English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

تکلیف خدمت را منت ندانیم/ هیچ شانی جز نوکری مردم نداریم

قائم مقام آستان قدس رضوی با تاکید بر استعانت از درگاه الهی جهت انجام کارهای خیری چون آزادی زندانیان نیازمند گفت: ما هیچ شانی جز نوکری و خدمتگزاری مردم نداریم.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، سید مرتضی بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در سیزدهمین گردهمایی مدیران نمایندگی‌ ستادهای دیه با اشاره به حدیثی از امام رضا علیه‌السلام گفت: خوشبختانه شرکت‌کنندگان در این دوره توفیق دارند در محضر امام هشتم باشند، برای همین مناسبت شایسته می‌بینم به نقل روایتی از ایشان بپردازم که تاکید دارند «مؤمن، مؤمن واقعى نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتى از پروردگارش که همانا رازداری است، سنتی از پیامبرش که طبق تاکید قرآن مدارا و رفتار نرم است و اما سنتی از امامش که به صبر کردن در زمان تنگدستى است». موضوعاتی که ما در این نهاد حمایتی از بسیاری وجوه قدر آن را بیشتر می‌دانیم.

وی ادامه داد: در سه ضلع ترسیم شده آن چه درصدد هستم بیشتر به آن بپردازم مدارا با مردم است. کتابی هست مربوط به علامه طباطبایی تحت عنوان «سنن نبی» که به فارسی هم ترجمه شده است. ایشان در این اثر روش‌های پیامبر اکرم و نحوه تعامل‌شان با مردم را به زیبایی ترسیم کردند. باور نکردنی است این درجه از توجه به مردم و آن‌هایی که به هر دلیلی نزد این اسوه حسنه می‌رسند. در یکی از همین روایت‌ها که با سندهای موثقی در این کتاب نقل شده است می‌خوانیم. در دوره حضور پیامبر اسلام در مدینه شاهدیم پیامبر حتی برای همیاری یک چوپان بیابانگرد از ایشان اجازه گرفته و در کشیدن آب از چاه به ایشان کمک می‌کند که در حین بالا آوردن دلو طناب پاره شده و دلو در چاه می‌افتد که همین اتفاق موجب واکنش تندی از جانب مرد عرب نسبت به پیامبر مهربانی می‌شود، اما با این وجود پیامبر که خودشان را هم به ایشان معرفی نکرده بودند تنها برایش دعا کردند و رفتند.

رییس هیات امنای ستاد دیه کشور اظهار کرد: به توصیه رهبر معظم انقلاب در خوشرفتاری با مردم و بویژه ارباب الرجوع در مراجعاتی که به شما می‌شود، اگر خوش برخورد باشید و مدارای با مردم کنید اگر جواب شما منفی هم بود او جواب خودش را گرفته است. یعنی دغدغه توجیه پاسخ‌های خود را هم نسبت به بعضی‌ها که حالا در شدائد خاصی نزد شما آمده‌اند داشته باشیم. شایسته است این تکلیف را هم منت تصور نکنیم.

وی با تاکید بر استعانت از درگاه الهی برای انجام کارهای خیری چون آزادی زندانیان نیازمند گفت: ما هیچ شانی جز نوکری و خدمتگزاری مردم نداریم. برای این ادعا سند هم ارایه می‌دهم. مناسبت زمانی هم داریم. روز دوشنبه سالروز شهادت محمدحسین فهمیده بود. شهیدی که بنیانگذار جمهوری اسلامی در موردشان فرمودندبه من رهبر نگویید «رهبر ما آن طفل دوازده ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است» حالا من قریب به مضمون می‌گویم که اگر به من خدمتگزار بگویید بهتر است از اینکه رهبر بخوانید.

قائم مقام آستان قدس رضوی افزود: خودم در خطبه‌های نماز جمعه از زبان امام خامنه‌ای شنیدم که فرمودند «ما نوکر مردم هستیم و بر این نوکری مردم افتخار می‌کنیم».

وی بیان کرد: شیخ حبیب‌الله گلپایگانی از عالمان بزرگ مشهد نقل می‌کردند که آیت‌الله میلانی هر زمانی که دلشان می‌گرفت یا می‌آمدند زیارت حضرت رضا علیه‌السلام یا به مانند بسیاری از بزرگان دینی همچون آیت‌الله کوهستانی و آیت‌الله بهجت منزل این عالم ربانی می‌رفتند. این مرد الهی که در زمستان و تابستان زیارت سحرگاهی‌‌شان ترک نمی‌شد می‌فرمودند گل کار یک مومن نیمه‌های شب و عبادت‌های دور از ریای او با معبود است. که این عبادت دو وجه دارد یکی همان تهجد و نمازها و ندبه‌هاست و دیگری گره گشایی از کار مخلوقین است. در این تعبیر ایشان یک نکته ظریف هم مطرح می‌کردند و آن اینکه در یک نگاه دقیق مومن با شب‌زنده‌داری و تضرع نیرو بیشتری می‌گیرد که بعد دوم عبارت خودش را به فعلیت برساند.

بختیاری به نقل از یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت: طبق مشاهدات این بزرگوار از رفتارهای علامه طباطبایی در جلسه‌ای که هفته گذشته داشتیم نقل شد فرد کمک کننده در اعطای وجهی به دردمند دست‌شان را می‌گرفتند زیر دستان فرد مستمند و بعد تقاضا می‌کردند که فرد محتاج آن را بردارد. وقتی اطرافیان از علامه این رفتار خاص را مورد سوال قرار دادند ایشان فرموده بودند ما روایت داریم اگر کمکی که به فرد مستحق کردید آن دست خداست که از شما هدیه یا هبه را دریافت می‌کند، لذا نمی‌توانم قرار گرفتن دستانم را فوق ید الهی تصور کنم. درست مثل روایتی که از امام صادق علیه‌السلام داریم که در آن سفارش شده بود بعد از کمک به مردم دردمند دستان خود را ببوسید.

وی ادامه داد: همه شما شنیده‌اید که حضرت سجاد علیه‌السلام وقتی آمدند برای دفن ابدان مطهر شهدای کربلا به یک زخم کهنه برخورد کردند بر روی شانه حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام. وقتی از این زخم کهنه سوال شد؟ پاسخی که ایشان دارند بسیار قابل اعتنا است. سیدالساجدین فرموده باشند زخمی را مشاهده کردم که آن بر اثر فشار انبان بر روی دوش ایشان موجب شده بود. انبانی که با مایحتاج نیازمندان پر می‌شد و میانه‌های شب به تاسی از امیرالمومنین علیه‌السلام در بین محتاجان توزیع می‌شد. این حقیقتی است که ضربان قلب اولیاءالله برای خدمت به مردم می‌تپد. و خوش به حال شما که نیازمندان شما آن‌هایی هستند که در عین نداری در حصر و بند هم گرفتار آمده‌اند.

انتهای پیام /

۱۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۴:۲۱
تعداد کلیک: ۱,۵۸۳

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.