English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

شکات برای آزادی 9143 محکوم غیرعمد از ثلث بدهی‌‌شان گذشتند

نمایندگی‌های ستاددیه در سال گذشته با رشد 7 درصدی نسبت به سال 94، زمینه استخلاص 9143 زندانی جرایم غیرعمد را فراهم کردند که نقش شکات در این آزادی‌ها قابل تامل است.

 

سید اسدالله جولایی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس در خصوص عملکرد نمایندگی‌های  ستاد  دیه در سال 95 اظهار داشت: از 5 فروردین تا اسفند سال 95، در مجموع تعداد 1340 بدهکار دیه مرتبط با تصادفات رانندگی یا حوادث کارگاهی و 7 هزار و 803 محکوم مالی ناشی از صدور چک یا متعهد به پرداخت مهریه و نفقه از سطح زندان‌های کشور آزاد شده‌اند که در بین این افراد 260 محبوس را نسوان دربند شامل می‌شوند.

خراسان‌رضوی بیشترین آزادی‌ها را دارد

جولایی با بیان اینکه ستاد دیه خراسان‌رضوی با آزادی 890 مددجوی جرایم غیرعمد بیشترین تعداد آزادی‌ها را به خود اختصاص داده است، افزود: به ترتیب استان‌های تهران با 796 محبوس، گیلان با 771 محکوم و اصفهان نیز با 755 زندانی واجد شرایط، در صدر این آمار کمی قرار دارند.

گذشت 36 درصدی از بدهی 7 هزار میلیاردی

مدیرعامل ستاد دیه کشور تصریح کرد: به همت معتمدین محلی، هنرمندان نام‌آشنا و ورزشکاران با اخلاق کشور، ستاد دیه ضمن برگزاری جلسات متعددی با شاکیان از مجموع بدهی 7 هزار و 426 میلیارد ریالی کل مددجویان آزاد شده در سال گذشته به میزان 36.6 درصد اخذ گذشت داشته است.

وی افزود: با تفکیک جرایم می‌توان گفت در قبال زندانیان مهریه بیشترین میزان گذشت‌ها انجام می‌گیرد، با وجود این که ستاد دیه هم از بدو تاسیس، دستگیری از این دسته محبوسان را هرگز در الویت خود نداشته و ندارد، با این حال سال گذشته  قریب به 2 هزار نفر (1952 نفر) از حمایت‌شدگان ستاد دیه را بدهکاران این معضل اجتماعی شامل می‌شوند که در این حوزه به طور تفکیکی تهران، اصفهان و هر کدام به طور مشترک با 216 زندانی و استان خراسان رضوی با 210 بدهکار بیشترین افراد دربند مهریه را داشتند.

بیشترین اخذ گذشت مربوط به گلستان است

جولایی خاطرنشان کرد: طلبکاران مالی، اولیاءدم و شکات خصوصی در گلستان با گذشت از 60 درصد حقوق خودشان، ضمن تسریع در روند آزادی زندانیان تحت حمایت ستاد دیه، بالاترین میزان کسر محکومٌ‌به را به واسطه گذشت رضایتمندانه از آن خود کرده‌اند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: در این میان از تلاش کمیته‌های صلح و سازش ستاد دیه در استان‌های فارس، سیستان‌ و بلوچستان، کرمان و خراسان‌جنوبی در به نصف رساندن مبلغ کل بدهی‌ها از طریق گذشت هم نباید غافل بود.

تنها 4 درصد بدهی‌ها از طریق خود زندانیان تامین شد

قریب به اتفاق مددجویان ستاددیه افرادی هستند که ناتوانی مالی آن‌ها برای پرداخت بدهی یا دیه محرز شده است. همه آن‌هایی که با کمک این نهاد حمایتی طعم آزادی را چشیده‌اند بدون استثناء دارای دو مولفه «نداری» و «آبرومندی» بوده و هستند. در این میان اما خانواده‌هایی در تلاش برای آزادی هرچه زودتر عزیزان‌شان حتی از اسباب اساسی زندگی‌شان گذشته و با فروش آن‌ها یا دریافت قرض و وام‌ از صندوق‌های خانگی یا خیریه در صدد برمی‌آیند مقداری از بدهی را خودشان تامین ‌کنند که سال 95 نتیجه این تلاش‌ها به پرداخت 4 درصد کل بدهی‌ها منجر شد.

