باشد که در این زمینه شورای اسلامی شهر یزد بنابر رسالت خود مبنی بر اعتلای آگاهی عمومی از هیچ مساعدتی دریغ نخواهد کرد.

در ادامه مدیر نمایندگی ستاد دیه استان در سخنانی اظهار کرد: کمیته صلح و سازش ستاد دیه که بعضا با حضور جمعی از اعضای شورای شهر و مسئولین دغدغه‌مند تشکیل شده و می‌شود توانسته تا نیمی از مبالغ بدهی زندانیان جرایم غیرعمد را از طریق اخذ گذشت رضایتمندانه از مجموع بدهی کسر نموده و تسریع در فرآیند آزادی این افراد آبرومند داشته باشد اما آن چه امروز به آن نیاز داریم تولید محصولاتی فرهنگی است که این امر به همیاری بیشتر نهادهایی چون شورای اسلامی شهر تهران دارد.

وی افزود: آمار زندانیان جرایم غیرعمد نه در این مقطع زمانی بلکه همواره به لطف بافت مذهبی و سابقه فرهنگی مردمان این دیار هرچند قابل قبول نیست اما در حد معمولی بوده است.  امروز در کل استان ما تنها میزبان 130مددجوی جرایم غیرعمد هستیم. آماری که ظرفیت دارد با فعالیت‌های ساده فرهنگی به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.

افشون علت عمده بسیاری از گرفتاری‌های ناشی از مجازات حبس را بی اطلاعی از قانون یا شناخت ناقص از برخی مقررات اعلام کرد و گفت: امروز صرف بیان بسیاری از مشکلات ناشی از صدور و یا قبول دسته‌های چک‌ یا نمایش مصایب مهریه‌های سنگین در قالب مستند‌هایی کوتاه می‌تواند از ورود بسیاری از پرونده‌های قضایی به دادگاه‌ها کاسته و آمار محکومان دربند ناشی از جرایم غیرعمد را لااقل در استان ما به صفر نزدیک کند. اتفاق مبارکی که دور از ذهن نیست.

 مدیر نمایندگی ستاد دیه با تقدیر از اقدامات خیرین در راستای حمایت از مددجویان تحت حمایت این نهاد مردمی اظهار کرد: در استان یزد به دلیل پایین بودن آمار محکومان غیرعمد تلاش برای تاسیس نهادی جهت رسیدگی به امور زندانیان بدهکار دیه از سال ۸۳ شروع شد که با حمایت خالصانه اقشار مختلف مردمی از بدو تاسیس تا کنون موجبات آزادی ۱۱۶۶ مددجوی نیازمند با مبلغ بدهی 740 میلیارد ریالی فراهم شده است.

افشون یادآور شد: جالب است در همان سال‌های ابتدایی نیز همواره یکی از اهداف ما در کنار رسالت اصلی که همان حمایت مالی در حوزه آزادی زندانی است، امر پیشگیری از وقوع جرائم غیر عمد نیز مورد تاکید قرار داشته و همچنان این خواسته از سوی بانیان این مرکز حمایت با برگزاری برنامه‌های آموزشی و اقدامات فرهنگی پیگیری می‌شود اما آن چه انجام می‌شود اثری محدود داشته و برای تعمیم آن در کل استان به حمایت جمعی مسئولین، بویژه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نیاز داریم.

انتهای پیام /

۴ آذر ۱۳۹۶ ۰۷:۴۹
تعداد کلیک: ۱,۶۸۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.