English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

گزارش/ نقمت‌های ناتمام آقا نعمت

دخترش بیمار است و پسرش در آستانه خدمت سربازی. خودش در ۷۰ سالگی روی زمین دِیم کار می‌کند و یارانه تنها درآمدش است. اما باید به زندان برود چون گاری وسیله نقلیه موتوری محسوب نمی‌شود.

 

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، در یک شب تابستانی و زیر نور کم‌فروغ ماه که بر خلاف شب‌های قبل، روشنایی‌اش را از اهالی روستا دریغ کرده بود، «آقا نعمت» بعد از چند ساعت فعالیت و خستگی ناشی از کار بر روی زمین دِیم، همراه الاغی که گاری دو چرخ را می‌کشید، جاده روستا را سلانه سلانه به سمت خانه طی می‌کرد و در تاریکی و سکوت جاده که فقط صدای جیر جیر چرخ گاری و سُم چهارپای همراهش، شنیده می‌شد، به مشکلات خانوادگی خود می‌اندیشید.

پیرمرد همان‌طور که با فاصله پشت سر گاری راه می‌رفت، به تأمین خرج و مخارج درمان دختر بیمارش و رفتن پسرش به خدمت سربازی فکر می‌کرد؛ «آقا نعمت» به خاطر گوش‌های سنگینش زمانی صدای موتورسیکلت را شنید و سرچرخاند که کار از کار گذشته بود.

راننده موتور سیکلت که یک نفر هم تَرک موتورش نشسته بوده، در تاریکی جاده روستایی وقتی می‌بیند مسیر مستقیم است و پیچ و خمی ندارد، سرعتش را بیشتر می‌کند و زمانی پیرمرد و گاری را می‌بیند که دیگر کاری از دستش بر نمی‌آید و و کنترل موتور را از دست داده و با گاری برخورد می‌کند.

بر اثر این تصادف، راننده موتور سیکلت جان خود را از دست می‌دهد و ترک‌نشین موتور هم مصدوم می‌شود و «آقا نعمت» می‌ماند و 125 میلیون تومانی که بابت نصف دیه مرد مسلمان و هزینه عمل جراحی ترک‌نشین موتور باید پرداخت کند؛ 125 میلیون تومانی که برای پیرمرد یک رقم نجومی و مافوق تصور است.

پیرمرد به خاطر ناتوانی در پرداخت دیه این روزها در آستانه زندانی شدن است و از بخت بد نمی‌تواند از کمک‌های نهادهایی مثل ستاد دیه هم استفاده کند چون دو مولفه «در حبس بودن» و «غیرعمد و غیرکلاهبرداری بودن» جرایم ارتکابی محکومان تحت حمایت ستاد دیه، از جمله موانع بهره‌مندی از تسهیلات این نهاد مردمی است.

جالب‌تر اینکه چون در این حادثه، تصادف با گاری رخ داده و گاری هم جزو وسایل نقلیه موتوری محسوب نمی‌شود، آقا نعمت حتی از حمایت‌های صندوق تامین خسارتهای بدنی هم نمی‌تواند استفاده کند.

با این حال پرونده پیرمرد ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری در جلسه کمیته ویژه مددجویان ستاد دیه کشور مطرح و پیشنهاد شد او نسبت به ارائه دادخواست اعسار به مراجع قضایی اقدام کند؛ ستاد دیه هم ضمن مکاتبه با شعبه دادگاه کیفری شهرستان رسیدگی کننده به این پرونده، درصدد است با دریافت حکم اعسار مددجوی یاد شده با همیاری در تأمین پیش‌پرداخت اعسار، یاور این هموطن آبرومند باشد.

آقا نعمت که تنها منبع درآمد و تأمین مخارج زندگی‌اش، یارانه‌ دولتی است، این روزها بیش از گذشته نیازمند یاری خیرین و نیکوکاران است.

انتهای پیام/

 

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۲۰
تعداد کلیک: ۱,۸۷۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.