English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

خلوت شدن زندان‌ها در گرو توجه به مجازات‌ جایگزین است

مدیرعامل ستاددیه کشور گفت: شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران اسلامی ایجاب می‌کند ارایه خدمات رایگان در انحای مختلف آن برای محکومان غیربزهکار، مورد توجه جدی دستگاه قضا قرار گیرد.

 

به گزارش روابط عمومی ستاددیه کشور، همایش علمی کاربردی زندان و کاهش جمعیت کیفری امروز (1 شهریور ماه) با حضور ذبیح‌الله خداییان  معاون حقوقى قوه قضاییه، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب، سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاددیه کشور، اصغر جهانگیر رییس سازمان زندانها و عضو هیأت مدیره ستاددیه کشور، مصطفی محبی مدیرکل زندان‌ها و دبیر هیات امنای ستاددیه استان تهران و جمعی از دادستان‌ها، معاونین و قضات ناظر زندان‌های پایتخت، در محل مجتمع فرهنگی رفاهی شهید بهشتی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه مدیرعامل ستاددیه کشور طی سخنانی ضمن گرامیداشت سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهماالسلام گفت: در شرایط فعلی زنان و مردان کشور ما بیش از هر موعدی نیازمند یک الگو هستند. ملتی که الگو ندارد، حیاتی هم نخواهد داشت.

حبس 2450 مرد ایرانی بابت مهریه  

سید اسدالله جولایی با انتقاد از افزایش آمار محکومان پرداخت مهریه در کشور ادامه داد: متاسفانه طبق آخرین اطلاعات ارایه شده از استان‌ها 2450 مرد مسلمان ایرانی بابت ناتوانی در پرداخت مهریه در حبس بسرمی‌برند و این تنها تعداد افرادی است که کارشان به دادخواست مهریه و زندان کشیده شده است. والا وضعیت دادگاه و موضوع طلاق‌کشی تلخ‌تر از این آمار جزیی است.

وی یادآور شد: به طور اختصاصی اگر بخواهم در حوزه فعالیت ستاد دیه صحبت کنم باید بگویم امروز تقویم مزین به رویدادی است که توجه عمومی به آن می‌تواند ضمن بقای بسیاری از زندگی‌های مشترک، مانع بزرگی برای کثرت طلاق‌های عاطفی و طرح دعاوی مربوط به مهریه و نفقه باشد. سالروز ازدواج حضرت امیر علیه‌السلام و حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها نه در حد یک موضوع تاریخی، بلکه باید مانند یک اصل اخلاقی و در قالب یک سبک زندگی متعالی پیش روی جوانان ما قرار گیرد.

مدیرعامل ستاددیه کشور گفت: امروز در کنار این مناسبت دینی یک رویداد ملی هم داریم که به دلیل خدمات فراموش نشدنی ایشان نباید از آن غافل بود. امروز سالروز شهادت موسس ستاددیه و زندانی زجرکشیده دوران طاغوت در شهریور سال 77 هم می‌باشد که حضور نماینده‌ای از این مجموعه حمایتی را  در این همایش به فال نیک می‌گیریم.

جولایی با تقدیر از حمایت دادستان‌های خدوم کشور در حوزه زندان‌زدایی گفت:  این نهاد حمایتی با درایت شهید لاجوردی، رییس وقت سازمان زندانهای کشور با دو هدف «دستگیری از زندانیان غیربزهکار» و «حبس‌زدایی از ندامتگاه‌های کشور» بعد از برپایی نخستین جشن گلریزان برگزار شده در تاریخ 5 اردیبهشت ماه سال 69 در محل اتاق بازرگانی تاسیس شد و تا به امروز امر آزادی را در کنار موضوع پیشگیری توامان دنبال کرده است.

موضوع «پیشگیری» دغدغه ستاد دیه است

وی اظهار کرد: از روزهای نخست فعالیت ستاد دیه موضوع پیشگیری افراد از ورود ناخواسته به زندان‌ها همواره در قالب یک دغدغه مورد الویت قرار داشته و زندان‌زدایی درست نه فقط در کاهش موجودی‌ها بلکه در کنترل دقیق ورودی به زندان‌ها تعریف شده است.  چاپ کتب آموزشی ، مشارکت در ساخت فیلم و سریال و البته ورود در اصلاح قوانین مربوط به مهریه و بیمه‌نامه‌ شخص ثالث بخشی از فعالیت‌های ستاد در این زمینه به شمار می‌روند.

