English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

کمک‌ 10 میلیاردی به جشن‌‌های گلریزان تبریز، اصفهان و شیراز

نیکوکاران ایران اسلامی با حضور در جشن گلریزان شهرهای تبریز، اصفهان و شیرازی مبلغی معادل 10 میلیارد تومان به مددجویان جرایم غیرعمد ستاد دیه اهدا کردند.

 

سید اسدالله جولایی در گفت‌وگو با «حمایت» ضمن تبریک هفته قوه‌قضاییه با بیان اینکه در حال حاضر محکومِ غیرعمد واجد شرایطی با بدهی خُرد در زندان وجود ندارد‌، افزود: ممکن است در پرونده یک زندانی جرایم متعددی وجود داشته باشد که بر حسب اتفاق یکی از آن‌ها بدهی ناشی از پرداخت دیه شبه‌عمد یا بدهی مالی غیرکلاهبرداری باشد اما این افراد که چند جرم عمد و غیرعمد دارند، شرایط بهره‌مندی از تسهیلات ستاد دیه را نداشته و به دلیل وجود مولفه «عمد» در پرونده،‌ در شمار مددجویان مشمول این نهاد حمایتی قرار ندارند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور اظهارکرد: علاوه بر موضوع «نیازمندی» و «آبرومندی»، ستاد دیه از افرادی حمایت می‌کند که تنها به دلیل ارتکاب یک جرم ناخواسته محکوم به مجازات حبس شده‌اند‌ طبق اساسنامه‌، ستاد دیه در مورد بدهکاران فاجر یا بزهکاران بدهکار به یک مبلغ کم، با وجود احراز ناتوانی مالی هیچ نقش حمایتی نداشته و از اعتباراتی که خیرین به برکت اعتمادشان به این نهاد مردمی اهدا کرده‌اند، به این دسته از زندانیان حتی ریالی پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل رقم سنگین دیات ناشی از حوادث کارگاهی و میزان قراردادهای مالی رقم بدهی زندانیان جرایم غیرعمد سنگین گزارش می‌شوند.

مددجویان ستاددیه بدهی دو سه میلونی ندارند

مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: امروز زندانی غیرعمد واجد شرایطی با بدهی‌های یک میلیون و دو میلیون تومانی در زندان حضور ندارد‌ آنهایی که بابت جرم غیرعمدی در زندان به سر می‌برند به طور کلی افرادی هستند که علی‌رغم اخذ گذشت رضایتمندانه و تقدیم آورده، رقم‌های بدهی‌شان به طور تقریبی از 20 میلیون تومان بیشتر است.

جولایی اظهارکرد: البته به دلیل وجود جرایم مختلف ممکن است رقم مورد نیاز بعضا کمتر از این میزان 20 میلیون تومان باشد، اما در حالت کلی رقم بدهی مددجویان تحت حمایت ستاد رقم‌های خُرد نیست، اگر هم یک چنین مبلغی باشد جرم این فرد تنها یک جرم غیرعمد نیست و در پرونده این قبیل محکومان انواع جرایم عمد و خلاف حسنه وجود دارد.

  آزادی 106 هزار زندانی غیرعمد در طول 27 سال گذشته

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به آزادی 106 هزار زندانی غیرعمد از ابتدای تاسیس ستاددیه، گفت: در حال حاضر به دلیل رقم سنگین دیات ناشی از حوادث کارگاهی و میزان قراردادهای مالی رقم بدهی زندانیان جرایم غیرعمد سنگین گزارش می‌شوند. با اشاره به اینکه از 5 اردیبهشت ماه سال 69 تا کنون 106 هزار زندانی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری با همت ستاد دیه از بند حبس آزاد شده‌اند، اظهار کرد: نیکوکاران ایران اسلامی در سال گذشته با بذل کمک‌های نوعدوستانه خود زمینه آزادی 9هزار و 143 زندانی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری را فراهم کردند که برای آزادی این افراد طلبکاران، اولیاء دم و شکات خصوصی در خط مقدم کمک‌ها در راستای آزادی دربندان دردمند تحت حمایت ستاد دیه از نصف حقوق حق‌ خود گذشت کرده‌اند.

