English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

«پیشگیری» و «آزادی» توامان از سوی ستاددیه پیگیری می‌شوند

مدیرعامل ستاددیه کشور گفت: موضوع پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌‌ها، در کنار موضوع آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، به عنوان یک الویت از سوی مسئولین این نهاد حمایتی پیگیری می‌شود.

 

سید اسدالله جولایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان اظهارکرد: دفاتر نمایندگی ستادهای دیه به برکت کمک‌های خیرین خداجو سال گذشته تعداد ۹ هزار و ۴۱۳ زندانی جرائم غیر عمد را با مبلغ بدهی نزدیک به ۷۵۰ میلیارد تومان از زندان آزاد کردند.

وی گفت: در این میان از همکاری خوب طلبکاران، اولیاءدم و شکات خصوصی پرونده‌ها نباید غافل بود که در این زمینه از ۴۱ درصد کل بدهی که در زمره حقوق حقه آن‌ها تعریف می‌شود، در راستای بازگرداندن پدری به جمع خانواده یا استخلاص عضوی از یک خانه گذشت کردند.

مدیرعامل ستاددیه کشور با اشاره به آزادی زندانیان از بدو تاسیس ستاد دیه افزود: ستاد دیه از بدو تاسیس خود در رمضان سال ۶۹ تا کنون زمینه آزادی بیش از ۱۰۵ هزار زندانی نیازمند و آبرومند را فراهم آورده‌ که با عنوان ارتکاب جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری روانه حبس شده بودند.

جولایی در ادامه بیان کرد: خیرین خداجوی ایران اسلامی ماه رمضان امسال با حضور در بیش از ۳۰۰ جشن گلریزان رقمی معادل ۶۰۰ میلیارد تومان با هدف مشارکت در امر آزادی زندانیان تحت حمایت ستاددیه، کمک واریز کرده‌اند که رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از جهت کمی و کیفی رشد چشمگیری داشته است.

وی گفت: در رمضان سال ۹۵ از مجموع ۲۷۸ همایش گلریزان برگزار شده، مبلغی معادل ۴۰۰ میلیارد ریال جمع‌آوری شد.

مدیرعامل ستاددیه کشور در ادامه این گفت و گو اظهار کرد: در تمامی این جشن‌های سنتی و در کنار تمام اقدامات درمانی ستاددیه در طول سال، همواره موضوع فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی نه به عنوان یک مولفه مهم بلکه به عنوان یکی از اولویت‌های تعیین شده در همه روزهای سال از جانب کارکنان این نهاد مردمی مورد پیگیری قرار گرفته است.

جولایی افزود: طرح موضوعات آموزشی در راستای پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها موازی با رسالت اصلی ستاددیه در راستای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری از سوی مسئولین این نهاد حمایتی پیگیری می‌شود.

مدیرعامل ستاددیه کشور با اشاره به اینکه موضوع امر به معروف و نهی از منکر که به عنوان یکی از واجبات در فروع دین ذکر شده و همچون نماز و روزه که ترک آن گناه محسوب می‌گردد، بیان کرد: با استناد به همین اصل شرعی ستادهای دیه با هدف ممانعت از ورود ناخواسته افراد به داخل زندان‌ها در صدد احیای این فرضیه الهی بوده و هستند. در این راستا ضمن برگزاری جلسات متعدد با ائمه جمعه و جماعات و طرح موضوعات ساده قانونی و توجه به اهمیت تذکر در رعایت بیشتر مقررات، در خلال سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه از جمله این اقدامات ستاددیه است.

وی همچنین گفت: این ستاد با توجه به قابلیت پیشگیرانه این امر خطیر و تا حدودی مغفول مانده با تشکیل جلسات متعدد با مسئولان خدوم مرکز رسیدگی به امور مساجد و شورای ائمه جمعه و جماعات و همچنین شرکت در گردهمایی‌های آن‌ها موضوع ترویج معروف و بازداشتن مردم از منکرات را به طور جدّ در حوزه کاری اجتماعی خود تعریف کرده است.

 توجه به ظرفیت فضای مجازی و قابیلیت‌های شبکه‌های اجتماعی

جولایی تصریح کرد: چند سالی است ستاددیه با حضور در فضای مجازی، با تشکیل پویش‌های ورزشی و هنری در صدد است طی مناسبت‌های ملی و دینی ضمن هشدار در زمینه باز بودن مسیر زندان برای همه افرادی که از توجه به برخی قوانین به ظاهر ساده سرباز می‌زنند، اقدامات بسیار خوبی را در این حوزه انجام داده و همچنین تلاش برای آزادی زندانیان وجد شرایط به ثمر رسانده است؛ به عنوان نمونه در کمپین تلاش برای آزادی ۲۰۲ زندانی زن جرایم غیرعمد که با همکاری معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری رقم خورد، مبلغی قریب به ۴۰۰ میلیون تومان در راستای هدف این پویش کمک جمع‌آوری شد.

تهیه و توزیع جزوه‌های آموزشی با سلایق روز و شیوه‌های نوین

وی اضافه کرد: از سال‌های گذشته تا به امروز به منظور آگاهی مردم شریف کشور از دلائل به زندان افتادن افراد در زمینه‌های مختلفی، چون ناتوانی در پرداخت دیه ناشی از تصادفات رانندگی یا حوادث کارگاهی، عدم توان مالی در پرداخت مهریه یا نفقه و دیگر موارد مشابه، ستاد دیه با تهیه جزوه‌های جیبی به تعداد قابل توجه و قرار دادن آن‌ها در محل ایستگاه‌های مترو، پایانه‌های‌های مسافربری، فرودگاه‌ها، مبادی ورودی و خروجی جاده‌ها، در زمینه افزایش آگاهی عمومی و اطلاع رسانی دقیق از اهمیت توجه به برخی از قوانین و مقررات، فعالیت‌های متعددی داشته است.

انعکاس موضوعات آموزشی در کتب درسی

مدیرعامل ستاددیه کشور ادامه داد: در حیطه اقداماتی که ستاد دیه در امر پیشگیری برای خود در نظر گرفته است، توجه به اهميت آموزش این قبیل موضوعات برای کودکان این سرزمین از طریق نظام آموزشی در مدارس است.

وی گفت: برای همین منظور جلسات متعددی از ۵ سال گذشته با مسئولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار کرده و تلاش داریم تا سازمان مزبور زمینه آموزش نونهالان را فراهم کند. چرا که اعضای این نهاد مردمی بر اساس فرمایش رسول مکرم اسلام که می‌فرمایند «العلم فی الصغر کاالنقش فی الحجر» اعتقاد دارند و این موضوع را هم همواره مطرح کرده‌اند که از این طریق است که فرهنگ عبور و مرور و سایر موضوعات ساده،در تار و پود نوجوانان نهادینه شود.

انتهای پیام /

۷ تیر ۱۳۹۶ ۱۱:۰۳
تعداد کلیک: ۱,۶۷۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (1 رای)
  • مسعود
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ۰۴:۳۰
  • 0
  • 0
    0

با سلام بنده برای 200 میلیون بدهی مالی غیر عمد الان مدت 15 ماهه زندانم و متاهل و سه فرزند هم دارم چشم خانواده من به وام ستاد دیه هستش پس چرا کسی به ما کمک نمیکند ما هم بنده خدا هستم


امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.