8 درصد بدهی‌ها از طریق بانک‌ پرداخت شد

جولایی گفت:‌ با وجود تصویب بودجه 200 میلیارد تومانی برای ستاد به منظور اعطای تسهیلات به زندانیان نیازمند و آبرومند، متأسفانه به دلایلی همچون مشکلات متعدد در راستای معرفی تضامین، مددجویان این نهاد حمایتی در سال 95 تنها توفیق داشتند کمتر از یک‌پنجم اعتبار مصوب را دریافت کنند.

وی افزود:‌ طبق آمار تنها 8.3 از کل بدهی 742 میلیارد تومانی زندانیان آزاد شده در سال گذشته  از محل تسهیلات تبصره 26 بانک‌های عامل پرداخت شده است.

جولایی با بیان اینکه در سالی که گذشت زندانیان چک با 5 هزار و 476 زندانی در صدر رها یافتگان از حبس قرار داشته‌اند، افزود: در مقابل، بدهکاران نفقه با 375 محبوس، طیفی احصا می‌شوند که در ذیل افراد متمتع از تسهیلات بدون سود ستاددیه قرار دارند. در بخش بدهکاران نفقه استان‌هایی مانند اردبیل و ایلام در طول 12 ماه سال گذشته، حتی یک زندانی با این عنوان قضایی نداشتند و استان‌هایی همچون زنجان و کهگیلویه‌وبویراحمد هم تنها یک زندانی داشتند.

تهران و فارس سنگین‌ترین بدهی‌ها را داشتند

مدیرعامل ستاد دیه کشور اظهار داشت: سال 95 با وجود این که در فهرست آزادی‌های استان تهران 100 مددجو کمتر از استان خراسان‌رضوی به چشم می‌آید اما میزان بدهی 847 میلیارد ریالی رهایی‌‌یافتگان پایتخت رقمی به مراتب سنگین‌تر از جمع مددجویان این استان شرقی کشور دارد.

وی تأکید کرد: در شمار رقم‌های سنگین کشوری گفتنی است، اصفهان با وجود اینکه در فهرست آزادی‌ها رتبه چهارم کشوری را دارد اما میزان بدهی بدهکاران این استان هم از کل بدهی آمار 890 نفری خراسان‌رضوی بیشتر است.

کمترین میزان بدهی به ایلام اختصاص دارد

جولایی با اشاره به اینکه مجموع بدهی‌ زندانیان استان ایلام با مبلغ 4 میلیارد تومان کمترین میزان ریالی را در جمع 31 استان کشور به خود اختصاص داده گفت: در مرتبه بعدی اردبیل، زنجان و کهگیلویه‌ و بویراحمد در ردیف سبک‌ترین بدهی‌ها قرار دارند.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این که ایلام با وجود کمترین بدهی ضمن اخذ گذشت 23 درصدی از شکات پرونده‌های خود برای آزادی 78 زندانی واجد شرایط خود در سال گذشته تنها 11 میلیارد ریال پرداخت کرده است.

کمترین و بیشترین زندانیان زن در سال 95

جولایی در پایان گفت: سیستان‌ و بلوچستان با کمک در روند آزادی تنها یک زن، کمترین آمار عددی را در میزبانی از نسوان محبوس به جرایم غیرعمد از آن خود کرده و در مقابل، استان تهران با حمایت در راستای آزدی 30 مددجو بیشترین زندانیان زن آزاد شده را داشته است.

انتهای پیام/

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۰۹
تعداد کلیک: ۱,۶۷۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.