English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

شرایط استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس موجود است

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اهمیت مجازات‌های جایگزین در راستای حبس‌زدایی گفت: با ارتباطات بین سازمانی خوشبختانه شرایط استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس فراهم شده است.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، یدالله موحد رئیس کل دادگستری در جلسه هیات امناء این نهاد مردمی در دیار کریمان که در محل دادگستری کل برگزارشد از نشست‌های مشترک خود با مسئولان ارشد استانی در زمینه استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس خبر داد و گفت: امیدواریم با انعقاد تفاهم نامه‌ای بین نهادها و ادارات کل درگیر در موضوع اجرایی کردن مجازات‌های جایگزین حبس بتوانیم از ورود افراد در کوتاه مدت به زندان جلوگیری کرده و از ادامه مجازات آن‌ها در ارائه خدمات عمومی بهره‌مند شویم.

رئیس هیات امناء ستاد دیه استان اظهار کرد: رویکرد سیستم قضائی بر این است که در مجازات‌ حبس‌های کوتاه مدت و به ویژه در مورد مرتکبان جرائم غیرعمد و جرائمی که تبعات سوء امنیتی آن چنانی ندارد، اشخاص را به جای به بند کشیدن با عنایت به استعدادهای موجود در راستای ارایه خدمات عام المنفعه  به کار گیریم. اقدامی که هم برای زندانیان منفعت مالی داشته و هم برای دستگاه قضایی صرفه جویی اقتصادی و البته در نگاهی کلی برای کشور هم تضمین‌گر سلامت اجتماعی خواهد بود.

موحد افزود: تا به امروز احکام بسیار متعددی در حوزه مجازات‌های جایگزین حبس از سوی قضات استان در زمینه آموزشی، ورزشی، محیط زیست، بهداشت و منابع طبیعی صادر شده است که امیدواریم ضمن تداوم این رویه در افزایش بیش از پیش این امر مهم نیز توفیق داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه جای مجرمان خطرناک در زندان است، گفت: افرادی که به مجازات‌های جایگزین حبس و خدمات عام‌المنفعه از سوی دادگاه محکوم می‌شوند در ابتدا روحیه جامعه پذیری آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و در ادامه اگر آمادگی و شرایط ارائه خدمات عمومی در آنها احراز گردید، حکم قانونی در این زمینه راصادر خواهد شد.

موحد با بیان این‌که  متاسفانه هنوز دستگاه‌های اجرایی استان استقبال لازم را ازاین امکان قانونی به عمل نیاورده اند، گفت: سازمان‌ها و ادارات بدون دغدغه ونگرانی نسبت به پذیرش این‌گونه محکومان اقدامات لازم را به عمل آورند.

وی بیان کرد: در دستگاه‌های اجرایی سیستم قضائی را در زمینه مجازات‌های جایگزین حبس همراهی نکنند، دستگاه قضائی در اجرای این احکام با موانع و مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی در پایان گفت: نهادهای دولتی وعمومی از قبیل شهرداری، بهزیستی، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر نهادهایی که یک کار حاکمیتی وعام المنفعه انجام می‌دهند و خدمات‌رسان هستند بایستی زمینه جلب این خدمات عام المنفعه را فراهم سازند.

آزادی 12 مددجوی جرائم غیر عمد به مناسبت ایام محرم

در ادامه این جلسه، سید حجت الله موسوی قوام مدیر نمایندگی ستاد دیه استان  نیز در سخنانی گفت: زمینه آزادی 12 مددجوی واجد شرایط جرائم غیرعمد استان به مناسبت دهه اول محرم و شهادت سالار شهیدان از سطح زندان‌های استان فراهم گردید.

وی در تشریح محکوم‌به این زندانیان نیازمند گفت: کل مبلغ این تعداد از مددجویان بیش از 23 میلیاردو 253 میلیون ریال می‌باشد که مبلغ 783 میلیون ریال توسط ستاد دیه استان، یک میلیارد و 458 میلیون ریال توسط ستاد دیه کشور، 850 میلیون ریال از محل اعتیارات قرض‌الحسنه بانک‌ها تامین گردیده و مابقی مبلغ نیز از سوی شکات خصوصی گذشت شده است.

موسوی‌ قوام یادآور شد: این تعداد از مددجویان غیرعمد مربوط به زندان‌های کرمان، رفسنجان، بافت، کهنوج، جیرفت و سیرجان می‌باشند که همگی محکومین مالی هستند.

وی در ادامه گفت: ستاد دیه استان از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به آزادی 89 مددجوی جرائم غیر عمد از سطح زندان‌های استان شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش آزادی داشته‌ایم.

مدیر نمایندگی استان ادامه داد: در شش ماهه ابتدای سال جاری نیز با تعداد 105 نفر از طلبکاران مذاکره گردیده که خروجی آن اخذ گذشتی معادل 149 میلیارد و 728 میلیون ریال است .

گفتنی است، در حال حاضر 297 مددجوی جرائم غیر عمد در سطح زندان‌های استان تحمل حبس می‌کنند که رقم بدهی این افراد بیش از 8 میلیارد تومان گزار می‌شود.

انتهای پیام /

۵ مهر ۱۳۹۶ ۱۴:۱۰
تعداد کلیک: ۱,۵۴۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.