English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

زندان استراحتگاه کارفرمای ‌بازنشسته شد

سرپرست یک خانواده 4 نفره بعد از سال‌ها فعالیت سخت بازنشسته شد تا قدری بیاساید، اما بی دقتی استراحتگاه این کارفرمای تهرانی را بابت ناتوانی در پرداخت دیه زندان قرار داد.

 

مجله سرنخ (همشهری) – جعفر پاکزاد: مبلغی که این زندانی بابت دیه تعیین شده محکوم به پرداخت آن شده رقمی معادل 63 میلیون تومان است. هر چند با تلاش خانواده مددجو و همچین همکاری ستاددیه در ارایه تسهیلات این رقم به 38 میلیون تومان کاهش پیدا کرده اما به دلیل ناتوانی در پرداخت الباقی «هادی – الف» به عنوان مسبب موثر این حادثه همچنان در حبس بسرمی‌برد.

این فرد52 ساله که با عنوان ایراد صدمه بدنی غیرعمدی ناشی از حادثه کار از ابتدای خرداد ماه سال جاری در یکی از زندان‌های استان تهران زندان تحمل حبس می‌کند، پدر زحمت کشیده‌ای است با 3 دختر دم بخت.

 خانواده این محبوس آبرومند هم‌اکنون با وجود مشکل تامین اجاره بهای خانه با حقوق بازنشستگی و البته یارانه واریزی دولت امرار معاش می‌کنند. این در شرایطی است که پروانه دختر بزرگ خانواده علی‌رغم قبولی در دانشگاه، به علت هزینه‌های سنگین دانشگاه آزاد از تحصیلات عالی بازماند.

در شرح ماجرای آقا هادی می‌خوانیم او بعد بازنشستگی از طریق خانواده وقتی متوجه می‌شود که یکی از بستگان تصمیم دارد خانه آجری‌اش را نمایی گرانیتی کند، به دلیل سابقه کاری مربوط به سال‌های دور جوانی، برای فرار از بی‌کاری و خانه‌ نماندن و صد البته مشکلات اقتصادی پیش رو، پیشنهاد انجام سنگ‌نمای خانه را به مسئولیت خودش با صاحبخانه مطرح می‌کند.

با موافقت صاحبخانه که از آشنایان دوری بود که قرار است با ازدواج اولادشان بیش از پیش بهم نزدیک شوند، آقا هادی به همراه یک کارگر که او را در میدانی از میدان‌های بزرگ شهر تهران پیدا می‌کند، در محل یاد شده حاضر می‌شوند و کار خود را خیلی زود آغاز می‌کنند.

آن طور که در پرونده قید شده اسفند سال 92 بود. همان ایامی که بیشتر خانواده‌های ایرانی در تلاش هستند در سال جدید برای نوسازی یا بهسازی در کنار خانه دل خانه‌های خود را هم به قدر حوصله و وسع‌شان متحول کنند. در این بازار مشوش این مرد عائله‌مند هم با نیت تامین مخارج شب عید و لباس‌هایی نو دخترانش با انگیزه به تهیه فهرست ابزار لازم در راستای محقق ساختن تعهد یاد شده می‌پردازد.

روز اول پروژه به جابجایی وسایل مورد نیاز و زدن داربست منتهی می‌شود. به عبارتی شروع رسمی کار محول می‌گردد به اولین طلوع پیش رو. طلوعی که روشنایی آن تا به امروز به چشم آقا هادی نیامده است.

درست در ساعات نخست فعالیت در شرایطی که کارگر و کارفرما در حال انجام ریسمان‌کشی و تراز نمودن پنجره‌ها و سنگ‌نمای مورد نظر بودند، پس شکستن تخته چوبی روی داربست، کارگر کنار دست آقاهادی از ارتفاعی 9 متری سقوط کرده و با برخورد به میله‌های فلزی داربست از ناحیه کمر دچار شکستگی می‌شود.

هر چند به دلیل این که واقعا خانواده مصدوم و شخص کارگر که هیچ آشنایی خاصی تا پیش از این همکاری نصف و نیمه با هم نداشتند آقا هادی را در این حادثه مقصر اصلی نمی‌دانستند و ماجرا را بیشتر یک اتفاق ناخواسته قلمداد می‌کردند اما به دلیل هزینه‌هی سنگین درمانی، از کارافتادگی و البته پر رنگ کردن نقش کارفرمای ساده و خانواده‌دار در این موضوع، بعد از 4 سال به طرح دعوی در دادگاه کشیده می‌شود.

قاضی رسیدگی کننده به این پرونده علت تامه وقوع یک چنین اتفاقی را طبق نظر کسب شده از سوی کارشناسان «عدم حفاظ گذاری چاله آسانسور» تشخیص می‌دهد و طبق ماده 15 آیین نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی که طی آن کلیه پرتگاه‌ها و دهانه‌های باز در قسمت‌های مختلف کارگاه ساختمانی و محوطه آن که احتمال خطر سقوط افراد را در بردارند، وی را به پرداخت یک پنج دیه کامل مرد مسلمان محکوم می‌کند.

عدم فراهم کردن وسایل حفاظتی منجمله لباس کار و کلاه ایمنی (نقض ماده 23 آیین نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی) و همچنین عدم همبندی تخته‌های داربست از دیگر موضوعاتی بود که بی توجهی آقاهادی به آن‌ها روزگار را این چنین برای وی رقم زد.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار 74/74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، 7777 بانک تجارت شعبه مرکزی، 8888 بانک صادرات شعبه مرکزی یا 55555 بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره 88916011 دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس 15 ــ 88916012 پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه خواهد بود.

انتهای پیام /

 

۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ۰۸:۲۸
تعداد کلیک: ۱,۶۱۰

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.