آزادی 260 زندانی زن جرایم غیرعمد در سال گذشته

وی ادامه داد: به طور تفکیکی از پنجم فروردین تا پایان اسفند سال 95 تعداد یک هزار و 340 بدهکار دیه و 7 هزار و 803 محکوم مالی (ناشی از صدور چک بلامحل و تعهدات مربوط به مهریه و نفقه) از زندان آزاد شده‌اند که استخلاص این افراد از محل کمک‌های مردمی بوده است. مدیرعامل ستاد دیه کشور بیان کرد: از مجموع 9هزار و 143 مددجوی آزاد شده 8 هزار و 883 نفر را مردان و 260 محبوس را هم نسوان دربند شامل می‌شوند که هرچند رقم کل آزادی‌ها نسبت به سال قبل آن (1394) افزایش عددی داریم اما در مورد زنان کاهش 18 نفری را شاهدیم.

8 درصد بدهی‌ها از طریق تسهیلات بانکی‌ پرداخت شد

جولایی در ادامه افزود: زندانیانی که بعد از انجام تحقیقات چند مرحله‌ای دفاتر نمایندگی ستاددیه محرز برای دریافت تسهیلات شناخته می‌شوند دو مولفه «نداری» و «آبرومندی» وجه مشترک همه آن‌هاست، با‌این وجود سال گذشته محبوسانی که به همت ستاد دیه از بند زندان استخلاص یافتند تنها 3/4درصد از کل بدهی از سوی خانواده‌های‌شان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: به‌رغم تصویب بودجه 200 میلیارد تومانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اعطای تسهیلات به زندانیان تحت‌حمایت ستاددیه در سال گذشته اما ‌ به دلایل متعددی از جمله سخت‌گیری در ارایه تضامین بانکی تنها 16 درصد از کل اعتبار مصوب جذب شده است که طبق آمار می‌شود گفت تنها 3/8 از کل بدهی 742 میلیارد تومانی زندانیان آزاد شده در سال 95 از محل تسهیلات تبصره 26 بانک‌های عامل پرداخت شده است.

  مساعدت60 میلیاردی خیران به زندانیان غیرعمددر ماه رمضان

مدیرعامل ستاد دیه کشورعنوان کرد: ماه رمضان سال جاری طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده در 300 نفطه ایران اسلامی جشن گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد برگزار شده و تعدادی از این همایش‌ها نیز تا روزهای باقیمانده تا پایان این ماه برپا خواهند شد. طبق آخرین آمار استخراج شده خیرین‌ رقمی معادل 600 میلیارد ریال به منظور آزادی مددجویان تحت حمایت ستاددیه از سوی هموطنان ‌ پرداخت شده است.

وی ادامه داد: ماه رمضان سال 95 دفاتر نمایندگی ستاددیه در سراسر کشور با برگزاری 287 همایش گلریزان، در مجموع رقمی معادل 41 میلیارد تومان جذب و جمع‌آوری کرده بودند که رشد کمی و کیفی مراسم امسال نسبت به سال گذشته آزادی‌های بیشتری را در قبال این دسته از زندانیان نوید می‌دهد.

کمک 70 میلیاردی خیرین در یک جشن گلریزان

این مسئول افزود: نیکوکاران اهواز‌ ‌ 70 میلیارد ریال به جرایم غیرعمد کمک کردند و در بین 300 جشن گلریزان ستاددیه در ماه رمضان، بیشترین مبلغ جمع‌آوری شده را تا به امروز در این همایش‌‌ها به خود اختصاص دادند. در مرتبه بعدی خیرین ‌ شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز هر کدام در یک شب در راستای همیاری ستاددیه مبلغی بیش از 30 میلیارد ریال به این نهاد حمایتی کمک کرده‌اند.

انتهای پیام /

۱۴ تیر ۱۳۹۶ ۰۷:۲۴
تعداد کلیک: ۱,۶۰۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.