English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

اکثر زنان زندانی جرایم غیرعمد، سرپرست خانوار هستند

مدیرعامل ستاددیه کشور با اعلام اینکه بیشتر زنان زندانی جرایم غیرعمد سرپرست خانوار هستند، گفت: آنها اغلب مادرانی هستند که مجبور به گرفتن وام شده‌‌ و در ادامه ناتوان در بازپرداخت بوده‌اند.

 

سید اسدالله جولایی، در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره زنان زندانی جرایم غیرعمد گفت: هم اکنون ۲۲۶ زن زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های کل کشور داریم که این زندانیان ناخواسته و اغلب به دلیل آگاهی ناقص از قوانین و مقررات راهی زندان‌ شده و سوء نیت مجرمانه در هیچ یک از آن‌ها وجود ندارد است و برای همین امر هم تحت حمایت ستاد دیه قرار دارند.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که غالب زنانی که به علت ضمانت بانکی از افراد زندانی شدند تنها به علت اعتماد نابجا به همکاران، همسایه و غریبه نبوده و جالب است بدانید موارد زیادی را داریم که ضامن بستگان نسبی خود اعم از همسر و پدر و حتی فرزند خود بوده است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به چند مورد از چگونگی گرفتار شدن زندانیان زن جرایم غیرعمد گفت: پرونده‌ای که تا همین چند روز پیش در روند رسیدگی ما قرار داشت مربوط بود به مادر بازنشسته‌ای که ضمانت پسر خود را کرده بود و فرزند با وام یک مغازه‌ای خریداری کرده و بعد به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت وا‌م‌ها متواری شده بود. یا نمونه‌ای را سال گذشته داشتیم که در آن ضمانت یک مادر یزدی از پسر خود و در ادامه خودکشی فرزند، مادر ضامن از پاره تن خود را روانه حبس کرده بود.

جولایی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد از زنان زندانی جرایم غیرعمد بدون سابقه کیفری هستند که بیشتر این افراد را هم مادران شامل می‌شوند و در شرایط فعلی دختران مجرد تعداد کمتری از زنان زندانی جرایم غیرعمد را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: اکثر مادران را هم مادران سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند. مادرانی که برای تامین خانواده مجبور به گرفتن وام یا گرفتن پول از فردی شده‌‌اند و به دلیل ناتوانی در پرداخت پول راهی زندان شده‌‌اند.

مدیرعامل ستاددیه کشور در پاسخ به این سوال که شرایط سنی زنان زندانی جرایم غیرعمد چگونه است، گفت: به طور میانگین طیف سنی آنها کمتر از ۳۰ سال نیست اما تعیین سقف برای این دسته از زندانیان اغلب به دلیل ورودی به زندان چندان دقیق نمی‌توان اعلام کرد اما در در بین این زندانیان نسوان جالب است پیرزن هم مشاهده می‌شود.

وی در ارتباط با طیف کمی از زنان زندانی جرایم غیرعمد که جرمی غیر از ضمانت چک و اوراق تجاری دارند، گفت: در موارد معدودی شاهد زندانی شدن زنان به دلیل جرایمی شبه عمد چون پرتاب شی و ناخواسته فوت یا مصدومیت فردی هستم. البته در بحث زنان هرچند آمار عددی کمی در این زمینه هست اما  حکم زندانی شدن یک بانو به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه ناشی از تصادفات رانندگی و حوادث کارگاهی هم ممکن است در بین پرونده‌های مفتوح ما وجود داشته باشد.

وی  گفت: استان فارس با ۴۳ زندانی زن جرایم غیرعمد بیشترین تعداد این دسته از زندانیان را داراست و بعد از آن به ترتیب گیلان با ۳۱ نفر، مازندران با ۱۹ نفر، تهران با ۱۷ نفر و اصفهان با ۱۳ نفر قرار دارند. این در شرایطی است که استان‌های خراسان شمالی، ایلام و هرمزگان هیچ زندانی زن جرایم غیرعمدی ندارند.

انتهای پیام /

۲۳ فروردین ۱۳۹۶ ۱۴:۵۴
تعداد کلیک: ۱,۸۱۲

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.