English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

دستگاه‌های فرهنگی در آموزش ساده قوانین به مردم ضعف دارند

مدیرعامل ستاد دیه کشور اقدامات ۲۸ دستگاه عضو شورای فرهنگ عمومی کشور را در زمینه آموزش ساده قوانین به آحاد جامعه و فرهنگ‌سازی در راستای ارتقای روحیه بخشش را ناکافی دانست.

 

سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ارائه آموزش به خانواده‌ها در ارتباط با قوانین کیفری و ترویج فرهنگ گذشت و بخشش را یکی از ابزارهای یاری رسان به ستاد دیه خواند و گفت: با راه‌اندازی ستاد ملی صبر در اواخر سال گذشته درصدد برآمدیم تا موضوع بخشش و رضایت را به صورت جدی‌تری به درون خانواده‌ها هدایت کنیم.

وی به آیه ۲۸۰ سوره مبارکه بقره که می‌فرماید: «وَإِنْ کَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَیْسَرَةٍ وَأَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ اگر (بدهکارتان‏) تنگدست باشد، پس تا (هنگام‏) گشایش‏، مهلتى (به او دهید)؛ و (اگر به راستى قدرت پرداخت ندارد،) بخشیدن آن براى شما بهتر است‏-اگر بدانید.» اشاره و عنوان کرد: در سال ۹۵  نزدیک به ۴۰ درصد طلب‌کاران از بدهکاران نیازمند غیر کلاهبرداری گذشت کردند.

جولایی ارائه آموزش‌های مرتبط با موضوع صبر را از جمله اقدامات این ستاد دانست که در حین برگزاری برنامه‌های مختلف و همچنین ارائه جزوات صورت می‌گیرد و گفت: عدم تحمل و شکیبایی در زندگی فردی و اجتماعی همواره یکی از عوامل وقوع جرم به شمار می‌رود در صورتی که مسلمانان همواره به صبر و شکیبایی دعوت شده‌اند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور رایزنی با وزارت آموزش و پرورش به منظور نهادینه کردن مفهوم صبر و شکیبایی را از دیگر اقدامات این نهاد خواند و گفت: آشنایی با جرائم، قوانین خانواده و کسب و کار و همچنین ترویج روحیه صبر و گذشت و بخشش که همگی به کمتر شدن جرائم و خالی‌تر شدن زندان‌ها از زندانیان نیازمند غیرعمد می‌انجامد نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی مطالبه این ستاد را فرهنگسازی از سوی ۲۸ دستگاه عضو شورای فرهنگ عمومی کشور دانست و گفت: دستگاه‌های مختلف که مسئول فرهنگسازی برای مردم هستند باید در این زمینه فعالیت بهتری داشته باشند که از جمله می‌توان به آموزش‌های مربوط به بیمه، رانندگی، ایمنی کار، عدم صدور چک‌های بلاعوض و آموزش عدم تعهد مهریه‌های نامعقول و عدم تمکین به پرداخت نفقه اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه ستاد دیه بودجه‌ای برای فرهنگسازی ندارد اما در این زمینه تا حد امکان ورود پیدا کرده، چرا که معتقد است پیشگیری بهتر از درمان است تصریح کرد: مردم برای آزادی زندانسان به ما کمک می‌کنند و وظیفه فرهنگسازی را باید نهادهای دیگری با اولویت صدا و سیما، آموزش و پرورش، ائمه جماعت، دانشگاه‌ها و ... پیگیری کنند.

جولایی اقدامات صورت گرفته از سوی ۲۸ دستگاه عضو شورای فرهنگ عمومی در زمینه فرهنگسازی در امور یاد شده شده را ناکافی دانست و اظهار کرد: داستان زندگی زندانیان نیازمند غیرعمد می‌تواند عبرت و الگویی برای سایرین باشد به شرط اینکه صدا و سیما از این موضوعات در فیلم‌ها و سریال‌های خود استفاده کند.

وی ادامه داد: اگر دستگاه‌های فرهنگی به درستی در این زمینه به وظایف خود عمل کرده بودند نباید اکنون بعد از گذشت سه دهه از حکومت اسلامی در کشور شاهد این تعداد زندانی در زندان‌ها باشیم. در این راستا ابتدا خانواده و پس از آن آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مساجد و ائمه نماز جمعه باید با جدیت بیشتری ورود پیدا کنند.

انتهای پیام /

۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۵۱
تعداد کلیک: ۱,۶۱۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.