کاهش رانندگان زندانی در کشور به 572 نفر

مدیرعامل ستاددیه کشور  با اشاره به تلاش 18 ساله این نهاد مردمی در حوزه اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث گفت: قانون بیمه اجباری خسارت وارده شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 20 اردیبهشت سال 95 با تصویب حداکثری آن در مجلس شورای اسلامی در 20 شهریور سال 87  با افزایش دو برابری مواد قبلی آن در شمار قوانین دائمی مطرح گردید تا آمار رانندگان بدهکار ناشی از دیات فوتی و جرحی را از قریب به 60 هزار زندانی در سال 87 امروز به 572 نفر تقلیل دهد که امید است این آمار که بیشتر آن‌ها نیز از سال‌های گذشته پرونده‌های‌شان در حال رسیدگی است دو رقمی شوند.

وی افزود: در این قانون علاوه بر تفاوت‌های محتوایی در امور شکلی و موضوع مواد هم شاهد تغییرات زیادی بودیم. قانون فعلی با افزایشی دو برابری مشتمل بر 66 ماده و 54 تبصره به نحوی تنظیم شده است که ورودی به زندان در قبال آن‌هایی که بیمه‌نامه دارند در هر شرایطی به صفر رسیده و برای این امر ضمانت‌‌های اجرایی دقیقی هم معین شده است.

حضور 12135 زندانی غیرعمد در کشور

وی خطاب به دادستان‌ها تهران گفت: به دلیل کثرت پرونده‌های قضایی قضایی در تهران نوع رسیدگی محاکم به نوعی الگوی استان‌های زیادی در کشور است. به استناد همین امر هرچند همکاری‌ قضات در کاهش زندانیان جرایم غیرعمد بعد از تصمیم راهگشای رییس قوه قضاییه تغییرات محسوسی داشت اما هنوز اعتقاد داریم توجه بیشتر به مجازات جایگزین حبس می‌تواند آمار زندانیان جرایم غیرعمد کشور را که در شرایط فعلی به 12135 نفر رسانده تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

جولایی یادآور شد: بزرگ‌ترین خدمتی که در زمان تصدی آیت‌الله آملی لاریجانی تحقق پیدا کرد قانون مترقی نحوه اجرای محکومیت های مالی در سال 94 بود. صدور بخشنامه‌ای در رابطه با اصلاحیه بند «ج» ماده ۱۸ آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده «۶» نحوه اجرای محکومیت‌های مالی هم که با ابلاغ آن در تاریخ 31 تیر سال 91، همراه بود جمعیت محکومان مالی غیرعمد را در آن ایام به نصف تقلیل داد.

مدیرعامل ستاددیه با تقدیر از عملکرد برخی قضات در راستای کاهش جمعیت کیفری گفت: خوش بختانه امروز بسیاری از محاکم با دورنگری و درک دقیق عواقب ناشی از صدور مجازات حبس ضرورت توجه به مجازات جایگزین حبس را باور کرده و در راستای عملی کردن آن اهتمام دارند. با ابلاغ آئین‌نامه اجرایی این موضوع مهم قضایی در شهریور سال 93 مقرر شد خدمات عمومی رایگان در انحای مختلف برای محکومان غیرخطرناک و غیربزهکار در نظر گرفته شود که هر چند در برخی استان‌ها این امر مورد غفلت قرار دارد اما ارائه خدمات عام المنفعه از سوی مجرمان و متهمان به جای حبس این افراد در پشت میله‌های زندان بالاخره بعد از طی دوره‌های آزمایشی در واقعیت فعلی دستگاه قضاء از سوی برخی محاکم به عنوان یک مجازات تدبیر و تعیین شد.

وی افزود: برای نمونه قاضی دادگاهی در شهرستان گنبدکاووس، راننده‌ای را که بدون گواهینامه رانندگی کرده بود به انجام خدمات عمومی محکوم کرد و بر اساس حکم این قاضی فرد یاد شده به ارایه خدمت بدون حقوق ۵۴۰ ساعته در شهرداری محکوم شد.  استان گلستان خوشبختانه در این زمینه پیشگام بوده و اواخر سال گذشته هم همان طور که از سوی ستاد دیه نسبت به آن اطلاع رسانی جامعی انجام گرفت، اول اسفند ماه سال 95 بود که یک زندانی غیرعمد که به دلیل محکومیت مالی در زندان گرگان تحمل حبس می‌کرد اما با همکاری قاضی رسیدگی کننده با استناد به مجازات جایگزین حبس این زندانی جرایم غیرعمد، موظف گردید تا پایان مدت حبس خودش در استانداری گلستان مشغول به کار شود.

 a

انتهای پیام /

۱ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۱۹
تعداد کلیک: ۱,۷۲۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.