English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

زیتون سیاهی که فروشنده و مصرف‌کننده خود را به خاک سیاه نشاند

فروش کنسرو زیتون فاسد توسط یک جوانی 30 ساله‌ای که با قرض به تازگی مغازه‌ای کوچکی را برای خودش دست و پا کرده بود با مرگ یک پدر و مصدومیت دو فرزند، وی را که خود سرپرست خانواده‌ای 4 نفره است راهی زندان کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جوان 30 ساله‌ای به نام «الف.ش» که با مشارکت یکی از دوستانش مغازه‌ای کوچک را برای خود دست و پا کرده بود و از طریق خواربارفروشی امرار معاش می‌کرد، به دلیل نزدیکی شهرستان محل کار خود برخی از اجناس مغازه را از طریق قاچاق زمینی کشورهای ترکیه و عراق تأمین می‌کرد.

در تعدد این واردات علی‌رغم تأکیدات شبکه بهداشت شهرستان مبنی بر عدم فروش بسته‌ای که حاوی کنسرو زیتون بوده، این محصول کشور ترکیه را خریداری کرده و در مغازه تازه تاسیس خود به فروش می‌رساند.

عباس کشانی، مدیر امور استان‌های ستاد دیه کشور در این زمینه گفت: در تعطیلات نوروزی سال 90 متأسفانه خانواده‌ای برای خرید چند قوطی کنسرو به مغازه این مددجو مراجعه می‌کند و با خرید چند عدد از این کنسروها به همراه فرزندان خود راهی خانه شده و همان موقع بر سر سفره نشسته و به مصرف این محصول می‌پردازند.

وی با بیان اینکه پدر خانواده در این واقعه آسیب جدی دیده است، گفت: پسر و دختر 15 ساله این خانواده در اثر مصرف زیتون فاسد، دچار مسمومیت شدید غذایی (بوتولیسم) شده و بلافاصله در نیمه‌های همان شب کل خانواده راهی بیمارستان شده و در اورژانس نه چندان مجهز شهرستان بستری می شوند.

مدیر امور استان‌های ستاد دیه کشور افزود: با شستشوی معده 2 نفر از فرزندان خانواده، آن‌ها با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص می شوند، اما پدر خانواده به دلیل مصرف بالای این محصول رفته رفته دچار شوک شده و برای چند روز به اغماء می‌رود.

کشانی درباره وضعیت بعدی این فرد گفت: به هوش آمدن پدر متأسفانه آغاز همه مشکلات او شده و در ادامه وی با زوال عقل و قرار گرفتن در یک زندگی نباتی برای مدت طولانی در بیمارستان بستری می شود. بعدها 4 اندام حرکتی او (2 دست و 2 پا) فلج شده و در مقابل مسبب این حادثه نیز با محکومیت 650 میلیون تومانی خود به نرخ دیه سال 1393 راهی زندان می‌شود.

وی در خصوص میزان بالای این محکومیت گفت: این مبلغ با احتساب آسیب‌های وارده به 3 نفر از مشتریان آن مغازه و با عنایت به تشدید مشکلات جسمانی آنها تعیین شده و این میزان بر اساس نظریه پزشکی قانونی با عنوان حکمی قطعی و لازم الاجراء نیز به تأیید مرجع قضایی صلاحیت‌دار رسیده است.

کشانی در مورد آخرین وضعیت فرد زندانی نیز گفت: مصدوم اصلی حادثه که از ابتدای سال 90 تا همین مرداد ماه سال 93 با وضعیت خیلی اسفباری نفس می‌کشید طبق استعلامات پزشکی و تأییدات قضایی به تازگی به دلیل اشتباه یکی از همشهریان خود که او نیز هرگز فکرش را نمی‌کرده و هیچ سوءنیتی از این اقدام خود نداشته جان خود را از دست می‌دهد.

به همت ستاد دیه یکی از استان‌های شرق کشور هرچند تا مبلغ 350 میلیون تومان از خانواده قربانی گذشت رضایت‌مندانه اخذ شده است، اما برای پرداخت مابقی محکومیت این زندانی که او و خانواده‌اش از هیچ پشتوانه مالی برخوردار نیستند، نیاز به کمک نیکوکاران کشورمان است.

پرونده این فروشنده کم توجه که در پی یک اتفاق ناخواسته از تاریخ 16 تیرماه سال 92 در پشت میله‌های زندان است هم اکنون روی میز مدیر امور استان‌های ستاد دیه کشور است.

بر اساس این گزارش، اکنون 6465 نفر از هموطنان ما به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری در زندان‌های کشورمان به سر می برند. افراد نیازمند و اغلب آبرومندی که ناخواسته به دلیل وقوع حادثه‌ای ناگهانی در موضوعات مختلفی چون تصادفات رانندگی، وقوع حوادث کارگاهی، یا صدور چک بلامحل (غیرکلاهبرداری) و حتی قبول مهریه‌های معقول (اما غیرقابل پرداخت) راهی زندان شده و در ادامه بخاطر عجز در پرداخت دین یا بدهی خودشان بدون پشتوانه مالی سرمایه گرانقدر خودشان را که همان عمر آدمی است به قیمتی هیچ در پشت میله‌های سرد هدر می‌دهند.

ستاد دیه کشور در طول 24 سال گذشته توانسته با کمکهای مردم نوع دوست کشورمان و همچنین حمایت‌های مسئولین بیش از 80 هزار نفر از زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری را در سطح کشور از زندان آزاد کرده و به آغوش پرمهر خانواده بازگرداند.

۲۷ مهر ۱۳۹۳ ۱۳:۰۵
تعداد کلیک: ۳,۹۰۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.