English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

عدم رعایت ایمنی آقا جلال را راهی زندان کرد

پیمانکار جوان، به دلیل عدم رعایت ایمنی کار و بیمه نکردن کارگران با لحاظ تقصیر صد درصدی در وقوع مرگ سه کارگر روانه زندان شد.

 

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، بهمن ماه سال 1393 ، 3 جوان تبریزی به دلیل عدم رعایت ایمنی در کارگاه مبل سازی و رنگ آمیزی مبل با وقوع آتش سوزی و بر اثر مسمومیت منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

جعفر، احمد و هاشم 3 کارگری هستند که در کارگاه مبل‌سازی چرمینه مشغول به کار بودند که با وقوع آتش سوزی در ورودی کارگاه به دلیل عدم طراحی درست در چینش کارگاه راهی برای خارج شدن از این محل پیدا نکردند ، هرچند از حریق جان سالم به در بردند؛ اما در زوایه کوچکی که در آن گیر می‌کنند به علت مسمومیت ناشی از استنشاق منوکسیدکربن فوت می‌کنند.

آقا جلال 35 ساله که پیمانکاری کارگاه را بر عهده داشت امروز بابت عدم رعایت ایمنی و بیمه نکردن کارگران با لحاظ تقصیر صد در درصدی در وقوع یک چنین حادثه‌ای در زندان تبریز تحمل کیفر می‌کند که ضمن محکوم شدن به 2 سال حبس تعزیری، متحمل پرداخت 3 دیه کامل مرد مسلمان می‌شود.

وی که طبق تصریح قاضی پرونده به خاطر سهل انگاری در امر ایمنی کارگاه گرفتار این محکومیت شده امروز هرچند دار و ندارش را فروخته اما تنها توانسته بخش کوچکی از این محکومٌ به را تامین کند و بابت مابقی مبلغ از اسفند ماه سال گذشته در حبس به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری میزان، امروز اگر چه بدهکاران دیات ناشی از حوادث رانندگی و جرایم شبه‌عمد در کشور نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته‌اند اما در مورد مددجویان بدهکار به پرداخت دیه‌های ناشی از حوادث کارگاهی باید گفت شاهد رشد هستیم که این به دلیل بالا بودن نرخ دیه و هزینه‌های درمانی یک معضل تلخی است که حل آن گاه سال‌های سال به طول می‌انجامد. چرا که بدهی مرقوم در یک چنین پرونده‌هایی به مراتب از دیه نفس یک مرد مسلمان گاه بیشتر می‌شوند.

خیلی از هموطنان هم بیمه کردن کارگران خود را یک هزینه گزاف و بیهوده فرض می‌کنند. حال اینکه حتی به کارگیری کارگران فصلی یا روزمزد اگر بدون رعایت این مهم اتفاق افتاده باشد، تجربه رسیدگی به پرونده‌های بسیاری از این دست در ستاد دیه نشان می‌دهد در سوانحی تکیه بر این اصل پوسیده چنان مشکلات فردی و خانوادگی را برای کارفرمای آن حادثه رقم می‌زند که رجوعی کوتاه به گذشته و تلاش در راستای صرفه‌جویی اقتصادی مبنی بر عدم پرداخت هزینه بیمه‌ای چیزی جز یک لبخند تلخ بر لبان این دست گرفتاران خروجی دیگری ندارد.

انتهای پیام/

۲۰ تیر ۱۳۹۶ ۰۹:۲۵
تعداد کلیک: ۱,۶۳۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.