English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

راهکارهای قانونی برای کاهش زندانیان جرایم غیرعمد

زندان محل مناسبی برای محکومان غیرعمد نیست و برای رهایی این افراد از زندان باید تلاش کرد؛ بر این اساس در ماه رمضان هر سال، برای آزادی این افراد از سوی ستاد دیه جشن گلریزان برگزار می‌شود.

 

روزنامه حمایت -  افراد مختلفی به واسطه چک، عدم پرداخت بدهی، تصادفات یا بدهی ناشی از دیه صدمات غیرعمدی وارد زندان می‌ شوند؛ کسانی که در رفتارشان هرگز نیت مجرمانه وجود نداشته و شاید هرگز هم در زندگی‌شان مرتکب رفتارهای ناهنجارانه نشده باشند؛ برای همین باید کمک کرد تا این افراد، بی‌دلیل در‌زندان نمانند.

 ضرورت تلاش برای آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد

رییس کل دادگستری خراسان‌رضوی ‌ معتقد است که زندان جای افراد خطرناک و مخل نظم و امنیت عمومی است و باید تلاش شود کسانی که به دلایلی از جمله جرایم مالی غیر عمدی در زندان هستند با رعایت موازین قانونی به جامعه و کانون خانواده بازگردند. حجت الاسلام و المسلمین علی مظفری‌ با تشریح سیاست‌های دستگاه قضایی در زمینه حبس‌زدایی می‌گوید: زندان جای افراد خطرناک و مخل نظم و امنیت عمومی است و باید تلاش شود کسانی که به دلایلی از جمله  جرایم مالی غیر‌عمدی در زندان هستند با  رعایت موازین قانونی به جامعه و کانون خانواده بازگردند. وی فعالیت‌های ستاد دیه خراسان رضوی در سال گذشته را قابل توجه و ارزشمند می‌داند و می‌گوید: این اقدامات مورد حمایت دستگاه قضایی بوده و مجموعه قضایی با تمام توان از حقوق خانواده زندانیان در چارچوب شرع و قانون حمایت می‌کند. حجت الاسلام و المسلمین مظفری با اشاره به امکان آزادی بیش از 600 زندانی با کمک‌های مردمی خاطر‌نشان می‌کند: در صورت حمایت‌های عمومی مجموعه قضایی نیز در این زمینه حداکثر مساعدت و همراهی را خواهد داشت.

 زندانی شدن مجرمان غیرعمد آسیب‌زاست

رییس کل دادگستری هرمزگان، با اشاره به نقش پیشگیرانه ستاد دیه و حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد، در کاهش آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های جبران ناپذیر بر کشور، بیان می‌کند: زندانی بودن افراد به علت جرایم غیر‌عمد یک آسیب اجتماعی است و اثرات زیان‌باری بر خانواده این دسته از زندانیان تحمیل خواهد شد که باید با فراهم کردن زمینه آزادی این زندانیان، از آسیب‌‌های اجتماعی ناشی از آنان جلوگیری شود.

 حجت الاسلام محمد صادق اکبری خاطرنشان می‌کند:‌ استان هرمزگان به لحاظ برخورداری از منابع مالی و ثروت‌های اقتصادی استان بهره‌‌مند و ثروتمندی است و کمک مالی به زندانیان نیازمند از مصادیق بارز مجاهدت و ایثار محسوب می‌شود.

وی بیان می‌کند: ضروری است که ارتقای سطح جلب و سازماندهی مشارکت‌های مردمی به ویژه کمک‌های خیران، صاحبان ثروت و سرمایه، سازمان‌های خدمت‌رسان دولتی و مؤسسات مردم نهاد به منظور تشریک مساعی و هماهنگی برای رهایی زندانیان جرایم غیرعمد، در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و محور اجرای دستورالعمل ستاد دیه استان قرار گیرد.

