English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

چاهی که در بخت نداشته یک مقنی حفر شد

درست در شرایطی که آقا توکل در فراهم کردن اسباب اساسی زندگی خود با هزاران مشکل همراه بود، بی‌تجربگی در حفر یک چاه او را گرفتار اتفاقات تلخی کرد که حبس ۱۶ ماهه در زندان یکی از آن‌هاست.

 

«توکل-خ» 5 سال قبل برای تامین آب شرب دام‌های خود اقدام به حفر یک حلقه چاه دستی در روستایی از توابع استات کرمان می‌کند که در ادامه به دلیل مشکلات جسمی این کار متوقف شده و چاه حفر شده تا عمق 2 متری از خاک پر می‌شود.

نه ماه بعد مجدد این مرد روستایی به یکی از بستگان سببی که تجربه چندانی هم در کار مقنی‌گری نداشته مراجعه می‌کند و به وی پیشنهاد لایروبی و حفر چاه یاد شده را می‌دهد که این مرد نیز به همراه کارگری طی یک قرارداد شفاهی به محل مورد نظر رفته و پس از بررسی اولیه و فراهم کردن وسایل مورد نیاز ظهر همان روز کار خود را شروع می‌کنند اما عدم تجربه و تسلط کافی به امر حفر چاه نه فقط برای مالک بلکه برای خیلی از افراد درگیر در این ماجرا دردسرساز می‌شود.

طبق نظر کارشناسان رسمی چاه هشتی مورد نظر در منطقه‌ای کویری واقع شده بود که دارای خاکی ماسه‌ای و نرم است. بدون توجهی به همین موضوع ناپایدار بودن و ریزشی بودن خاک و عدم طوقه‌گذاری لازم درست فردای همان روز یعنی اولین صبحی که این دو نفر برای پیگیری کارها به آنجا رفته بودند ساعات اولیه صبح در عمق 4 متری دیوار چاه ریزش نموده و روی کارگر متهل 35 ساله آوار می‌شود.

طبق ماده 91 قانون کار که صراحت دارد «کارفرمایان و مسئولان همگی مکلفند بر اساس مصوبات حفاظت فنی برای تامین سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آن‌ها قرار دهند» کارفرما طبق نظر قاضی رسیدگی کننده به پرداخت 40 درصد دیه کامل یک انسان در حق اولیاءدم و از جیث جنبه عمومی به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم می‌شود.

عدم رعایت به این ماده و همچنین بخشی از مقررات یاد شده در آیین نامه حفاظتی حفر چاه‌های دستی که تاکید دارد به محض رسیدن چاه به عمقی که خاک واجد استحکام لازم نباشد (عمیق بیش از یک و نیم متر)  عملیات طوقه‌چینی باید اعمل شود، مقنی 65 ساله با عنوان قضایی «قتل شبه عمد» به دیه‌ای 840 میلیون تومانی محکوم شده و به دلیل عدم توانایی در پرداخت مبلغ یاد شده از شهریور سال 94 تا کنون در یکی از زندان‌های استان کرمان حبس می‌شود.

این مبلغ هرچند با همیاری ستاد دیه به میزان 55 میلیون تومان کاهش پیدا کرده اما بابت الباقی شخص مذکور که سرپرست یک خانواده 9 نفره است همچنان در زندان حضور دارد.

گفتنی است به دلیل غیرقانونی بودن حفر چاه در آن منطقه و متعاقبا عدم هماهنگی با فرمانداری و بخشداری مالک را هم تا درصد معینی بدهکار پرداخت بخشی از محکومٌ‌به می‌کند اما آن که در پرداخت مبلغ محکومیت خود مشکل داشته و دارد مقنی بدشانس یا غیرمحتاط این ماجراست.

نامبرده پیش از این کشاورزی حرفه اصلی او بود که به دلیل فصلی بودن فعالیت‌های زراعی در آن منطقه در فصل سرد سال برای تامین معیشت خانواده در اولین پیشنهاد کار حفر چاه را قبول کرده بود.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌‌گر این مددجوی نیازمند در پرداخت تعهد 140 میلیون تومانی ریالی او باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به ‌قرار74/74 بانک ملت، 7777 بانک تجارت، 8888 بانک صادرات یا 55555 بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این زندانی فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره 88916011 دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس 15 ــ 88916012 پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه خواهد بود.

انتهای پیام /

۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ۰۷:۰۷
تعداد کلیک: ۱,۵۶۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.