English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

۹۰درصد زنان زندانی جرائم غیرعمد سابقه کیفری ندارند

حدود ۱۲هزار محکوم غیرعمد در زندان‌ تحمل کیفر می‌کنند که ۴درصد از این جمعیت یعنی حدود 220 نفر را زندانیان زن تشکیل می‌دهند که از این جمع طبق آمار ۹۰ درصد هیچ سابقه کیفری ندارند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، آمارها از وجود ۱۲هزار زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های سراسر کشور حکایت دارد؛ زندانیانی که اغلب‌شان به دلیل فشارهای اقتصادی، یک اتفاق، حادثه، پیشامد، بی‌تدبیری و حتی بلندپروازی پشت میله‌های زندان، سال جدید را سپری می‌کنند.

از این تعداد ۱۲هزار نفر حدود ۴درصد یعنی جمعیتی بالغ بر ۲۲۶ نفر را زنان زندانی تشکیل می‌دهند، زنانی که اغلب آنها به دلیل مشکلات مالی، دنیای زنانه خود را پشت میله‌های زندان تفسیر می‌کنند و آروزی مادری و همسری را بر دیوارهای زندان، نقش می‌زنند.

اغلب زنان زندانی جرائم غیرعمد جوان هستند

طبق آمارهای سال گذشته، شرایط سنی زنان زندانی به طور میانگین بین ۲۰تا۳۵سال بوده است بااین حال در بین زنان زندانی، زندانیان کهن‌سال بالای ۶۵سال هم وجود دارد که در اولویت فعالیت‌های ستاد دیه برای اخذ آزادی قرار گرفتنند.

استان فارس، دارای بیشترین زندانی زن جرائم غیرعمد

با توجه به جمعیت ۲۲۶نفری زندانیان زن جرائم غیرعمد، استان فارس با ۴۳ محبوس در صدر بیشترین‌ها هست. بعد از آن استان گیلان با ۳۱ مددجو در رتبه دوم و مازنداران هم با ۱۹ محکوم در رتبه سوم قرار دارد و پس از آن هم استان‌های تهران و اصفهان با ۱۷ و ۱۳ مددجو در رده‌های بعدی بیشترین زندانی زن جرائم غیرعمد قرار دارند.

۹۰درصد زنان زندانی جرائم غیرعمد هیچ سابقه کیفری ندارند

بیشترین علت حبس زندانیان زن جرایم غیرعمد مربوط به صدور چک است، این دسته از بدهکاران مالی که بابت صدور چک و در بسیاری موارد به دلیل ضمانت از دوستان، بستگان و متأسفانه همسران با ضمانت از طریق برگه‌های بانکی روانه زندان شده‌اند و طبق آمار، ۹۰درصد زندانیان زن جرائم غیرعمد هیچ سابقه کیفری نداشته و اغلب این مددجویان زن برای اولین بار است که روانه زندان شده‌اند. در بین پرونده‌های ستاد دیه، پرونده‌هایی وجود داشت که زنان زندانی به دلیل مبالغ ناچیز گاهی تا دو ماه در حبس بودند. البته زندانی شدن به دلیل مسائل اقتصادی، صدور چک و ضمانت تنها معطوف به قشر خاصی نمی‌شود و در بین زنان زندانی در سال‌های اخیر از چهره‌های معروف تلوزیونی تا دندانپزشک با سابقه هم وجود داشت.

ضمانت همسر و دوستان از علل حبس

متأسفانه در سال‌های اخیر، حبس به دلیل ضمانت رشد داشته و بسیاری از زنان زندانی به دلیل ضمانت به خاط ر اعتماد نابجا به بستگان و همسایه‌ها و همکاران خود روانه زندان شدند. موارد زیادی بویژه در سالهای اخیر داشتیم که بابت ضمانت از نزدیکان نسبی خودشون محکم به زندان شدند.

سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاددیه کشور نبود یک قانون کارآمد را در خصوص اعطای آسان و بدون ملاحظه دسته چک را به زنان علت اصلی افزایش آمار این محکومان می‌داند و می‌گوید: در کنار بانوانی که با یک ایده ناپخته اقتصادی با دریافت وام‌های پرداخت نشدنی نسبت به تأسیس یک کارگاه یا تولیدی اقدام می‌کنند، بسیاری از شهروندان و بویژه زنان سرپرست خانواده نیز بدون هیچ محاسبه‌ای تنها با هدف دریافت وامی جهت ثبت‌نام دخترشان در دانشگاه یا خرید یک خوردوی معمولی برای پسرشان نسبت به اخذ وام تلاش می‌کنند که همین عوامل در مدتی کوتاه بنا به فشارهای اقتصادی جامعه سرپرستان خانواده را روانه زندان می‌کند.

هنرمندان و مسئولان زن دست به کار شدند

با توجه به تفاهم نامه‌ای که اخیراً بین ستاد دیه و معاونت زنان ریاست جمهوری و با هدف هدف پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها و کاهش وقوع جرایم غیر کلاهبرداری در بین زنان منعقد شده است، کمپین حمایت از آزادی ۲۲۰محکوم زن غیرعمدی تشکیل شده است که هنرمندان و مسئولان زن با حمایت تشکیل این حمایت، به دنبال تلاش برای آزادی این تعداد از زنان زندانی هستند. در جمع اعضای این مجموعه می‌توان از چهره‌های مختلف هنری بویژه حضور بازیگران نام آشنایی چون ترانه علیدوستی، سحر دولتشاهی و... اشاره کرد.

پیوستن جمعی از بانوان مسئول کشور مانند زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی هرچند به میزان استقبال چهره‌های هنری کشور نیست اما فعالیت این دسته از بانوان در زمینه رهایی جمعی از هموطنان آبرومند دربند قابل توجه است.

از روز مادر تا روز دختر ( 125 روز )

ابتدای فعالیت این پویش مردمی، بیستم جمادی‌الاخر سالروز میلاد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بود و طی برنامه‌ریزی انجام شده هم مقرر گردیده فعالیت‌های خداپسندانه و انساندوستانه این کمپین تا اول ذی‌القعده‌الاحرام روز میلاد با سعادت حضرت معصومه علیه‌السلام ادامه یابد.

عمده پست‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی هم به بیان جملاتی از این دست اختصاص یافته است که «‏نیکوکاران برای مشارکت در امر آزادی زندانیان زن غیرعمد واجد شرایط، می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #۱۰۱*۷۸۰* به کمپین حمایتی پویش ارمغان پوسته و همیار ستاد دیه در راستای رهایی بسیاری از زنان و مادرانی باشند که ناخواسته و به دور از هر سوءنیت مجرمانه‌ای روانه زندان شده‌اند».

انتهای پیام /

۱۶ فروردین ۱۳۹۶ ۱۴:۱۳
تعداد کلیک: ۲,۶۴۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.