  زندان مکان مناسبی برای مددجویان جرایم غیر‌عمد نیست

مدیرکل زندان‌های استان کرمان بیان می‌کند که زندان مکان مناسبی برای مددجویان جرایم غیرعمد نیست. رمضان امیری می‌گوید‌: 8/2 درصد زندانیان این استان بر اثر جرایم غیرعمد وارد زندان شده‌اند که باید برای آزادی آنها از همه راهکارهای قانونی بهره گرفت. وی خاطر‌نشان می‌کند‌: بیشترین آمار زندانیان جرایم غیرعمد مربوط به شهر کرمان است و در ادامه شهرستان‌های رفسنجان، جیرفت و بم بیشترین تعداد مددجویان جرایم غیرعمد را به خود اختصاص داده است. این مسئول تصریح می‌کند‌: اعضای ستاد دیه استان کرمان باید تلاش کنند تا از کمک خیران و مردم برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در این استان بهره ببرند.

  آزادی 123 زندانی جرایم غیرعمد

رییس کل دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد می‌گوید: ‌ اگر ستاد دیه از ظرفیت‌های خارج از مجموعه دستگاه قضایی و استان مانند پزشکان مشهور، مطرح و افراد تأثیرگذار کشور و نیز جامعه خیران برای کمک به ستاد دیه استفاده کند، می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین قاسم مزارعی ‌‌خاطرنشان می‌کند: صدا و سیما، اصناف، اتحادیه‌ها و افراد موثر در بازار می‌توانند در پیشبرد اهداف خیرخواهانه نقش‌آفرینی کنند.

وی تصریح می‌کند: انتشار مشکلات زندانیان به صورت فیلم و کلیپ با حفظ کرامت آنها می‌تواند تاثیر رسانه‌ای و ارتباطی قدرتمند بر افراد خیر داشته باشد. این مسئول می‌گوید: در سال گذشته 123 نفر زندانی جرایم غیرعمد و مالی توسط ستاد دیه استان با مبلغ 68 میلیارد ریال آزاد شده‌اند که از این میزان 29 میلیارد ریال توسط شاکیان گذشت و 3 میلیارد و 600 میلیون ریال نیز توسط خیرین تامین اعتبار شده است. حجت‌الاسلام و المسلمین مزارعی اضافه می‌کند: بانک‌های تجارت 5 میلیارد و 600 میلیون، صادرات 7 میلیارد، ملت 3 میلیارد و 400 میلیون، و رفاه یک میلیارد ریال به 27 نفر وام کم بهره پرداخت کرده‌اند.

 جشن گلریزان برای آزادی زندانیان

 معاون قضایی دادگستری استان یزد می‌گوید‌: برای آزادی 163نفر محکومان مالی غیرعمد در‌این استان 253 میلیارد ریال نیاز است. احمد بهمنی با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار می‌کند: برنامه‌های وسیعی برای برگزاری جشن گلریزان درسطح استان تدارک دیده شده است‌.  وی با بیان اینکه در شهرستان ابرکوه 7 نفر محکومان مالی برای آزادی آنها نیاز به 14میلیارد و350میلیون ریال نیاز است، می‌افزاید: سال گذشته با27میلیارد ریال مشارکت ستاد دیه استان‌، رضایت اولیاء دم و کمک خیران 15 نفر از زندانیان غیرعمد در استان یزد آزاد شدند. این مسئول قضایی استان با بیان اینکه مردم شهرستان ابرکوه در جشن گلریزان 920میلیون ریال کمک کردند، تصریح می‌کند: ستاد دیه یک تشکل و نهاد مردمی است که مهمترین وظیفه آن جلب مشارکت خیران و افراد نیکو کار برای آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد است.

وی خاطرنشان می‌کند: بیشتر محکومان جرایم غیرعمد که در جشن گلریزان آزاد می‌شوند دارای محکومیت‌های در زمینه عدم پرداخت مهریه، نفقه، چک و تصادف‌های فاقد بیمه شخص ثالث هستند.

بهمنی با اشاره به نقش خیران در کمک‌رسانی به نیازمندان ضمن قدردانی از آنان، تصریح می‌کند: درجشن گلریزان که در ماه مبارک رمضان در استان برگزار می‌شود با کمک‌هایشان در آزادی زندانیان غیر‌عمد مشارکت جدی داشته باشند.

این مسئول قضایی استان خاطرنشان می‌کند: فرهنگ بیمه کردن وسایط نقلیه و همچنین حوزه کاری اعم از صنعت ساختمان‌سازی و بخش‌های صنعتی در جامعه نقش بسیار تاثیرگذاری در رفع مشکلات محکومان دارد.

انتهای پیام /

۸ خرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۰۳
تعداد کلیک: ۲,۱۴۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.